Boka här

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Capio S:t Görans sjukhus, plan 1, 112 91 Stockholm - Visa på karta

Hälsokontroll Premium

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus erbjuder, och den ger en bra bild av hela din hälsa.

En kontroll av hela din hälsa

Premium är vår mest kompletta hälsokontroll och tittar på 11 st områden som är viktiga för att du ska må bra. Vi analyserar 52 olika analyter inom följande områden:

• Blodstatus - ger en indikation på om du lider av blodbrist, vilket kan ge symtom som trötthet, yrsel eller andfåddhet.
  • Vitaminer och mineraler - vi tittar på vitaminer och mineraler, för att se om du har några brister.
  • B-celler - genom att analysera de vita blodkropparna får du en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Hjärta och kärl - för att se om du eventuellt löper större risk för hjärt- kärlsjukdomar undersöker vi blodets fett- eller sockernivåer.
  • Inflammation - vi tittar på om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Njurfunktion - vi analyserar hur bra din njurfunktion är.
  • Enzymer - enzymer fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, som till exempel matsmältningen, och därför är de viktiga att analysera.
  • Leverfunktion - vi analyserar hur bra din leverfunktion är.
  • Prostata/testosteron - vi analyserar nivåer av PSA (prostataspecifik antigen) och nivåer av testosteron.
  • Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker för att se om det är för högt.
  • Sköldkörtel - vi tittar på om det finns indikation på sköldkörtelrubbning hos dig.

Eftersom detta är vår mest omfattande analys behövs det också mer blod för att kunna analysera alla hälso-områden. Det innebär att du kommer att få lämna fler rör med blod hos oss på S:t Görans sjukhus än vid våra mindre hälsokontroller.

Du får en läkarkommentar med dina provsvar

Det kan ta upp till 5-7 dagar efter att du lämnat dina prover för Hälsokontroll Premium på S:t Görans sjukhus innan vi har gjort en fullständig analys. Så fort dina resultat är klara hamnar de i en digital journal som bara du har tillgång till. Med provsvaren får du också en kommentar av en legitimerad specialistläkare, för att du ska ha lättare att förstå vad dina resultat innebär. Läkaren ger också förslag på vad du kan göra för att förbättra dina värden om det skulle behövas.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Glöm inte att ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på S:t Görans sjukhus. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Hälsokontroll Premium är vår mest omfattande hälsokontroll och ger dig koll på hela din hälsa. Beställ din kontroll idag för provtagning hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Välkommen till Svensk Provtagning S:t Görans sjukhus!

Svensk Provtagning S:t Görans sjukhus är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på S:t Görans sjukhus, plan 1, i Stockholm. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Vårt utbud av hälsokontroller

Vi på Svensk Provtagning S:t Görans sjukhus erbjuder många olika hälsokontroller, beroende på vad det är du vill testa:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Läs gärna mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning S:t Görans sjukhus

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

Vid en hälsokontroll hos Svensk Provtagning S:t Görans sjukhus är det första du gör att välja och boka valfri hälsokontroll online via vår hemsida. För att göra detta loggar du in med hjälp av Mobilt BankID eller BankID på mobil eller dator. Därefter får du en remiss för provtagning som gäller i tre månader. När du bokar på en vardag får du oftast remissen redan samma dag. Sedan är det bara att lämna ditt blodprov på Unilabs som vi samarbetar med.

Blodproven analyseras sedan och då hör vi av oss till dig, både via mejl och sms. Normalt tar det bara 1-2 dagar att få dina resultat, i vissa fall något längre. För göra det enkelt för dig registrerar vi provsvaren tillsammans med all din hälsodata i din digitala journal. Den kommer du enkelt åt genom att återigen legitimera dig med hjälp av Mobilt BankID eller BankID. Som komplement till all data medföljer utförliga kommentarer från legitimerad läkare.

Boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning S:t Görans sjukhus i dag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Covid-19 Antikroppstest hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Testa om du har haft covid-19 Nu erbjuder vi på Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus ett antikroppstest för Covid-19. Detta te...

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Vi på Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus erbjuder en omfattande hälsokontroll för kvinnor. Hälsokontroll utformad specifikt ...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Stockho...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus kan du göra en allmän hälsokontroll, för att få en bra överblick över din hälsa. Vad ...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus kan du beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort), som kan vara bra...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjuk...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus erbjuder prostatatest, för de män som vill testa sitt PSA-värde. Det kan hjälpa till att upp...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus kan du gen...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Stockholm S:t Görans sjukhus

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...

Karta - Capio S:t Görans sjukhus, plan 1, 112 91 Stockholm