Ögonlaser med LASEK/ELSA

capiomedocular-behandling
Logo Capio Medocular

Capio Medocular - Uppsala

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation) som metoden även kallas, är en vidareutvecklad form av den traditionella ögonlaserbehandlingen PRK.

Skillnaden är att man vid LASEK inte tar bort hornhinnans ytskikt utan endast föser det åt sidan och sedan lägger det på plats igen efter ögonlaserbehandlingen. På det sättet minskar obehaget samtidigt som läkningen påskyndas.

Behandling av synfel med LASEK / ELSA

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation), som metoden även kallas, har numer ersatt den beprövade ögonlaserbehandlingen PRK.

1. Hornhinnans yttersta cellskikt tas bort och synfelet korrigeras sedan med ögonlaser.
  2. En kontaktlins placeras på behandlingsytan. Den får sitta kvar under några dagar.

Denna metod förenar säkerheten hos den traditionella PRK-behandlingen med flera av fördelarna hos den populära LASIK-metoden.

Så går en LASEK/ELSA-behandling till

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation), som metoden även kallas, innebär att man, efter bedövning med ögondroppar, lösgör hornhinnans yttersta cellskikt (= epitelet) med hjälp av en svag alkohollösning. Ytskiktet förs sedan åt sidan och laserbehandlingen utförs.

Det lilla sår som lasern åstadkommit på hornhinnans yta täcks sedan med en s.k. bandagelins. Du behöver inte ha något annat bandage och kan ha ögat öppet direkt efter behandlingen. Du kan sedan själv ta ut bandagelinsen efter 3 dagar, så som du gör med en vanlig kontaktlins. Direkt efter att bandagelinsen avlägsnats kan en viss värk- och skavkänsla uppkomma. Hur mycket besvär man får är väldigt individuellt och man kan ha det även under tiden bandagelinsen sitter i.

De första dagarna efter ingreppet är hornhinnan svullen, vilket ger dimsyn. Redan efter en vecka har synen förbättrats avsevärt och i de flesta fall är synskärpan helt stabiliserad efter 1-3 månader. Att se på TV eller läsa skadar inte ögat. Du bör dock vara försiktig med att utsätta ögat för dammiga miljöer och starkt solljus. Vi rekommenderar därför att du bär solglasögon utomhus de första månaderna efter behandlingen vid solsken. Eftersom det tar ett tag för synen att stabiliseras kan man välja att ett öga i taget men det går också bra att operera bägge samtidigt.

LASEK/ELSA lämpar sig bäst för låg när- och översynthet – även i kombination med astigmatism - och när horhinnan är för tunn för LASIK. Det är en relativt sett mycket säker och enkel metod även om läkningstiden är längre och obehagen större än med LASIK och ICL. Det finns en teknik att göra LASEK även på större synfel genom att modifiera läkningsprocessen med Mitomycin men vanligtvis förordar vi då ICL.

Informationen uppdaterades 03 mars 2017 av Vården.se

13 900 kr

per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Visa telefonnummer

Drottninggatan 1A, 3tr, Uppsala - Visa på karta

Om Capio Medocular

Medocular grundades i Uppsala 1986 och har fortfarande kvar sitt huvudkontor där.

På Uppsalakliniken har vi en ögonmottagning med landstingsanslutning. Genom landstingsavtal med Uppsala Läns Landsting utför vi gråstarroperationer inom ramen för Fritt vårdval, som innebär att du själv har rätt att välja vårdgivare. För dem som inte vill eller kan utnyttja den offentligt finansierade vården utför vi även privata gråstarrsoperationer.

Vi utför även synfelsbehandlingar för närsynthet, översynthet, astigmatism och ålderssynthet.

Övriga behandlingar hos Capio Medocular

• Grå starr

fr. 300 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några stör... Läs mer

• Synfel och ögonlaser

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över... Läs mer

• Linsoperation med ICL

fr. 20 700 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) är en mikrokirurgisk behandling utan laser för korrigering av närsynthet, översynthet och astigma... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

fr. 16 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Refractive Lens Exchange (RLE), eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lå... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 24 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

• Linsoperation med RLE/CLE - torisk lins

27 000 kr per öga

Refractive Lens Exchange (RLE) eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lån... Läs mer

Karta - Drottninggatan 1A, 3tr, Uppsala

• 18:34 - 19 aug, 2016 skrev:

Fantastiskt bemötande i receptionen och den nervositet jag kände inför besöket försvann när jag blev omhändertagen av en fantastisk läkare Salwa Divan som var proffsig och förklarade allt så jag förstod. Hon tog sig tid och jag kände mig mycket trygg.

• 09:28 - 06 apr, 2016 skrev:

Jättetrevligt bemötande. Super proffsig personal som får patienten att slappna av och gör ett strålande jobb. Är ju lite känsligt när man som jag opererade gråstarr, men nervositeten rann av pga den trevligen stämningen från reception till operation. Rekomenderas varmt./ Åke Täpp Uppsala som opererades för gråstarr 6/4-16.