1/7
Öppet måndag från 08:00

Carl von Linnékliniken

Oscar II, Uppsala Science park, Dag Hammarskjölds väg 10A

Carl von Linnékliniken

Välkommen till Carl von Linnékliniken i Uppsala!

Hos oss utreder och behandlar vi ofrivillig barnlöshet med ledande resultat. Vi kan bland annat erbjuda:

• IVF (provrörsbefruktning)
  • Insemination
  • Ägglossningsstimulering
  • Frysförvaring av egna ägg
  • Insemination och IVF med donerade spermier och ägg, både för par och ensamstående

Vill du bli äggdonator hos oss? Kontakta oss för mer information!

Remiss behövs inte!

Oavsett var ni bor i landet kan behandling göras hos oss. Vi har kort väntetid och ni kan vända er direkt till oss - ingen remiss behövs!

Vi är en av de största klinikerna inom IVF

Carl von Linnékliniken startade år 1990 och sedan dess har fler än 10 0000 barn fötts efter olika typer av behandlingar gjorda hos oss. Pågående graviditeter är hela tiden minst 300 stycken. Det gör vår klinik till en av dem i Norden som hjälpt flest par att få barn. För att lära oss mer bedriver kliniken forskning. Ett flertal vetenskapliga arbeten har blivit publicerade i internationella tidskrifter.

Frågor? Kontakta oss på Carl von Linnékliniken!

Informationen uppdaterades 16:01 - 7 sep, 2020

IVF med donerade spermier hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

IVF med donerade spermier är en av flera behandlingar Carl von Linnékliniken kan hjälpa till med.

Vad innebär IVF med donerade spermier?

IVF med donerade spermier kan göras antingen med egna ägg eller med donatorägg. Donator-IVF kan hjälpa ensamstående kvinnor, lesbiska par eller heterosexuella par där mannen saknar spermier, att bli gravida.

Utredning vid IVF med donerade spermier

Den eller de som vill genomföra IVF med hjälp av donerade spermier behöver först träffa en gynekolog och en beteendevetare eller psykolog. Gynekologbesöket görs för att utreda kvinnans fertilitet och möjlighet till graviditet. Under utredningen informeras man om de lagar och regelverk som gäller för donation. Efter att utredningen är färdig kan själva behandlingen påbörjas.

Tveka inte att kontakta oss på Carl von Linnékliniken om du behöver hjälp med IVF med donerade spermier!

Insemination
hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Hos Carl von Linnékliniken kan vi hjälpa till med insemination av spermier. Inseminationen kan göras i en naturlig menscykel eller kombinera...

Äggfrysning
hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Hos Carl von Linnékliniken kan vi hjälpa till med nedfrysning av kvinnans egna obefruktade ägg för framtida bruk. Det ger kvinnor möjlighet ...

Ofrivillig barnlöshet
hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Utredning av ofrivillig barnlöshet Om ni under en längre tid har försökt att bli gravida kan du/ni genomgå en infertilitetsutredning. Om ...

IVF
hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

På Linnékliniken arbetar erfaren personal med IVF IVF, även kallat provrörsbefruktning, innebär att kvinnans ägg befruktas av mannens spe...

Provrörsbefruktning
hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Vi på Carl von Linnékliniken hjälper par med provrörsbefruktning, IVF, som innebär att kvinnans ägg befruktas av mannens spermier utanför kv...

PCOS - Hormonrubbningar
hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

På Carl von Linnékliniken kan du komma på läkarbesök för att ta reda på om du har PCOS. Diagnosen är enkel att ställa då det ofta syns tydli...

IVF med donerade ägg
hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

När är IVF med donerade ägg aktuellt? IVF med donerade ägg kan hjälpa dem som inte kan bli gravida med egna ägg. På Carl von Linnéklinike...

Frågor och svar

Fråga ställd 08:14 - 8 jan, 2020

Hej, jag är i övergångsåldern och har bioidentiskt östrogenplåster, kompletterar även med Utrogetan (bioidentiskt progesteron) som jag köpt i Spanien...och har äntligen fått lite ordning på mina hormoner. Tyvärr går det ju inte att få bioidentiskt progesteron utskrivet här i Sverige utan licens och det är hopplöst att hitta någon som vill söka det eftersom det verkar vara väldigt krångligt. Såg att ni har skrivit ut det och undrar om ni tar emot kvinnor med övergångsbesvär?

