1/3
Öppet i morgon från 08:00

Svensk Provtagning Upplands Väsby

Dragonvägen 92, Upplands Väsby

Svensk Provtagning Upplands Väsby

Välkommen till Svensk Provtagning Upplands Väsby!

Svensk Provtagning Upplands Väsby är en hälsotjänst som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Dragonvägen i Upplands Väsby. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Upplands Väsby!

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till

För att boka din hälsokontroll loggar du in med Mobilt BankID eller BankID via din dator eller mobil. När du gjort din beställning får du en remiss för provtagning. Den kommer för det mesta samma dag som du gör din beställning, förutsatt att det är en vardag. Remissen är giltig i tre månader och när du har fått den kan du gå och lämna blodprov vid ett av våra provtagningsställen.

Vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby samarbetar med Laboratoriet Upplands Väsby, Karolinska Universitetslaboratoriet, som du hittar på Dragonvägen i Upplands Väsby. När du har lämnat proverna och de har analyserats får du dina provsvar till din digitala journal. Det brukar ta 1-2 dagar innan du får dina svar, men i vissa fall kan det ta något längre tid. Vi skickar både sms och mejlar dig så fort dina provsvar är klara. Tillsammans med provsvaren hittar du all din hälsodata, liksom utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. All information i journalen sparas online och för att ta del av den loggar du in med Mobilt BankID eller BankID, precis som vid bokningen.

Boka din hälsoundersökning hos oss på Svensk Provtagning Upplands Väsby redan idag!

Informationen uppdaterades 18:16 - 19 nov, 2020

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Upplands Väsby. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ge dig som man en översikt av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för män

Svensk Provtagning Upplands Väsby erbjuder en omfattande hälsokontroll som är specifikt riktad till män. Du kan få en bra bild av ditt hälsotillstånd genom att titta om områden som är viktig inom manlig hälsa: vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd, kan det vara en god idé att mäta ifall du har kanske har blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att mäta blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Sämre njurfunktion märks av genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. De vita blodkropparna analyseras för att ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov/Testosteron. Här mäts testosteronnivåer samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) som testar prostatan.
  • Vitaminer/mineraler. En analys av vitaminer och mineraler i din kropp görs.
  • Sköldkörtel. Sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation. Vi kan mäta för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker. Du kan tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes genom att mäta nivån på ditt blodsocker.

Dina provsvar kompletteras med läkarkommentar

Efter att du lämnat ditt blodprov på Dragonvägen så tar det några dagar innan dina provsvar finns i din digitala journal. Du meddelas genom mejl och SMS. Utöver dina provsvar får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare som förklarar vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd, och hur du kan förbättra dem om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontroll man

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Dragonvägen. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflammatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om någon av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Gör en särskild hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Upplands Väsby för att veta mer om din hälsa!

Hälsokontroll premium
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Upplands Väsb...

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt för kvinnor ...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Upplands Väsby! ...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Hos Svensk Provtagning Upplands Väsby är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor s...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby hjälpa dig...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns vi...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Hos Svensk Provtagning Upplands Väsby är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta s...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Svensk Provtagning Upplands Väsby kan hjälpa dig få en bild av vad som ligger bakom värk i muskler och leder, genom vår hälsokontroll för le...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...

Måndag - Torsdag : 08:00 - 16:00
Fredag : 08:00 - 14:30