• 010 - 888 54 07

Hörapparater hos Audika Dragarbrunnsgatan i Uppsala

Dragarbrunnsgatan 15, Uppsala - Visa på karta

Hörapparater

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta för personer med hörselnedsättning.

Det finns många olika typer av hörapparater för att kunna tillgodose olika sorters hörselnedsättningar. Vi på Audika erbjuder ett brett sortiment av hörapparater i alla prisklasser.

Prova ut hörapparat

Om du bestämmer dig för att prova ut en hörapparat rekommenderar vår audionom en modell som är lämplig för dina behov och din livssituation. Vid ditt andra besök anpassas hörapparaten efter din hörsel. Du får ta med den hem och prova i 30 dagar för att se om den passar dig. Vid ditt tredje besök utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Att prova ut en hörapparat ur regionens sortiment kostar 300 kr som är regionens egenavgift. Du lånar då hörapparaten av regionen. Väljer du en hörapparat som inte ingår i regionens sortiment debiteras du den faktiska kostnaden för hörapparaten.

Moderna hjälpmedel

Utvecklingen av hörapparater och andra hörselhjälpmedel har gått mycket snabbt de senaste åren. Idag finns det väldigt smarta hörapparater som exempelvis kan kopplas direkt till moderna telefoner (iPhone), tv och dörrklockor. Med den senaste tekniken minskas ansträngningen för hjärnan och du får hjälp att fokusera på de ljud du vill höra, samtidigt som störande ljud effektivt dämpas. De moderna hörapparaterna ger även en ljudbild som är så ”verklig” som möjligt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om hörapparater!

Informationen uppdaterades 18 oktober 2018 av Vården.se

Om Audika Dragarbrunnsgatan

Välkommen till Audika på Dragarbrunnsgatan i Uppsala!

Vi är experter på hörsel. Hos oss arbetar legitimerade audionomer med målet att du ska höra så bra som möjligt. Kliniken ligger centralt på Dragarbrunnsgatan i Uppsala. Några minuters promenad från Uppsala Centralstation.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Hos Audika Dragarbrunnsgatan erbjuder vi hörselundersökningar samt utprovning och service av hörapparater och andra hörselhjälpmedel. Du som behöver höra bra på jobbet kan även få hjälp med arbetsplatsanpassningar och formgjutna hörselskydd.

Vi arbetar på uppdrag av Region Uppsala med utprovning av hörapparater vid så kallad primär hörselrehabilitering. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och hörselundersökningen är kostnadsfri.

Primär hörselrehabilitering är en del av ”Vårdval hörsel” som innebär att landstinget som innebär att regionen ger privata kliniker i uppdrag att utföra hörselvård.

Om Audika

Prova i lugn och ro

Oavsett om du väljer hörapparat ur Region Uppsalas sortiment eller köper hörapparat ur Audikas privata sortiment får du 30 dagars provperiod så att du har tid att prova och vänja dig vid hjälpmedlen.

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 18 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Audika Dragarbrunnsgatan

Hörseltest hos Audika Dragarbrunnsgatan i Uppsala

Första steget till en bättre hörsel är en hörselundersökning hos en av våra legitimerade audionomer. Besöket är kostnadsfritt och du behöver...

Hörapparater hos Audika Dragarbrunnsgatan i Uppsala

På Audika Dragarbrunnsgatan i Uppsala erbjuder vi utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är et...

Batterier till hörapparater hos Audika Dragarbrunnsgatan i Uppsala

Idag drivs alla hörapparater av batterier. Hos Audika Dragarbrunnsgatan i Uppsala kan du köpa batterier till de flesta hörapparater och du k...

Karta - Dragarbrunnsgatan 15, Uppsala

• Fråga ställd 21:49 21 feb 2018

Vad är det för skillnad på en ”region Uppsala”apparat och en dyrare apparat?

Audika Dragarbrunnsgatan svarar:

Hej Margaretha,
    Region Uppsala har ca 50 hörapparater på sin upphandlade lista och det går inte att med ett enkelt svar jämföra hörapparater utan att ha en specifik modell i åtanke. Du får gärna ringa oss på 0200-11 14 50 så kan vi bättre svara på dina frågor och funderingar. Varmt välkommen! Hälsningar, Audika