Sturegatan 1, Uppsala - Visa på karta

Stötvågsbehandling

Hos oss på Hälso och Rehabcenter i Uppsala erbjuder vi stötvågsbehandling, även kallat shockwave therapy för att behandla olika smärttillstånd såsom:

• Axelsmärta (kalkaxel, senskador)
  • Tennis- och golfarmbåge
  • Kronisk ljumsk- hamstringssmärta
  • Trochanterit (smärta utsida höft)
  • Knäsmärta (hopparknä, löparknä)
  • Benhinneinflammation
  • Hälsenesmärta
  • Hälsporre
  • Triggerpunkter

Stötvågsbehandling är en framgångsrik metod vid långvariga besvär som inte lyckats behandlats på annat sätt.

Varför är stötvågsbehandling en bra behandlingsmetod?

En stötvågsbehandling stimulerar och påskyndar kroppens egna läkningsprocesser genom att aktivera immunsystemet, öka blodcirkulationen och skapa en ökad ämnesomsättning i cellerna.

Stötvågsbehandling minskar risken för återfall eftersom den ökar återuppbyggnaden av ny, stark och frisk vävnad. Tryckvågorna bryter nämligen ner försvagad och smärtande ärrvävnad samt förkalkningar.

Vad innebär en stötvågsbehandling?

Stötvågsbehandling är en behandlingsmetod där en serie av mekaniska tryckvågor med hög energi appliceras mot huden vid det smärtande området. Tryckvågorna transporteras sedan vidare via kroppens mjukdelar som till största del består av vatten, och därför fås effekt både ytligt och på djupet.

Själva behandlingen kan vara smärtsam under några minuter men brukar övergå till en känsla av smärtfrihet direkt efteråt. Upp till ett par dagar efter behandlingen kan du uppleva en ökad smärta. Det är normalt och beror på den lokala cirkulationshöjningen och den ökade metaboliska aktiviteten i området.

Vi rekommenderar att du avstår från intensiv aktivitet minst 48 timmar efter behandlingen, även om du är smärtfri.

Hur många behandlingstillfällen behövs?

En serie om 3-5 behandlingar är ofta tillräcklig, men vid envisa kroniska besvär kan det behövas fler. Mellan varje behandling krävs ca 5-10 dagars vila för att vävnaden ska hinna återhämta sig.

När passar inte stötvågsbehandling?

Stötvågsbehandling ska undvikas om du:

• Fått kortisoninjektion den senaste månaden
  • Äter blodförtunnande medel
  • Har hjärtfel eller cirkulationsrubbningar
  • Har akuta inflammationer i behandlingsområdet
  • Har cancer
  • Är gravid

Kontakta oss på Hälso och Rehabcenter i Uppsala om du har frågor kring stötvågsbehandling eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 25 juni 2018 av Vården.se

Om HRC Hälsa och Rehab i Uppsala

Varmt välkommen till HRC Hälsa och Rehab i Uppsala!

HRC Hälsa och Rehab i Uppsala består av ett team med läkare, fysioterapeut, naprapater, psykologer, coach, PT, kostrådgivare, Mammamage-tränare samt ledning och verksamhetsutvecklare.

Vi arbetar både med att förstärka den fysiska och mentala hälsan och att behandla, om fysisk och mental ohälsa uppstår.

De förebyggande insatserna är ämnade att inspirera företags anställda, privatpersoner och patienter till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa och balans i livet.

Hälsa och Rehab i Uppsala erbjuder bland annat:

• Personlig träning, PT
  • Stresshantering
  • Mindfulness
  • Hälsoföreläsningar
  • Hälsokartläggning med inriktning på förebyggande insatser. Innehåller bland annat hälsoprofilsbedömning, konditionstest och blodprover.
  • Skräddarsydd Hälsokick-off
  • Chefscoaching
  • Ledningsutbildning för hållbart ledarskap
  • Hälsostrategiutveckling
  • Chefscoaching
  • Utbildningar och konsulting i kvalitet och arbetsmiljö/hälsa

Vi tar emot patienter med sjukvårdsförsäkring, företag och privatpersoner.

Kontakta oss för att boka en tid!

Informationen uppdaterades 25 juni 2018 av Vården.se

Behandlingar hos HRC Hälsa och Rehab i Uppsala

Naprapat-/Fysioterapibehandling hos HRC Hälsa och Rehab i Uppsala

600 kr

Hos oss på Hälso och Rehabcenter erbjuder vi behandling hos naprapat och fysioterapeut. Vad kan en naprapat hjälpa mig med? Naprapaten...

Ryggskott hos HRC Hälsa och Rehab i Uppsala

600 kr

HRC hjälper dig med ditt ryggskott! Ryggskott ger oftast besvär såsom nedsatt rörlighet och plötslig värk som är smärtsam och jobbig. Smä...

MammaMage med personlig träning hos HRC Hälsa och Rehab i Uppsala

600 kr Undersökning 45 min

Hos våra certifierade MammaMageTränare erbjuder vi MammaMageTräning i grupp eller enskild personlig träning. Vi undersöker magmuskeldelning ...

Hälsokontroll hos HRC Hälsa och Rehab i Uppsala

fr. 1 500 kr För företag gäller pris efter konsultation (beror på antal personer och innehåll i kontrollerna)

Hälsoprofilbedömning, HPB, utgör grunden i våra hälsokontroller på Hälso och Rehabcenter. HPB är den ledande metoden att på individnivå moti...

Mikael Swärdh

Mikael Swärdh

E-post: mikael@hrcuppsala.se

Leg. Naprapat och Lic. Personlig Tränare

Jag har vidareutbildning inom idrottsmedicin, ortopedisk medicin, stötvåg, diagnostisk ultraljudsundersökning och olika manipulationstekniker.

Mia Ström

Mia Ström

E-post: mia@hrcuppsala.se

Leg. Fysioterapeut

Jag har vidareutbildning inom ortopedisk medicin (OMI), akupunktur, stötvågsbehandling samt muskel- och ledbehandling.

Sara Östergren

Sara Östergren

Leg. Naprapat

Jag jobbar med manuella tekniker så som massage, triggerpunkter, mobilisering och manipulation samt inslag av japansk akupressur.

Kim Stjernström

Kim Stjernström

Leg. Psykolog

Jag är legitimerad psykolog med KBT-inriktning sedan 2006.

Henrik Wallin

Henrik Wallin

Leg. Psykolog

Jag har arbetat som psykolog inom psykiatri respektive habilitering sedan 2012 och har fördjupat mig i neuropsykologi och psykodynamisk psykoterapi.

Karta - Sturegatan 1, Uppsala

• Fråga ställd 15:23 25 jan 2017

Om man har frikort på landstinget tar ni emot då?

HRC Hälsa och Rehab i Uppsala svarar:

Nej. Frikort gäller inte hos oss. Vi kan i vissa enklare fall ge kortare behandlingar till rabatterat pris, dvs 350kr istället för 550kr/behandling. Men det förutsätter att det är en tydlig indikation för just stötvåg. Med vänlig hälsning Micke/Hälso&Rehabcenter