Boka här

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Umeå

Renmarkstorget 12C, Umeå - Visa på karta

Hälsokontroll premium

En kontroll av hela din hälsa

Premium är vår mest kompletta hälsokontroll och tittar på 11 st områden som är viktiga för att du ska må bra. Vi analyserar 52 olika analyter inom följande områden:

1. Blodstatus - ger en indikation på om du lider av blodbrist, vilket kan ge symtom som trötthet, yrsel eller andfåddhet.
  2. Vitaminer och mineraler - vi tittar på vitaminer och mineraler, för att se om du har några brister.
  3. B-celler - genom att analysera de vita blodkropparna får du en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  4. Hjärta och kärl - för att se om du eventuellt löper större risk för hjärt- kärlsjukdomar undersöker vi blodets fett- eller sockernivåer.
  5. Inflammation - vi tittar på om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  6. Njurfunktion - vi analyserar hur bra din njurfunktion är.
  7. Enzymer - enzymer fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, som till exempel matsmältningen, och därför är de viktiga att analysera.
  8. Leverfunktion - vi analyserar hur bra din leverfunktion är.
  9. Prostata/testosteron - vi analyserar nivåer av PSA (prostataspecifik antigen) och nivåer av testosteron.
  10. Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker för att se om det är för högt.
  11. Sköldkörtel - vi tittar på om det finns indikation på sköldkörtelrubbning hos dig.

Eftersom detta är vår mest omfattande analys behövs det också mer blod för att kunna analysera alla hälso-områden. Det innebär att du kommer att få lämna fler rör med blod hos oss på Renmarkstorget än vid våra mindre hälsokontroller.

Du får en läkarkommentar med dina provsvar

Det kan ta upp till 5-7 dagar efter att du lämnat dina prover för Hälsokontroll Premium på Renmarkstorget innan vi har gjort en fullständig analys. Så fort dina resultat är klara hamnar de i en digital journal som bara du har tillgång till. Med provsvaren får du också en kommentar av en legitimerad specialistläkare, för att du ska ha lättare att förstå vad dina resultat innebär. Läkaren ger också förslag på vad du kan göra för att förbättra dina värden om det skulle behövas.

Praktisk information när du ska lämna prover för hälsokontroll premium

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Umeå på Renmarkstorget så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • är inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol)
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion

Hälsokontroll Premium är vår mest omfattande hälsokontroll och ger dig koll på Umeå!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Umeå

Välkommen till Svensk Provtagning Umeå!

Svensk Provtagning Umeå är en hälsotjänst som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Renmarkstorget i Umeå. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Umeå?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningen för ett långt och hälsosamt liv!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

Du väljer och bokar valfri hälsokontroll online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator. På vardagar får du normalt sett en remiss för provtagning samma dag som du gör din beställning och remissen är giltig i tre månader. Därefter besöker du ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov.

Svensk Provtagning Umeå samarbetar med Aleris Specialistvård, där du kan lämna in blodprov för att analyseras. När dina provresultat är klara får du både mejl och sms från oss. Oftast får du dina provsvar redan efter 1-2 dagar, men i vissa fall kan det dröja något längre. Resultaten och all din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. Journalen sparas online och det är bara du som kan se informationen. Precis som vid bokningen loggar du in med Mobilt BankID eller BankID för att få tillgång till din digitala journal.

Varmt välkommen att boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Umeå!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Umeå

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Umeå

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Umeå erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hälsa....

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Umeå

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Umeå. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för att ...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Umeå

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Umeå. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ge d...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Umeå

Hos Svensk Provtagning Umeå är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad visar en...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Umeå

Vill du bekräfta din graviditet samt veta hur din hälsa ser ut inför graviditeten? Gör då ett graviditetstest hos Svensk Provtagning Umeå. ...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Umeå

För att vi ska må så bra som möjligt är det viktigt att vi får i oss alla vitaminer vi behöver, men ibland kan man ha en brist utan att veta...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Umeå

Testa din sköldkörtel genom att göra en specifik hälsokontroll för den hos Svensk Provtagning Umeå. När sköldkörteln är ur balans kan den ge...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Umeå

Hos Svensk Provtagning Umeå är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt PSA-vä...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Umeå

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Umeå

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Karta - Renmarkstorget 12C, Umeå