Linsoperation med ICL

Logo Capio Medocular

Capio Medocular - Uppsala

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) är en mikrokirurgisk behandling utan laser för korrigering av närsynthet, översynthet och astigmatism. Den fungerar även när en ögonlaserbehandling inte räcker till.

Behandlingen innebär att en extra, mycket tunn, plastlins placeras i ögat. ICL ger en permanent lösning men metoden är reversibel, d v s man kan byta linsen om det skulle behövas.

capiomedocularboard

Behandling av synfel med ICL

Implantable Intraocular Contact Lens (ICL) är en mikro-kirurgisk behandling utan laser för korrigering av alla grader av närsynthet och översynthet. Behandlingen innebär att en extra, mycket tunn, plastlins placeras i ögat.

Linsen sätts in i den bakre kammaren, innanför regnbågshinnan och framför ögats egna lins och korrigerar därmed ögats brytkraft så att normal synskärpa kan uppnås. ICL fungerar utmärkt även där andra metoder, exempelvis LASIK, inte räcker till. ICL ger en permanent lösning men metoden är reversibel, d v s man kan byta linsen om det skulle behövas.

Operationen görs under droppbedövning utan några större besvär för patienten och ingreppet tar mindre än en kvart att genomföra.

Två av fördelarna med ICL-metoden är att den kan reducera stora synfel och att den inte är beroende av hornhinnans beskaffenhet, eftersom själva behandlingen görs inne i ögat. Vid traditionell excimerlaserbehandling är det ju själva hornhinnan som utsätts för behandlingen.

En annan fördel är ett snabbt behandlingsresultat. Redan dagen efter operationen brukar patienten kunna konstatera en betydande synförbättring.

Capio Medocular var den första kliniken i Europa som fick utmärkelsen "Center of excellence" för ICL-kirurgi.

Informationen uppdaterades 03 mars 2017 av Vården.se

fr. 20 700 kr

per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Visa telefonnummer

Drottninggatan 1A, 3tr, Uppsala - Visa på karta

Om Capio Medocular

Medocular grundades i Uppsala 1986 och har fortfarande kvar sitt huvudkontor där.

På Uppsalakliniken har vi en ögonmottagning med landstingsanslutning. Genom landstingsavtal med Uppsala Läns Landsting utför vi gråstarroperationer inom ramen för Fritt vårdval, som innebär att du själv har rätt att välja vårdgivare. För dem som inte vill eller kan utnyttja den offentligt finansierade vården utför vi även privata gråstarrsoperationer.

Vi utför även synfelsbehandlingar för närsynthet, översynthet, astigmatism och ålderssynthet.

Övriga behandlingar hos Capio Medocular

• Grå starr

fr. 300 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några stör... Läs mer

• Synfel och ögonlaser

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över... Läs mer

• Ögonlaser med LASEK/ELSA

13 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation) som metoden även kallas, är en vidareutvecklad for... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

fr. 16 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Refractive Lens Exchange (RLE), eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lå... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 24 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

• Linsoperation med RLE/CLE - torisk lins

27 000 kr per öga

Refractive Lens Exchange (RLE) eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lån... Läs mer

Karta - Drottninggatan 1A, 3tr, Uppsala

• 18:34 - 19 aug, 2016 skrev:

Fantastiskt bemötande i receptionen och den nervositet jag kände inför besöket försvann när jag blev omhändertagen av en fantastisk läkare Salwa Divan som var proffsig och förklarade allt så jag förstod. Hon tog sig tid och jag kände mig mycket trygg.

• 09:28 - 06 apr, 2016 skrev:

Jättetrevligt bemötande. Super proffsig personal som får patienten att slappna av och gör ett strålande jobb. Är ju lite känsligt när man som jag opererade gråstarr, men nervositeten rann av pga den trevligen stämningen från reception till operation. Rekomenderas varmt./ Åke Täpp Uppsala som opererades för gråstarr 6/4-16.