Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Västerås

Källgatan 10, 1 tr, Västerås - Visa på karta

Hälsokontroll man

En omfattande hälsokontroll för män

Den omfattande hälsokontrollen för män är särskilt inriktad på att veta mer om ditt hälsotillstånd när det gäller vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

• Blodstatus - om man är ofta trött, yr eller andfådd kan det bero på blodbrist. Detta analyseras med dessa prover.
  • Hjärta/kärl - man undersöker blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - om man har symtom såsom illamående, svullnad, högt blodtryck, eller trötthet, undersöker man ifall du har sämre njurfunktion.
  • Leverfunktion - levern har bland annat som uppgift att filtrera blodet som kommer från tarmen. Man tittar på leverfunktionen för att se om levern fungerar som den ska.
  • B-celler - man analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov/Testosteron - man tittar på testosteron samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) för att testa prostatan. Har man prostatacancer kan PSA-nivån förhöjas.
  • Vitaminer/mineraler - vi gör en analys av vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Sköldkörtel - sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation - här mäter man för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker - nivån på ditt blodsocker mäts för att tidigt kunna se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

När du ska göra en hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Västerås blir du ombedd att fylla i en webbenkät. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Sedan lämnar du in dina prover på Källgatan 10. Dina resultat hamnar i din digitala journal efter några dagar, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Hen förklarar mer om vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd. Du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden ifall det behövs.

Viktiga saker att tänka på inför prov för hälsokontrollen

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Källgatan 10.
  • Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Du kan inte lämna prover om något av detta gäller:

• Du tar medicin med NSAID-preparat.
  • Du tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Du har/har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Få en omfattande bild av din hälsa redan idag genom att göra en hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Västerås!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Västerås

Välkommen till Svensk Provtagning Västerås!

Hos oss på Svensk Provtagning kan du boka skräddarsydda hälsokontroller digitalt. Vi hjälper dig med att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden, och om det finns något i din livsstil som du behöver förändra.

Det är smidigt att göra sin hälsokontroll online! Allt sker digitalt, så när du har bokat din hälsokontroll behöver du bara lämna ditt blodprov på vårt provtagningsställe på Källgatan 10 i Västerås. När proverna har analyserats får du dina svar och all hälsodata i en digital journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Västerås?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Västerås

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Västerås ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Västerås finns på Källgatan 10 och drivs av Encia Västerås.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Västerås!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Västerås

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Västerås

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Västerås erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hä...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Västerås

Vi på Svensk Provtagning Västerås erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt för kvinnor Vi ha...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Västerås

Hos Svensk Provtagning Västerås kan man göra specifika hälsokontroller för män i alla åldrar. En omfattande hälsokontroll för män Den...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Västerås

Hos Svensk Provtagning Västerås är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad visa...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Västerås

Hos oss på Svensk Provtagning Västerås kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid t...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Västerås

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Västerås

Vi på Svensk Provtagning Västerås erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns viktiga ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Västerås

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Västerås hjälpa dig! Pros...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Västerås

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Västerås

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Karta - Källgatan 10, 1 tr, Västerås