1/3

Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Grevgatan 34, Stockholm

Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Välkommen till Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Grevgatan 34 i Stockholm. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan hittar du på Grevgatan 34 och samarbetar med Unilabs.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan!

Informationen uppdaterades 13:49 - 16 nov, 2020

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för att ge dig som kvinna en bra bild av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för kvinnor

Denna hälsokontroll är särskilt framtagen för kvinnor och analyserar flera områden såsom blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Främst tittar vi på nio hälsoområden som påverkar kvinnor:

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd kan det vara bra att mäta ifall du har en potentiell blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. En analys av dina vita blodkroppar kan ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Sköldkörtel. Denna ansvarar för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Analysen görs för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler. En analys görs av vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  • Blodsocker. Nivån på ditt blodsocker mäts så att du tidigt kan se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation. Denna analys kan se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Provsvaren kompletteras med kommentar från läkare

Innan du ska göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan får du fylla i en webbenkät, som kommer att till grund för uppfattningen om din hälsa. Därefter lämnar du dina blodprover på Grevgatan 34. Du meddelas på mejl och sms när dina provsvar finns inlagda i din digitala journal. Oftast tar det några dagar. I samband med provsvaren får du också en kommentar från en legitimerad specialistläkare. Detta är så att du ska förstå vad dina värden betyder och vad du kan göra ifall du behöver förbättra dem.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Grevgatan 34. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om något av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Vill du veta hur bra din hälsa är? Beställ då hälsokontrollen för kvinnor hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan!

Covid-19 Antikroppstest
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Testa om du har haft covid-19 Nu erbjuder vi på Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan ett antikroppstest för Covid-19. Detta test visar ...

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan kan du få en heltäckande bild av din hälsa genom att göra vår mest omfattande hälsokontroll - Häl...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Stockho...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. ...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Hos oss på Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gr...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

För att vi ska må så bra som möjligt är det viktigt att vi får i oss alla vitaminer vi behöver, men ibland kan man ha en brist utan att veta...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kroppe...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att m...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan kan hjälpa dig få en bild av vad som ligger bakom värk i muskler och leder, genom vår hälsokontroll f...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Stockholm Grevgatan

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Måndag - Torsdag : 08:00 - 16:00
Fredag : 08:00 - 15:00