Sollentunavägen 163, Sollentuna Centrum - Visa på karta

Tandreglering

Ortodonti, även kallat tandreglering, är den del av tandvården som specialiserat sig på att diagnostisera, förebygga och behandla bett- och tandställningsfel.

För att få tandreglering hos oss på Sollentuna Dental Group behöver du ingen remiss. Vi samarbetar med Le Tandreglering.

När behövs tandreglering?

När tänder vuxit snett, sitter för tätt eller påverkar tandbettet negativt kan det vara aktuellt med tandreglering. Oftast är det barn och ungdomar som behandlas, men även vuxna kan genomgå det.

Vi försöker alltid rätta till felställningar utan att ta bort några tänder. Och oftast kan vi använda tandställning för att rätta till problemet. Det finns olika sorters tandställningar. Vissa modeller sitter fast dygnet runt medan andra tas ut under natten och när man ska äta.

Vad kostar tandreglering?

Barn och ungdomar som bedöms ha tillräckligt stort bett- eller tandställningsfel erbjuds kostnadsfri behandling. För dig som är vuxen eller inte omfattas av kostnadsfri behandling, kan kostnaden variera beroende på hur lång och komplicerad behandlingen blir.

Första besöket

När du kommer till oss för tandreglering börjar vi med ett konsultationsbesök. Då gör vi en bedömning av ditt bett och en preliminär behandlingsplan med ett kostnadsförslag.

Vad innebär behandlingen?

Bett, munhålan och ansiktet undersöks. Tänderna röntgas, ibland även ansiktet, och både tänder och ansikte blir fotograferade. Om tandläkaren planerar att göra en gipsmodell av tänderna görs även ett avtryck.

När tandställningen väl är på plats kan tänder från en början ömma och det kan kännas ovanligt att ha den i munnen.

Hur lång tid tar behandlingen?

Behandlingstiden är individuell och beror på hur komplicerat fallet är, men en behandling tar vanligtvis ett till två år.

Informationen uppdaterades 10 oktober 2016 av Vården.se

Om Sollentuna Dental Group

På Sollentuna Dental Group erbjuder vi våra patienter professionell service direkt

Sollentuna Dental Group är en tandvårdsmottagning med alla typer av behandlingar för alla patienter.

En av Stockholms modernaste tandläkarmottagningar

Sollentuna Dental Group är idag en av Stockholms modernaste praktiker både gällande teknik och kunnande. Vi har tandläkare med olika inriktningar och ett antal specialister som tillsammans kan erbjuda dig som patient alla typer av tandvårdsbehandlingar.

Det kan vara allt från vanliga lagningar till implantat, men även tandreglering, kirurgi och estetisk tandvård.

Akuttider

Kontakta oss om du till exempel drabbas av akut tandvärk - vi har akuttider varje dag!

År 2005 öppnade vi Mörby Dental Group, 2011 Sollentuna Dental Group och 2014 Nacka Dental Group, alla med samma vinnande koncept.

CBCT-röntgen på Mörby Dental Group

På vår systerklinik Mörby Dental Group har vi marknadens mest avancerade CBCT-maskin som innehåller tandvårdens modernaste röntgenteknologi för diagnoser med 3-dimensionella röntgenbilder. CBCT-maskinen gör att patienterna inte behöver remitteras till externa röntgenspecialister utan kan få den servicen direkt på kliniken.

Sollentuna Dental Group är miljödiplomerad av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Vi stöttar organisationer som gör ett viktigt jobb som läkare och tandläkare i utsatta delar av världen.

Varmt välkommen in till oss på Sollentuna Dental Group!

Informationen uppdaterades 10 oktober 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Sollentuna Dental Group

Undersökning av ny patient hos Sollentuna Dental Group

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
  • - Fyra röntgenbilder ingår.

Munhygienbehandling hos tandhygienist hos Sollentuna Dental Group

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
  • - Fluorbehandling vid behov.
  • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.

Tandutdragning hos Sollentuna Dental Group

• - Vanlig utdragning av en tand.
  • - Alla moment ingår.
  • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.

Tandlagning på kindtand, tre ytor hos Sollentuna Dental Group

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material.

Rotfyllning av framtand hos Sollentuna Dental Group

Krona på enstaka tand, metall och porslin hos Sollentuna Dental Group

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Krona på enstaka tand, helkeramisk hos Sollentuna Dental Group

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Halva priset på tandläkarundersökning hos Sollentuna Dental Group

• - Gäller för dig som är förstagångsbesökare hos oss på Sollentuna Dental Group. En tandläkarundersökning innebär en genomgång av din totala tandhälsa med hjälp av bl a röntgen. Ordinarie pris 840kr, nu 420kr
420 kr

Tandblekning hos Sollentuna Dental Group