Logo WeMind - Kungsholmen

WeMind - Kungsholmen - Stockholm

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan känna sig ängslig och orolig, svettas, må illa, bli yr och få svårt att andas.

Ångest är naturliga reaktioner från kroppen, och något som finns hos alla mer eller mindre intensivt. Det är ofarligt, men kan kännas skrämmande.

Det finns ett flertal olika ångestsyndrom t.ex. paniksyndrom, agorafobi, socialfobi, tvångssyndrom, generaliserad ångestsyndrom, post traumatiskt stressyndrom och olika typer av fobier bl.a. ormfobi, spindelfobi, höjdfobi och kräkfobi. Även det som kallas hypokondri kan man se som hälsoångest och behandla med KBT.

Panikattack

Panikattack är en form av ångest som kommer plötsligt och snabbt stegrar sig. Den går oftast över inom 20 minuter men man kan fortsätta att känna sig orolig en längre tid efteråt. En panikattack kommer oftast utan förvarning och kan kännas mycket obehaglig.

När kan man få ångest

Man kan få ångest av uppenbara orsaker, som till exempel en skilsmässa eller en livshotande sjukdom. Annat som kan ge ångest är att man missbrukar alkohol eller andra droger, eller att man har slutat för snabbt med antidepressiv medicin.

Men man kan också få ångest utan att veta varför. Då kan den vara svårare att hantera, men vad som än orsakat ångesten kan man få hjälp och bli bra.

Behandling av ångest genom WeMind

WeMind följer landstingens vårdprogram för behandling av ångest och andra psykiatriska diagnoser. Vårdprogrammen rekommenderar primärt kognitiv beteendeterapi (KBT) för olika ångestsyndrom eftersom det är den behandling som har bäst bevisad effekt.

Läkemedelsbehandling är också ett alternativ om man inte känner att man klarar av att genomföra en psykologisk behandling. Ibland behandlas personer både med läkemedel och KBT samtidigt.

WeMind är Sveriges största enhet för KBT och vården ges enbart av legitimerade psykologer med utbildning i denna terapiform.

Informationen uppdaterades 14 juni 2018 av Vården.se

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Tidsbokning/telefontid

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm - Visa på karta

Om WeMind - Kungsholmen

Hos oss på WeMind Kungsholmen erbjuds du behandlingar för ångest, depression, sömnproblem, stress, ätstörningar och livskriser. Vi har även ett tydligt fokus på evidensbaserad parterapi.

På WeMind Kungsholmen arbetar tio legitimerade psykologer och psykoterapeuter samt specialistläkare i psykiatri.

Evidensbaserad vård

Vårt arbete kännetecknas framför allt av att vi ger evidensbaserad vård. Med det menas att de metoder vi använder oss av har visat sig effektiva i forskningsstudier. Vi är transparenta gällande vår vårds resultat samt ser till att kontinuerligt utvärdera oss.

Kort om WeMind Kungsholmens behandlingsmetoder:

Kognitiv beteendeterapi, KBT

• används bland annat för behandling av depression, ångest, sömnsvårigheter och ätstörningar.

Medicinering

• i de fall behov av medicinering finns så samarbetar vi med psykiatriker på vår andra mottagning i WeMind Rehnsgatan i Vasastan.

Evidensbaserad parterapi

• bygger på två metoder som visat sig effektiva; traditionell beteendeterapi för par med fokus på förändringsarbete samt integrerad beteendeterapi för par (IBCT) med fokus på acceptans och förståelse av den andres perspektiv.

Exempel på områden som vi jobbar med:

• Generaliserat ångestsyndrom
  • Insomni
  • Stress
  • Livskriser
  • Relationssvårigheter, problem i parrelationer

Till WeMind Kungsholmen kan du antingen komma genom remiss från din läkare eller genom egenanmälan (för privat vård). På vår hemsida finns tydliga instruktioner om vad remissen behöver innehålla.

Kort om WeMind:

Vi grundades 2007 och har psykiatrimottagningar i Stockholm, Göteborg, Skåne och Norduppland. Vår grundtanke är att erbjuda bästa tänkbara vård med patienten i fokus samt att öka tillgängligheten till modern psykiatrisk vård för ALLA de som behöver den allra mest.

Vi jobbar ständigt för att förbättra våra rutiner, verktyg och instruktioner. Vi strävar alltid efter att motsvara eller överträffa våra användares förväntningar.

Om du bor någon annan stans i Sverige kan vi istället erbjuda distansterapi med hjälp av videotelefoni.

Välkommen att ringa oss för att göra din tidsbokning!

Varmt välkommen till WeMind Kungsholmen!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos WeMind - Kungsholmen

• Evidensbaserad parterapi

Evidensbaserad parterapi är en blandning av integrerad beteendeterapi för par (IBCT) och traditionell beteendeterapi (KBT) för par. Det är e... Läs mer

• Kognitiv beteendeterapi

Vårdprogrammen rekommenderar i de flesta fall kognitiv beteendeterapi (KBT) eftersom det är den terapi som har bäst bevisad effekt vid flert... Läs mer

• Distansterapi - KBT via webben

Tillgången till kognitiv beteendeterapi varierar mycket i olika delar av landet. Många bor också långt ifrån en mottagning. Därför erbjuder ... Läs mer

• Depression

Depression kallas ibland ”själens förkylning” eftersom det är ett så vanligt problem. Mellan 5 och 10 % av alla svenskar är deprimerade, och... Läs mer

• Sömnsvårigheter

Sömnsvårigheter kan definieras med begreppet insomni som innebär upprepade besvär med insomning, uppvaknanden, för tidigt morgonuppvaknande ... Läs mer

• Ätstörningar

De flesta människor oroar sig över sitt utseende ibland. Många försöker äta någorlunda hälsosamt och träna regelbundet. Extrem bantning ... Läs mer

Karta - Sankt Eriksgatan 44, Stockholm