Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Täby

Esplanaden 9, Plan 4 (Täby centrum), Täby - Visa på karta

• Laboratoriet öppnar kl 08:00 under v26-32

Hälsokontroll man

Få en tydlig bild av din hälsa

Vår omfattande hälsokontroll för män ger dig mer information om ditt hälsotillstånd när det gäller njurfunktion, prostata, testosteron, vitaminer och mineraler och kolesterol. Det här analyserar vi:

• Blodstatus - visar om du eventuellt lider av blodbrist. Tecken på det kan vara att du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - ger en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar, genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion - visar om du har en försämrad njurfunktion, vilket kan ge symtom som illamående, svullnad, högt blodtryck eller trötthet.
  • Leverfunktion - visar om din lever fungerar som den ska.
  • B-celler - ger en indikation på immunförsvarets funktion och status genom att analysera de vita blodkropparna.
  • Prostataprov/Testosteron - visar om det finns tecken på prostatacancer, genom att analysera testosteron och nivån av PSA (prostataspecifik antigen).
  • Vitaminer/mineraler - visar om du har några brister när det gäller mineraler eller vitaminer.
  • Sköldkörtel - visar om du har någon sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation - visar om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker - kan ge en indikation på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Så går det till att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Täby

Du får alltid börja med att fylla i en webbenkät, som ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter det kan du lämna in dina prover på Esplanaden 9. Efter några dagar får du dina resultat, och de hamnar i din digitala journal, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Kommentaren hjälper dig att få en bättre bild av vad värdena betyder för ditt allmänna hälsotillstånd och du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Vad ska jag tänka på när jag lämnar prov för hälsokontrollen?

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Esplanaden 9.
  • Ta helst provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Tänk på att du inte kan göra en provtagning om du:

• Tar medicin med NSAID-preparat.
  • Tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Täby ger en omfattande bild av din hälsa. Boka redan idag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Täby

Välkommen till Svensk Provtagning Täby!

Hos oss på Svensk Provtagning kan du boka skräddarsydda hälsokontroller digitalt. Vi hjälper dig med att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden, och om det finns något i din livsstil som du behöver förändra.

Det är smidigt att göra sin hälsokontroll online! Allt sker digitalt, så när du har bokat din hälsokontroll behöver du bara lämna ditt blodprov på vårt provtagningsställe på Esplanaden 9 i Täby centrum i Täby. När proverna har analyserats får du dina svar och all hälsodata i en digital journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Täby?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Täby

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Täby hittar du i Täby centrum och vi samarbetar med Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Täby!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Täby

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Täby

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Täby erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hälsa....

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Täby

Svensk Provtagning Täby erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor Hos o...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Täby

Vi på Svensk Provtagning Täby erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din hälsa ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Täby

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Täby! Det här...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Täby

Hos Svensk Provtagning Täby är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerhet be...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Täby

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Täby

Vi på Svensk Provtagning Täby erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns viktiga roll...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Täby

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Täby hjälpa dig! Prostata...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Täby

Svensk Provtagning Täby kan hjälpa dig få en bild av vad som ligger bakom värk i muskler och leder, genom vår hälsokontroll för ledvärk och ...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Täby

Hos Svensk Provtagning Täby kan du få hjälp med en hälsokontroll fokuserad på kost. Det kan vara ett bra sätt att ta reda på om du får i dig...

Karta - Esplanaden 9, Plan 4 (Täby centrum), Täby