Logo Bredgränds Tandläkeri

Bredgränds Tandläkeri - Uppsala

Om du önskar fräscha upp färgen på dina tänder kan vi hjälpa till. Det enklaste sättet som du alltid rekommenderas inleda med, är att boka en tid hos någon av våra tandhygienister för rengöring.

Där avlägsnas ytliga missärgningar och tandsten så din riktiga tandfärg kommer fram. De vanligaste orsakerna till att tänderna blir missfärgade är cigarettrök, snus, kaffe, te och rödvin.

Om du trots rengöringen upplever att dina tänder är mörka kan blekning vara lösningen.

Du få en individuellt framställd mjukplastskena samt blekmedel att ta med dig hem. Du kan välja att bleka under natten eller på dagen . Då blekmedlet är skonsamt mot övriga vävnader måste blekningen utföras med c:a 10-15 behandlingar.

Hur fungerar tandblekning?

När ljus träffar tanden reflekteras det genom tandens olika skikt. Det är färgen i de olika skikten som avgör vilken färg tanden har. Det yttre skiktet i emaljen är ljusare och de undre är mörkare.

I emaljen finns alltid mikrosprickor där färgämnen från exempelvis mat, dryck och tobak fastnar. Vid blekning tar sig blekmedlet in i emaljen via sprickorna, löser upp färgpigmenten och tanden blir ljusare.

Säker metod för tandblekning

Vi rekomenderar blekning nattetid med ett svagare blekmedel. Det innebär att behandlingen tar lite längre tid, men är skonsammare för tänderna. Vid korrekt utförd behandling har inga biverkningar kunnat påvisas.

Biverkningar i form av kraftiga ihållande ilningar har däremot förekommit vid blekning som utförts under kortare tid med starkare blekmedel. Resultatet av dessa båda metoder är detsamma.

Hur länge håller tandblekningen i sig?

Varaktigheten är mycket individuell beroende på levnadsvanor. Om du sparar din skena så kan du alltid köpa nytt blekmedel. På så vis kan du bättra på blekningen efter en tid. Då brukar man uppnå samma resultat redan efter ett par nätter.

Det vanliga är att tändernas nya färg består i cirka två år.

Informationen uppdaterades 01 mars 2018 av Vården.se

Bredgränd 4, Uppsala - Visa på karta

• Tisdag - Torsdag 08:00 - 15:30

Om Bredgränds Tandläkeri

På Bredgränds Tandläkeri mitt i centrala Uppsala utför vi varsam tandvård i trygg och modern miljö.

Vi arbetar efter tre ledord: Kunnighet, trygghet och hög kvalitet.

Här arbetar tandläkare, tandhygienister och tandsköterskor. Vårt mål är att ge dig bästa möjliga tandvård i trygg miljö och naturligtvis i samråd med dig.

Vi lägger stor vikt vid förebyggande tandvård, för att förbättra din tandhälsa och därmed minska ditt framtida tandvårdsbehov. Vi arbetar i stor utsträckning delegerat, vilket innebär att tandsköterska eller tandhygienist har stort ansvar och tar aktiv del i behandlingen.

Första besöket

Vanligen innebär det första besöket en grundlig undersökning av din mun och dina tänder.

Först träffar du en tandhygienist eller tandsköterska som frågar om din hälsa och eventuell medicinering. Vi brukar sedan ta vanliga röntgenbilder och oftast även en översiktsbild. Därefter planerar vi tillsammans vilken tandvård som är bäst för dig.

Vi kan nästan alltid lämna ett skriftligt kostnadsförslag efter första besöket. Vid komplicerade behandlingar kan det dock behövas ytterligare tid för planering.

Första besöket kan ju också vara akut. Då försöker vi hjälpa dig så snabbt som möjligt. Oftast gör vi då en akutundersökning och en temporär åtgärd. Om du vill planerar vi sedan för fortsatt behandling som ger dig en god tandhälsa under lång tid framöver.

Inför besöket

Många människor känner olust och rädsla inför sitt tandläkarbesök. Det är inte ovanligt och inget att skämmas för. Det är vår uppgift att få dig att känna dig trygg.

Varmt välkommen till Bredgränds Tandläkeri!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Bredgränds Tandläkeri

• Akuttandvård

Vi på Bredgränds Tandläkeri kan ofta lösa dina akuta besvär med en undersökning och en enklare åtgärd. Om det behövs kan vi sedan planera fö... Läs mer

• Undersökning av ny patient

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
    • - Fyra röntgenbilder ingår.
    890 kr
  • Munhygienbehandling hos tandhygienist

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
    • - Fluorbehandling vid behov.
    • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
    1 080 kr
  • Tandutdragning

• - Vanlig utdragning av en tand
    • - Alla moment ingår
    • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
    fr. 1 390 kr
  • Tandlagning

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material. Framtand pris fr. 790 :-Tuggtand pris fr. 990 :-
    fr. 790 kr
  • Rotfyllning av framtand

*3 648 kr
  • Krona på enstaka tand, metall och porslin

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
    • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
    *5 085 kr
  • Krona på enstaka tand, helkeramisk

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
    • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
    *5 085 kr
  • Visdomstand

• - Pris efter konsultation
  • Implantat

• - Behandlingen innebär att en titanskruv får läka fast i käkbenet. På den kan man sedan fästa en tandkrona. Om flera tänder saknas låter man f...

* Inkl. Högkostnadsskydd

Karta - Bredgränd 4, Uppsala

• Fråga ställd 01:25 07 jan 2016

Vilket blekmedel använder ni?

Bredgränds Tandläkeri svarar:

Opalesence

• Fråga ställd 19:20 09 feb 2013

Hejsan!
    Jag är intresserad av tandblekning. Vad har ni för priser? Tar ni betalt per käke eller för hela munnen?
    Tack! / Tove

Bredgränds Tandläkeri svarar:

Hej Tove! Man kan bleka per käke och då kostar det 1690kr. Bleker man båda käkarna kostar det 3000kr. Blekskenorna och blekmedel ingår. Sen har man kvar sina skenor och om man vill bättra på blekningen om några år så köper man bara nytt blekmedel. Med vänlig hälsning Catrin, tandsköterska