Boka här

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Västerås

Källgatan 10, 1 tr, Västerås - Visa på karta

Hälsokontroll Premium

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Västerås erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hälsa.

En kontroll av hela din hälsa

Premium är vår mest kompletta hälsokontroll och tittar på 11 stycken områden som är viktiga för att du ska må bra. Vi analyserar 52 olika analyter inom följande områden:

1. Blodstatus - ger en indikation på om du lider av blodbrist, vilket kan ge symtom som trötthet, yrsel eller andfåddhet.
  2. Vitaminer och mineraler - vi tittar på vitaminer och mineraler, för att se om du har några brister.
  3. B-celler - genom att analysera de vita blodkropparna får du en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  4. Hjärta och kärl - för att se om du eventuellt löper större risk för hjärt- kärlsjukdomar undersöker vi blodets fett- eller sockernivåer.
  5. Inflammation - vi tittar på om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  6. Njurfunktion - vi analyserar hur bra din njurfunktion är.
  7. Enzymer - enzymer fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, som till exempel matsmältningen, och därför är de viktiga att analysera.
  8. Leverfunktion - vi analyserar hur bra din leverfunktion är.
  9. Prostata/testosteron - vi analyserar nivåer av PSA (prostataspecifik antigen) och nivåer av testosteron.
  10. Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker för att se om det är för högt.
  11. Sköldkörtel - vi tittar på om det finns indikation på sköldkörtelrubbning hos dig.

Eftersom detta är vår mest omfattande analys behövs det också mer blod för att kunna analysera alla hälsoområden. Det innebär att du kommer att få lämna fler rör med blod hos oss på Källgatan 10 än vid våra mindre hälsokontroller.

Du får en läkarkommentar med dina provsvar

Det kan ta upp till 5-7 dagar efter att du lämnat dina prover för Hälsokontroll Premium på Källgatan 10 innan vi har gjort en fullständig analys. Så fort dina resultat är klara hamnar de i en digital journal som bara du har tillgång till. Med provsvaren får du också en kommentar av en legitimerad specialistläkare, för att du ska ha lättare att förstå vad dina resultat innebär. Läkaren ger också förslag på vad du kan göra för att förbättra dina värden om det skulle behövas.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Glöm inte att ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Källgatan 10. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Hälsokontroll Premium är vår mest omfattande hälsokontroll och ger dig koll på hela din hälsa. Beställ din kontroll idag för provtagning hos Svensk Provtagning Västerås!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Västerås

Välkommen till Svensk Provtagning Västerås!

Hos oss på Svensk Provtagning kan du boka skräddarsydda hälsokontroller digitalt. Vi hjälper dig med att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden, och om det finns något i din livsstil som du behöver förändra.

Det är smidigt att göra sin hälsokontroll online! Allt sker digitalt, så när du har bokat din hälsokontroll behöver du bara lämna ditt blodprov på vårt provtagningsställe på Källgatan 10 i Västerås. När proverna har analyserats får du dina svar och all hälsodata i en digital journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Västerås?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Västerås

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Västerås ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Västerås finns på Källgatan 10 och drivs av Encia Västerås.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Västerås!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Västerås

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Västerås

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Västerås

Vi på Svensk Provtagning Västerås erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt för kvinnor Vi ha...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Västerås

Hos Svensk Provtagning Västerås kan man göra specifika hälsokontroller för män i alla åldrar. En omfattande hälsokontroll för män Den...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Västerås

Hos Svensk Provtagning Västerås är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad visa...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Västerås

Hos oss på Svensk Provtagning Västerås kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid t...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Västerås

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Västerås

Vi på Svensk Provtagning Västerås erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns viktiga ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Västerås

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Västerås hjälpa dig! Pros...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Västerås

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Västerås

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Karta - Källgatan 10, 1 tr, Västerås