1/3
Öppet måndag från 08:00

Svensk Provtagning Upplands Väsby

Dragonvägen 92, Upplands Väsby

Svensk Provtagning Upplands Väsby

Välkommen till Svensk Provtagning Upplands Väsby!

Svensk Provtagning Upplands Väsby är en hälsotjänst som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Dragonvägen i Upplands Väsby. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Upplands Väsby!

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till

För att boka din hälsokontroll loggar du in med Mobilt BankID eller BankID via din dator eller mobil. När du gjort din beställning får du en remiss för provtagning. Den kommer för det mesta samma dag som du gör din beställning, förutsatt att det är en vardag. Remissen är giltig i tre månader och när du har fått den kan du gå och lämna blodprov vid ett av våra provtagningsställen.

Vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby samarbetar med Laboratoriet Upplands Väsby, Karolinska Universitetslaboratoriet, som du hittar på Dragonvägen i Upplands Väsby. När du har lämnat proverna och de har analyserats får du dina provsvar till din digitala journal. Det brukar ta 1-2 dagar innan du får dina svar, men i vissa fall kan det ta något längre tid. Vi skickar både sms och mejlar dig så fort dina provsvar är klara. Tillsammans med provsvaren hittar du all din hälsodata, liksom utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. All information i journalen sparas online och för att ta del av den loggar du in med Mobilt BankID eller BankID, precis som vid bokningen.

Boka din hälsoundersökning hos oss på Svensk Provtagning Upplands Väsby redan idag!

Informationen uppdaterades 18:16 - 19 nov, 2020

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Upplands Väsby.

Vår mest kompletta hälsokontroll

Hälsokontrollen Premium är en omfattande hälsoundersökning som tittar på de områden som är viktiga för att du ska må bra. Den stora analysen för den här hälsokontrollen omfattar 52 analyter inom dessa elva viktiga områden för din hälsa:

• Blodstatus - vi mäter potentiell blodbrist vilket kan förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Vitaminer och mineraler - vi analyser vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Hjärta och kärl - vi tittar på blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Inflammation - vi mäter för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Njurfunktion - vi undersöker hur bra din njurfunktion är.
  • Enzymer - vi analyserar enzymerna, som fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, t.ex matsmältning.
  • Leverfunktion - vi undersöker hur bra din leverfunktion är.
  • Prostata/testosteron - vi undersöker nivåer av testosteron samt nivåer av PSA (prostataspecifik antigen).
  • Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker.
  • Sköldkörtel - vi analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning hos dig.

Detta är vår mest omfattande analys av dina hälsovärden. När du ska lämna dina blodprover på Dragonvägen, kan det vara bra att veta att det behövs mer blod för att analysera detta test. Det innebär att du kommer att lämna blod i fler rör än vid våra mindre hälsotester.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

Efter att du har lämnat dina prover för Hälsokontroll Premium på Dragonvägen kan det ta 5-7 dagar innan en fullständig analys har gjorts. Därefter hamnar dina resultat i din digitala journal. Du får inte bara dina provsvar, utan du får också en kompletterande kommentar av en legitimerad specialistläkare. De expertkommentarer du får i samband med provsvaren syftar till att förklara dina resultat, så att du förstår vad de innebär. Läkaren föreslår även vad du kan göra för att förbättra dina värden ifall det behövs.

Vad ska jag tänka på när jag lämnar prov för hälsokontroll premium?

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Dragonvägen.
  • Ta helst provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Tänk på att du inte kan göra en provtagning om du:

• Tar medicin med NSAID-preparat.
  • Tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Få koll på din hälsa genom vår kompletta hälsokontroll - Hälsokontroll Premium. Boka för att göra provet på Svensk Provtagning Upplands Väsby redan idag!

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt för kvinnor ...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Upplands Väsby. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män so...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Upplands Väsby! ...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Hos Svensk Provtagning Upplands Väsby är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor s...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby hjälpa dig...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Vi på Svensk Provtagning Upplands Väsby erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns vi...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Hos Svensk Provtagning Upplands Väsby är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta s...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Svensk Provtagning Upplands Väsby kan hjälpa dig få en bild av vad som ligger bakom värk i muskler och leder, genom vår hälsokontroll för le...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Upplands Väsby

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...

Måndag - Torsdag : 08:00 - 16:00
Fredag : 08:00 - 14:30