Carl von Linnékliniken svarar:

Hej! Vår klinik är privat och vi arbetar i princip uteslutande med barnlöshetsfrågor. Övergångsbesvär sköts av allmängynekologer och bara här i Uppsala finns det flera andra mottagningar som borde kunna hjälpa dig med dina besvär. Hoppas du hittar en som fungerar för dig och just dina behov. Bästa hälsningar, Thomas Brodin, leg läk, Carl von Linnékliniken PS. Att söka en licens är dock inte överdrivet krångligt. Det krångliga kan ibland kanske bestå i att motivera varför man behöver licensen, dvs varför man inte kan ge behandling med de preparat som redan finns tillgängliga. För den som har intresserat sig för ett specifikt behandlingsområde, tex hormonbehandling under övergångsåldern, borde det dock inte framstå som någon stor svårighet. /DS

Fråga ställd 23:13 - 24 dec, 2019

Hej! Jag har PCOS, har varit hos gynekolog i härnösand men inte tagit blodprov vad jag kan minnas, men äter p-piller motsvarande Yasmin och har mycket kroppsbehåring. Jag har hört att vissa landsting ger bidrag för laser hårborttagning och att man då behöver få en remiss. Jag tänkte höra om ni dels skriver remiss för det? Och om ni vet om Uppsala landsting ger bidrag för detta?

Carl von Linnékliniken svarar:

Hej Louise! Det har, enl min kollega som arbetat mer med PCOS, hänt att Region Uppsala har givit bidrag för det i vissa fall. Oftast provas andra medicinska behandlingsmetoder innan t ex laser övervägs. Vi remitterar inte patienter som inte har bedömts hos oss. Bästa hälsningar, Thomas Brodin leg läk Carl von Linnékliniken

Fråga ställd 01:25 - 16 sep, 2019

Hej! Jag och min man tänker gör ett privat IVF och funderar på Carl von linne kliniken. Undrar får man göra privata IVF eller är det bara på remiss??Hur väntetid är det ? vad kostar det för ett vanligt IVF ?

Carl von Linnékliniken svarar:

Hej Bell! Vi är en privat klinik och ni behöver ingen remiss för att komma till oss. Om ni inte har gjort en utredning tidigare kan vi hjälpa er med det. V g kontakta oss så får ni tid för bedömning och sedan kan en IVF planeras. Ibland hinns allt med på bara ett besök. Vi kan oftast erbjuda besök inom några få veckor och en IVF-behandling kan nästan alltid startas inom en månad. Pris för mottagningsbesök är 330 kronor/person och besök. En enstaka IVF kostar 34 000 kr. Det finns också upplägg med s k paket om tre försök. Kostnad för mediciner tillkommer (frikort för mediciner gäller). Det tillkommer en engångskostnad för s k infektionsprover, i regel 900 kr/person. Ni kan läsa mer om våra priser på https://www.linne.se/priser/ Varmt välkomna! Bästa hälsningar, Carl von Linnékliniken

Fråga ställd 07:34 - 5 okt, 2018

Hej! Undrar om frikort gäller hos er?

Ja, frikort gäller MVH Katarina bm

Fråga ställd 17:02 - 15 dec, 2017

Hej. Vilket ålder maximalt kan kvinnan får hjälp med befruktningen eller ägglössningsstimulering? Jag är 41 och vill bli gravid.

Carl von Linnékliniken svarar:

Det finns ingen absolut åldersgräns utan det beror till stor del på hur "pigga" äggstockarna är, s.k.äggreserven. Detta kan man d till en del bedöma med hjälp av blodprov och undersökning med ultraljud. Stimulering av ägglossning som en behandling är bara meningsfull om man inte har egen ägglossning utan behandling eller om de kommer glest.

4.95 / 5

6 jan, 2021 Maria W. skrev:

Fantastiskt bemötande och kunnande, bra tillgänglighet genom hela processen. Kan varmt rekommendera CvL.

23 nov, 2020 Sara och Johan J. skrev:

Vi är väldigt nöjda med allt. Lokalerna är lugna och inbjudande och alla i personalen har varit trevliga och professionella.

23 nov, 2020 Reneé S. skrev:

Lugnt och harmoniskt, bra bemötande och fräscha lokaler. Tack för oss.

23 nov, 2020 Francoise L. skrev:

Väldigt trevligt bemötande, vi båda är eniga om detta och uppskattar kvaliteten.

23 nov, 2020 Audrey S. skrev:

Trevligt bemötande i telefonen när jag bokade tiden. Gynekologen tog sin tid och lyssnade på mig; lugn, fin och noggrann undersökning och förklarade bra. Barnmorskan var jätteduktig att förklara övningarna.

Måndag - Torsdag : 09:00 - 11:30
Måndag - Torsdag : 13:00 - 14:00
Fredag : 09:30 - 11:30
Fredag : 13:00 - 14:00
För dem som är under behandling går det också att nå oss på helger, lördag-söndag kl 10-11.