Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

slumpbild2-thumb-201406031110
Logo Capio Medocular

Capio Medocular - Uppsala

Refractive Lens Exchange (RLE), eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, långsynthet, astigmatism och även ålderssynthet. Det är ett mikrokirurgiskt ingrepp som utförs på samma sätt som vid en gråstarroperation, d v s ögats naturliga lins tas bort och ersätts med en ny lins av plast.

Operationen tar cirka 10 minuter och är smärtfri.

Vilka lämpar sig RLE för?

RLE är en behandlingsmetod som lämpar sig för patienter från 45-50 år eller äldre, då den naturliga linsen har nått en åldersbetingad stelhet som förhindrar normal ackommodation (förmågan att ställa in sig från långa till korta avstånd). Den inopererade plastlinsen är nämligen stel och kan inte ackommodera.

Själva tekniken RLE, har vi på Capio Medocular utfört sedan slutet av 90-talet. Det är en trygghet för dig som patient att känna till detta.

Monovision

Vid monovision kommer ett öga se bra på långt håll och den andra linsen vara anpassad för mellanavstånd. Monovision används ibland med vanliga kontaktlinser. Båda metoderna kräver viss tillvänjning innan man lär sig utnyttja alla avstånd till fullo.

Biverkningar och risker vid RLE

RLE är en beprövad korrigeringsmetod med få och små biverkningar. Läkningstiden är kort och oftast ser man bra dagen efter ingreppet. Undantaget kan vara monovision och multifokallinserna där ögonen måste anpassa sig till olika avstånd.

Vi vill betona att en operation med RLE är ett kirurgiskt ingrepp och som vid all kirurgi är det oetiskt och omöjligt att lämna några absoluta garantier. Dina individuella förutsättningar vad gäller eventuella risker diskuteras alltid med din läkare.

Behandling av synfel med RLE / CLE

Refractive Lens Exchange (RLE) - eller Clear Lens Extraction (CLE) - som man också kallar det, är en metod för korrigering av närsynthet, långsynthet, astigmatism och i viss mån ålderssynthet. Det är ett mikrokirurgiskt ingrepp som utförs på samma sätt som en gråstarroperation, d v s ögats naturliga lins tas bort och ersätts med en ny lins av plast.

Nackdelen är att patienten med den stela plastlinsen inte kan ackommodera längre (ögat förlorar sin naturliga förmåga att ställa in sig från långa till korta avstånd). RLE / CLE är därför en behandlingsmetod som lämpar sig för patienter från 45-50 år eller äldre, då den naturliga linsen ändå har nått en åldersbetingad stelhet som förhindrar normal ackommodation, vilket gör att man i alla fall behöver läsglasögon.

Multifokala linser

Om man vill få ett bra närseende vid RLE /CLE kan det uppnås på två sätt: monovision och multifokallins. Men med de nya multifokala linserna som, t ex ReSTOR, finns det idag helt andra möjligheter att behandla ålderssynthet eftersom dessa linser medger god syn både på långt och på nära håll.

Beprövad metod sedan 2004

Capio Medocular var den första klinik i Skandinavien som fick lov att använda ReSTOR-linserna och det har vi gjort sedan 2004, vilket innebär att vi har den längsta erfarenheten av RLE-operationer med multifokala ReSTOR-linser i Skandinavien. Själva tekniken RLE/CLE har vi på Capio Medocular utfört sedan slutet av 90-talet. Det är en trygghet för dig som patient att känna till detta.

Monovision

RLE / CLE är en beprövad korrigeringsmetod med få och små biverkningar. Inom Capio Medocular har vi utfört denna typ avbehandling sedan 1998. Operationen går snabbt (ca 10 minuter) och smärtfritt. Läkningstiden är kort och oftast ser man bra dagen efter ingreppet. Undantaget kan vara monovision och multifokallinserna där ögonen måste anpassa sig till olika avstånd.

Vi vill dock betona att det handlar om ett kirurgiskt ingrepp och som vid all kirurgi är det såväl oetiskt som omöjligt att lämna några absoluta garantier. Dina individuella förutsättningar vad gäller eventuella risker diskuteras alltid med din läkare.

Informationen uppdaterades 03 mars 2017 av Vården.se

fr. 16 900 kr

per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Visa telefonnummer

Drottninggatan 1A, 3tr, Uppsala - Visa på karta

Om Capio Medocular

Medocular grundades i Uppsala 1986 och har fortfarande kvar sitt huvudkontor där.

På Uppsalakliniken har vi en ögonmottagning med landstingsanslutning. Genom landstingsavtal med Uppsala Läns Landsting utför vi gråstarroperationer inom ramen för Fritt vårdval, som innebär att du själv har rätt att välja vårdgivare. För dem som inte vill eller kan utnyttja den offentligt finansierade vården utför vi även privata gråstarrsoperationer.

Vi utför även synfelsbehandlingar för närsynthet, översynthet, astigmatism och ålderssynthet.

Övriga behandlingar hos Capio Medocular

• Grå starr

fr. 300 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några stör... Läs mer

• Synfel och ögonlaser

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över... Läs mer

• Ögonlaser med LASEK/ELSA

13 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation) som metoden även kallas, är en vidareutvecklad for... Läs mer

• Linsoperation med ICL

fr. 20 700 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) är en mikrokirurgisk behandling utan laser för korrigering av närsynthet, översynthet och astigma... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 24 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

• Linsoperation med RLE/CLE - torisk lins

27 000 kr per öga

Refractive Lens Exchange (RLE) eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lån... Läs mer

Karta - Drottninggatan 1A, 3tr, Uppsala

• 18:34 - 19 aug, 2016 skrev:

Fantastiskt bemötande i receptionen och den nervositet jag kände inför besöket försvann när jag blev omhändertagen av en fantastisk läkare Salwa Divan som var proffsig och förklarade allt så jag förstod. Hon tog sig tid och jag kände mig mycket trygg.

• 09:28 - 06 apr, 2016 skrev:

Jättetrevligt bemötande. Super proffsig personal som får patienten att slappna av och gör ett strålande jobb. Är ju lite känsligt när man som jag opererade gråstarr, men nervositeten rann av pga den trevligen stämningen från reception till operation. Rekomenderas varmt./ Åke Täpp Uppsala som opererades för gråstarr 6/4-16.