Boka här

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall

Centralgatan 14, Sundsvall - Visa på karta

Allmän hälsokontroll

Vad kan jag mäta i en allmän hälsokontroll?

En allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall är grundläggande och analyserar dina värden inom sex områden som är viktiga för din hälsa:

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd, kan det vara en god idé att studera ifall du har kanske har blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Genom att mäta blodets fett- eller sockernivåer, kan du se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion. Sämre njurfunktion märks av genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck, vilket vi kan studera genom att analysera analyter för njurar.
  • Leverfunktion. Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi analyserar din leverfunktion för att se hur bra levern mår.
  • Blodsocker. Genom att mäta nivån på ditt blodsocker går det att se om det finns tidiga tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation. Ta reda på om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Du får provsvar tillsammans med en läkarkommentar

Efter att du lämnat ditt blodprov på Centralgatan så kan det ta några dagar innan du ser dina provsvar i din digitala journal. Du meddelas genom mejl och SMS. Tillsammans med dina provsvar får du en kommentar från en legitimerad specialistläkare. Den syftar till att förklara vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd, och hur du kan förbättra dem om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för allmän hälsokontroll

Glöm inte att ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Centralgatan. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Är du nyfiken på hur du mår på insidan? Gör då en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Sundsvall

Välkommen till Svensk Provtagning Sundsvall!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Centralgatan i Sundsvall. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Sundsvall. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Sundsvall ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Sundsvall finns på Centralgatan och drivs av Encia.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Sundsvall!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Sundsvall

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Sundsvall

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Sundsvall. ...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Sundsvall

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Sundsvall

Hos Svensk Provtagning Sundsvall kan du göra en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är man. Hälsokontrollen för män Den här o...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sundsvall

Hos Svensk Provtagning Sundsvall kan du beställa en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra översikt av hur din hälsa ser ut. Vad kan ja...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Sundsvall

Hos Svensk Provtagning Sundsvall är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerh...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Sundsvall

För att vi ska må så bra som möjligt är det viktigt att vi får i oss alla vitaminer vi behöver, men ibland kan man ha en brist utan att veta...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Sundsvall

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Sundsvall

Svensk Provtagning Sundsvall erbjuder prostatatest, för de män som vill testa sitt PSA-värde. Det kan hjälpa till att upptäcka tecken på pro...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Sundsvall

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Sundsvall

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Centralgatan 14, Sundsvall