Boka här

Esplanaden 9, Plan 4 (Täby centrum), Täby - Visa på karta

• Laboratoriet öppnar kl 08:00 under v26-32

Hälsokontroll kvinna

Hälsokontroll anpassad efter kvinnor

Hos oss finns en hälsokontroll anpassad för kvinnor i alla åldrar. Där tittar vi på indikatorer inom riskområden som blodproppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörtelvärden. I detta syfte analyseras följande värden:

• Blodstatus - vi kontrollerar för eventuell blodbrist som kan orsaka trötthet yrsel eller göra dig andfådd
  • Hjärta/kärl - vi tittar på nivåerna av fett och socker i blodet för att se om du ligger i riskzonen för hjärt- kärlsjukdomar
  • Njurfunktion - vi kontrollerar njurarnas funktion
  • Leverfunktion - vi tittar på din leverfunktion
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att se hur ditt immunförsvar fungerar.
  • Sköldkörtel - vi tittar på din sköldkörtel för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler - vi analyserar de vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Blodsocker - vi mäter dina blodsockernivåer så att du tidigt kan se tecken på ifall du kan utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - våra mätningar kan se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Du får insikter i din hälsa

Innan du lämnar blodprov för hälsokontrollen hos Svensk Provtagning Täby får du fylla i en webbenkät. Enkäten kommer att ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter det lämnar du in dina prover på Esplanaden 9. När du har lämnat in dina prover kan det ta några dagar innan dina resultat hamnar i din digitala journal. En legitimerad specialistläkare kommenterar även dina resultat så du förstår vad de innebär och vad du kan göra för att förbättra dem, om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Glöm inte att ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Esplanaden 9. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Gör en hälsokontroll anpassad för kvinnor hos Svensk Provtagning Täby!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Täby

Välkommen till Svensk Provtagning Täby!

Hos oss på Svensk Provtagning kan du boka skräddarsydda hälsokontroller digitalt. Vi hjälper dig med att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden, och om det finns något i din livsstil som du behöver förändra.

Det är smidigt att göra sin hälsokontroll online! Allt sker digitalt, så när du har bokat din hälsokontroll behöver du bara lämna ditt blodprov på vårt provtagningsställe på Esplanaden 9 i Täby centrum i Täby. När proverna har analyserats får du dina svar och all hälsodata i en digital journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Täby?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Täby

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Täby hittar du i Täby centrum och vi samarbetar med Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Täby!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Täby

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Täby

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Täby erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hälsa....

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Täby

Svensk Provtagning Täby erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor Hos o...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Täby

Vi på Svensk Provtagning Täby erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din hälsa ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Täby

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Täby! Det här...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Täby

Hos Svensk Provtagning Täby är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerhet be...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Täby

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Täby

Vi på Svensk Provtagning Täby erbjuder en hälsokontroll för sköldkörteln, ett av våra allra viktigaste organ. Sköldkörtelns viktiga roll...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Täby

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Täby hjälpa dig! Prostata...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Täby

Svensk Provtagning Täby kan hjälpa dig få en bild av vad som ligger bakom värk i muskler och leder, genom vår hälsokontroll för ledvärk och ...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Täby

Hos Svensk Provtagning Täby kan du få hjälp med en hälsokontroll fokuserad på kost. Det kan vara ett bra sätt att ta reda på om du får i dig...

Karta - Esplanaden 9, Plan 4 (Täby centrum), Täby