Evidensbaserad parterapi

Logo WeMind - Kungsholmen

WeMind - Kungsholmen - Stockholm

Evidensbaserad parterapi är en blandning av integrerad beteendeterapi för par (IBCT) och traditionell beteendeterapi (KBT) för par. Det är en metod som kombinerar förändringsstrategier med acceptansstrategier för att hjälpa par med relationsproblem.

I bedömningsfasen ingår kartläggning med paret och enskilda samtal med båda parterna i paret. Därefter återkopplar/diskuterar psykologen med paret om aktuella teman och möjliga lösningar.

Evidensbaserad parterapi - behandlingsfasen

Om paret önskar inleds sedan den aktiva behandlingsfasen: paret får session för session arbeta med aktuella konfliktområden. Paret får lära sig se hur konflikter uppstår, de får träna på att lyssna på varandra och skifta perspektiv från förändring av den andres beteenden till acceptans av olikheter.

De får vid behov även arbeta med konkreta beteendeförändringar. I likhet med individuell KBT, ges hemuppgifter mellan sessionerna för att hjälpa paret att fortsätta arbeta med relationen i hemmiljön.

Avslutningsvis görs en plan för hur paret ska arbeta vidare med sin relation och hantera eventuella risksituationer i framtiden. Forskning visar att ungefär 2/3 av de som genomgick integrerad beteendeterapi för par var kvar i relationen två år efter genomgången terapi, och tillfredsställelsen med relationen ökade.

WeMind Kungsholmen tar emot par för terapi privat och genom vissa sjukvårdsförsäkringar.

Informationen uppdaterades 14 juni 2018 av Vården.se

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Tidsbokning/telefontid

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm - Visa på karta

Om WeMind - Kungsholmen

Hos oss på WeMind Kungsholmen erbjuds du behandlingar för ångest, depression, sömnproblem, stress, ätstörningar och livskriser. Vi har även ett tydligt fokus på evidensbaserad parterapi.

På WeMind Kungsholmen arbetar tio legitimerade psykologer och psykoterapeuter samt specialistläkare i psykiatri.

Evidensbaserad vård

Vårt arbete kännetecknas framför allt av att vi ger evidensbaserad vård. Med det menas att de metoder vi använder oss av har visat sig effektiva i forskningsstudier. Vi är transparenta gällande vår vårds resultat samt ser till att kontinuerligt utvärdera oss.

Kort om WeMind Kungsholmens behandlingsmetoder:

Kognitiv beteendeterapi, KBT

• används bland annat för behandling av depression, ångest, sömnsvårigheter och ätstörningar.

Medicinering

• i de fall behov av medicinering finns så samarbetar vi med psykiatriker på vår andra mottagning i WeMind Rehnsgatan i Vasastan.

Evidensbaserad parterapi

• bygger på två metoder som visat sig effektiva; traditionell beteendeterapi för par med fokus på förändringsarbete samt integrerad beteendeterapi för par (IBCT) med fokus på acceptans och förståelse av den andres perspektiv.

Exempel på områden som vi jobbar med:

• Generaliserat ångestsyndrom
  • Insomni
  • Stress
  • Livskriser
  • Relationssvårigheter, problem i parrelationer

Till WeMind Kungsholmen kan du antingen komma genom remiss från din läkare eller genom egenanmälan (för privat vård). På vår hemsida finns tydliga instruktioner om vad remissen behöver innehålla.

Kort om WeMind:

Vi grundades 2007 och har psykiatrimottagningar i Stockholm, Göteborg, Skåne och Norduppland. Vår grundtanke är att erbjuda bästa tänkbara vård med patienten i fokus samt att öka tillgängligheten till modern psykiatrisk vård för ALLA de som behöver den allra mest.

Vi jobbar ständigt för att förbättra våra rutiner, verktyg och instruktioner. Vi strävar alltid efter att motsvara eller överträffa våra användares förväntningar.

Om du bor någon annan stans i Sverige kan vi istället erbjuda distansterapi med hjälp av videotelefoni.

Välkommen att ringa oss för att göra din tidsbokning!

Varmt välkommen till WeMind Kungsholmen!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos WeMind - Kungsholmen

• Kognitiv beteendeterapi

Vårdprogrammen rekommenderar i de flesta fall kognitiv beteendeterapi (KBT) eftersom det är den terapi som har bäst bevisad effekt vid flert... Läs mer

• Distansterapi - KBT via webben

Tillgången till kognitiv beteendeterapi varierar mycket i olika delar av landet. Många bor också långt ifrån en mottagning. Därför erbjuder ... Läs mer

• Ångest

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan ... Läs mer

• Depression

Depression kallas ibland ”själens förkylning” eftersom det är ett så vanligt problem. Mellan 5 och 10 % av alla svenskar är deprimerade, och... Läs mer

• Sömnsvårigheter

Sömnsvårigheter kan definieras med begreppet insomni som innebär upprepade besvär med insomning, uppvaknanden, för tidigt morgonuppvaknande ... Läs mer

• Ätstörningar

De flesta människor oroar sig över sitt utseende ibland. Många försöker äta någorlunda hälsosamt och träna regelbundet. Extrem bantning ... Läs mer

Karta - Sankt Eriksgatan 44, Stockholm