Bett- och snarkskenor

Logo TandanLaget - Tandläkare Thomas Swenne

TandanLaget - Tandläkare Thomas Swenne - Ulricehamn

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på TandanLaget kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 06 februari 2017 av Vården.se

Jönköpingsvägen 37, Ulricehamn - Visa på karta

• Tisdag - Torsdag 08:00 - 17:00

Om TandanLaget - Tandläkare Thomas Swenne

Centralt beläget i Ulricehamn bedriver vi TandanLaget. Jag har varit verksam legitimerad tandläkare sedan 1984 och efter en period på Folktandvården öppnade jag min första mottagning i Ulricehamn. Sedan 2011 huserar vi på den nuvarande mottagningen och totalt är vi ett team på fem personer.

TandanLaget arbetar med Qulan - ett ledningssystem för kvalitet, patientsäkerhet och miljö vilket ger dig en trygg tandvård som är uppbyggd utifrån de bästa förutsättningarna för hög kvalitet och en välutvecklad verksamhet.

Återkommande patienter

TandanLaget har många trogna patienter, en del av dem har återkommit i hela 27 år. Totalt tar vi emot nästan 2300 patienter varje år. Ambitionen är att bedriva en mottagning där alla patienter känner sig välkomna.

TandanLaget samarbetar med andra specialister och arbetar framförallt med förebyggande tandvård.

Välkommen till mig Thomas Swenne och mina medarbetare på TandanLaget!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos TandanLaget - Tandläkare Thomas Swenne

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Tandhygienistbehandling

Tandhygienisten jobbar framförallt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

Karta - Jönköpingsvägen 37, Ulricehamn

• 08:25 - 09 feb, 2016

• 12:04 - 25 sep, 2013 skrev:

Är otroligt glad efter mitt besök den 25 sept.
    Resultatet blev långt över mina förväntningar. Efter 1 timmes arbete har mitt liv förändrats rejält. TACK