• 0589-123 80

Hälsporre hos Friskvårdspoolen Arboga

Järntorget 12A - Visa på karta

Hälsporre

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen man går efter stillasittande. Exempelvis när man kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen. Smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos oss på Friskvårdspoolen kan vi hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första man kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 02 augusti 2017 av Vården.se

Om Friskvårdspoolen Arboga

Friskvårdspoolen AB är det personliga företaget med de flexibla lösningarna som jobbar för ett friskare och rörligare Sverige. Visionen är att skapa långsiktiga samarbeten och relationer med företag samt privatpersoner.

Friskvårdspoolen AB ägs av Niklas Borgenäs som är legitimerad naprapat.

Vi besitter lång erfarenhet av att lindra olika smärttillstånd och arbetar bland annat med akupunktur. Om vi inte kan hjälpa dig med dina besvär har vi möjlighet att hjälpa dig vidare till rätt vårdinstans.

Ledorden är helhetssyn, flexibilitet och motivation.

Välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 02 augusti 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Friskvårdspoolen Arboga

Akupunkturbehandling hos Friskvårdspoolen Arboga

Akupunktur är en form av smärtlindring där en person får nålar applicera på specifika punkter på kroppen där sjukdom, smärta eller ohälsa fö...

Massagebehandling hos Friskvårdspoolen Arboga

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle...

Naprapatbehandling hos Friskvårdspoolen Arboga

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar ...

Nackspärr hos Friskvårdspoolen Arboga

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n...

Hälsporre hos Friskvårdspoolen Arboga

Tennisarmbåge hos Friskvårdspoolen Arboga

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ...

Karta - Järntorget 12A

16:28 - 19 nov, 2019 skrev:

Rekommenderar varmt naprapat Niklas Borgenäs. Mycket kunnig naprapat med helhetssyn, nyfikenheten, engagemang och ödmjukhet.
Har hjälpt mig så många gånger med onda knän, höfter, rygg, stel nacke mm.

23:04 - 15 feb, 2019 skrev:

Niklas har hjälpt mig fldra gånger nör jag haft ryggskott och nerver i kläm när vårdcentralen inte kunde hitta något fel. Professionell!

11:36 - 28 aug, 2018

20:12 - 02 maj, 2018

21:53 - 18 apr, 2018

16:41 - 14 feb, 2018 skrev:

Rekommenderar, Niklas KAN!

4,2

22:03 - 07 feb, 2018 skrev:

Niklas är mycket professionell och med en hög kompetens. Det är alltid trevligt att komma på besök hos honom.

14:56 - 10 mar, 2017

09:41 - 27 jan, 2017

19:40 - 01 jul, 2016

12:55 - 19 apr, 2016

16:57 - 10 sep, 2015 skrev:

Niklas har ett professionellt bemötande och mycket hög kompetens inom sitt yrke! Är så innerligt glad att han är verksam i Arboga! Tack!

12:06 - 30 jul, 2015 skrev:

Har fått mina problem med rygg, nacke, axlar och spända muskler lösta av Niklas. Han är verkligen professionell och vet vad han gör. Mina spända muskler har fått mjukhet genom ett enkelt nålstick.
Är så tacksam för din hjälp!

16:25 - 04 mar, 2015 skrev:

Jag får alltid ett proffsigt bemötande och jag går därifrån med en rörligare kropp och med mindre smärta.