Logo Bredgränds Tandläkeri

Bredgränds Tandläkeri - Uppsala

Behandlingen innebär att en titanskruv får läka fast i käkbenet. På den kan man sedan fästa en tandkrona. Om flera tänder saknas låter man flera titanskruvar vara stöd för en bro. Titanskruvarna som förankras i käkbenet kallas för fixturer.

Det är viktigt att käkbenet är av god kvalitet och volym för att fixturerna ska få fäste. Efter en noggrann undersökning kan vi avgöra om förutsättningarna är goda för att göra en implantatinstallation.

Behandlingen är välbeprövad och har god prognos. Den har funnits sedan 1960-talet.

Undersökningar har visat att 90-99% av alla broar som installerats fungerar bra under många år. Majoriteten av de som får implantat bör räkna med en livslång ersättning för sina förlorade tänder. Tandkronorna kan dock slitas och behöva göras om efter kanske 10-15 år. Kronorna kan göras i porslin eller akryl.

Behandlingstider för tandimplantat

Tiden från undersökning och terapiplanering till färdig ersättning kan bli mellan två månader och upp till ett år.

Länkar:

Informationen uppdaterades 01 mars 2018 av Vården.se

Bredgränd 4, Uppsala - Visa på karta

• Tisdag - Torsdag 08:00 - 15:30

Om Bredgränds Tandläkeri

På Bredgränds Tandläkeri mitt i centrala Uppsala utför vi varsam tandvård i trygg och modern miljö.

Vi arbetar efter tre ledord: Kunnighet, trygghet och hög kvalitet.

Här arbetar tandläkare, tandhygienister och tandsköterskor. Vårt mål är att ge dig bästa möjliga tandvård i trygg miljö och naturligtvis i samråd med dig.

Vi lägger stor vikt vid förebyggande tandvård, för att förbättra din tandhälsa och därmed minska ditt framtida tandvårdsbehov. Vi arbetar i stor utsträckning delegerat, vilket innebär att tandsköterska eller tandhygienist har stort ansvar och tar aktiv del i behandlingen.

Första besöket

Vanligen innebär det första besöket en grundlig undersökning av din mun och dina tänder.

Först träffar du en tandhygienist eller tandsköterska som frågar om din hälsa och eventuell medicinering. Vi brukar sedan ta vanliga röntgenbilder och oftast även en översiktsbild. Därefter planerar vi tillsammans vilken tandvård som är bäst för dig.

Vi kan nästan alltid lämna ett skriftligt kostnadsförslag efter första besöket. Vid komplicerade behandlingar kan det dock behövas ytterligare tid för planering.

Första besöket kan ju också vara akut. Då försöker vi hjälpa dig så snabbt som möjligt. Oftast gör vi då en akutundersökning och en temporär åtgärd. Om du vill planerar vi sedan för fortsatt behandling som ger dig en god tandhälsa under lång tid framöver.

Inför besöket

Många människor känner olust och rädsla inför sitt tandläkarbesök. Det är inte ovanligt och inget att skämmas för. Det är vår uppgift att få dig att känna dig trygg.

Varmt välkommen till Bredgränds Tandläkeri!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Bredgränds Tandläkeri

• Akuttandvård

Vi på Bredgränds Tandläkeri kan ofta lösa dina akuta besvär med en undersökning och en enklare åtgärd. Om det behövs kan vi sedan planera fö... Läs mer

• Undersökning av ny patient

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
    • - Fyra röntgenbilder ingår.
    890 kr
  • Munhygienbehandling hos tandhygienist

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
    • - Fluorbehandling vid behov.
    • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
    1 080 kr
  • Tandutdragning

• - Vanlig utdragning av en tand
    • - Alla moment ingår
    • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
    fr. 1 390 kr
  • Tandlagning

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material. Framtand pris fr. 790 :-Tuggtand pris fr. 990 :-
    fr. 790 kr
  • Rotfyllning av framtand

*3 648 kr
  • Krona på enstaka tand, metall och porslin

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
    • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
    *5 085 kr
  • Krona på enstaka tand, helkeramisk

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
    • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
    *5 085 kr
  • Tandblekning

• - Om du önskar fräscha upp färgen på dina tänder kan vi hjälpa till. Det enklaste sättet som du alltid rekommenderas inleda med, är att boka ...
  • Visdomstand

• - Pris efter konsultation