Bredgränd 4, Uppsala - Visa på karta

• Tisdag - Torsdag 08:00 - 15:30

Bredgränds Tandläkeri - Uppsala

Vi på Bredgränds Tandläkeri kan ofta lösa dina akuta besvär med en undersökning och en enklare åtgärd. Om det behövs kan vi sedan planera för en långsiktig lösning. Vi har goda möjligheter att ge en smärtfri behandling även vid svår tandvärk.

Vi kan med kort varsel ge dig hjälp nästan alla vardagar. Ring gärna oss så bokar vi en tid för dig.

Vanliga akuta besvär vid tandvärk:

Kolla gärna om någon speciell tand är knacköm (prova försiktigt med skaftet på en sked eller dylikt). Ofta upplevs ett ökat tryck vid rotspetsen på grund av infektion.

Vanliga orsaker till varför människor söker akuttandvård:

Karies, sprickor, ökat tuggtryck eller tandlossning. Vanliga slutliga behandlingar av dessa besvär är rotbehandling, inslipning, lagning eller tandborttagning.

Temperaturkänsliga tänder kan invändigt ha något högre tryck.

Fler orsaker:

Karies, känsliga tandhalsar eller hög fyllning/tand. Syra från bakteriebeläggning runt tanden. Vanliga behandlingar av besvären är slipning av tanden, byte av fyllning, hygienbehandling samt fluorbehandling.

Tandvärken kan minska något om du står eller sitter. Ligger du ner ökar trycket. Ipren kan hjälpa, var dock noga med doseringen.

Vanliga akuta besvär vid frakturer:

Hörn som går av på lagade tänder. Vanlig orsak till problemet är sprickor som växer mycket långsamt och efter en mycket lång tid lossnar ett hörn. Vanliga behandlingar av besväret är kronterapi, lagning eller avvakta.

Välkommen till oss!

Informationen uppdaterades 07 november 2018 av Vården.se

Om Bredgränds Tandläkeri

På Bredgränds Tandläkeri mitt i centrala Uppsala utför vi varsam tandvård i trygg och modern miljö.

Vi arbetar efter tre ledord: Kunnighet, trygghet och hög kvalitet.

Här arbetar tandläkare, tandhygienister och tandsköterskor. Vårt mål är att ge dig bästa möjliga tandvård i trygg miljö och naturligtvis i samråd med dig.

Vi lägger stor vikt vid förebyggande tandvård, för att förbättra din tandhälsa och därmed minska ditt framtida tandvårdsbehov. Vi arbetar i stor utsträckning delegerat, vilket innebär att tandsköterska eller tandhygienist har stort ansvar och tar aktiv del i behandlingen.

Första besöket

Vanligen innebär det första besöket en grundlig undersökning av din mun och dina tänder.

Först träffar du en tandhygienist eller tandsköterska som frågar om din hälsa och eventuell medicinering. Vi brukar sedan ta vanliga röntgenbilder och oftast även en översiktsbild. Därefter planerar vi tillsammans vilken tandvård som är bäst för dig.

Vi kan nästan alltid lämna ett skriftligt kostnadsförslag efter första besöket. Vid komplicerade behandlingar kan det dock behövas ytterligare tid för planering.

Första besöket kan ju också vara akut. Då försöker vi hjälpa dig så snabbt som möjligt. Oftast gör vi då en akutundersökning och en temporär åtgärd. Om du vill planerar vi sedan för fortsatt behandling som ger dig en god tandhälsa under lång tid framöver.

Inför besöket

Många människor känner olust och rädsla inför sitt tandläkarbesök. Det är inte ovanligt och inget att skämmas för. Det är vår uppgift att få dig att känna dig trygg.

Varmt välkommen till Bredgränds Tandläkeri!

Informationen uppdaterades 07 november 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Bredgränds Tandläkeri

Akuttandvård hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

Undersökning av ny patient hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
  • - Fyra röntgenbilder ingår.
890 kr

Munhygienbehandling hos tandhygienist hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
  • - Fluorbehandling vid behov.
  • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
1 080 kr

Tandutdragning hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

• - Vanlig utdragning av en tand
  • - Alla moment ingår
  • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
fr. 1 390 kr

Tandlagning hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material. Framtand pris fr. 790 :-Tuggtand pris fr. 990 :-
fr. 790 kr

Rotfyllning av framtand hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

*3 648 kr

Krona på enstaka tand, metall och porslin hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
*5 085 kr

Krona på enstaka tand, helkeramisk hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
*5 085 kr

Tandblekning hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

Om du önskar fräscha upp färgen på dina tänder kan vi hjälpa till. Det enklaste sättet som du alltid rekommenderas inleda med, är att boka ...

Visdomstand hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

• - Pris efter konsultation

Implantat hos Bredgränds Tandläkeri i Uppsala

Behandlingen innebär att en titanskruv får läka fast i käkbenet. På den kan man sedan fästa en tandkrona. Om flera tänder saknas låter man f...

Göran Lilienberg

Johanna Klasson