Odengatan 69, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 16:00 Lunchstängt kl 12-13

Venous Centre Stockholm - Stockholm

På Venous Centre använder vi moderna metoder för att ta bort åderbråck. Du kan gå hem redan samma dag och det blir minimala märken kvar efter läkningstiden, som tar ca 6-12 månader. De nya metoderna bygger på vetenskap och erfarenhet, och har mycket hög säkerhet.

Vi använder idag tre huvudtekniker, som ersätter de gamla operationerna;

• Endo Venös Laser, förkortas EVL. (Med hjälp av en laserfiber försluts venen från insidan)

• Virknålsteknik (Via millimetersmå stickhål drar man ut synliga åderbråck med ett virknålsliknande instrument)

• Ultraljudsledd skuminjektion (används t.ex vid komplicerade åderbråck och återfall)

Den största förändringen mot tidigare är EVL-metoden. Denna metod togs i allmänt bruk 1996 i USA. Det finns idag stor erfarenhet i hela världen och vi på Venous Centre var först i både Sverige och Norge med att införa den nya metoden, år 2005. Idag gör Venous Centre mer än 4 000 EVL-behandlingar årligen.

Informationen uppdaterades 07 november 2018 av Vården.se

Om Venous Centre Stockholm

Venous Centre är sedan starten 2004 Sveriges ledande specialistklinik för behandling av åderbråck. Vi finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö, och vi ingår i Praktikertjänst.

Välkommen till Venous Centre Stockholm, centralt beläget i Läkarhuset Odenplan.

Hur går behandlingen till?

Steg 1 - Undersökning
Du får först en tid för bedömning och diagnos hos en av våra läkare. Doktorn gör då en klinisk bedömning och en ultraljudsundersökning av dina åderbråck. Ultraljudet görs vid samma besök och på vår klinik, du behöver inte gå till någon annan plats.

Efter undersökningen ställer doktorn frågor utifrån dina problem, och ger dig förslag på hur du kan lösa dem. Om ni kommer överens om en behandling så får du tid inom 4-6 veckor.

Steg 2 - Ultraljud
Ultraljudsundersökningen talar om vilken typ av åderbråck du har samt annan information som ger förutsättningar för rätt behandling av just dina åderbråck.

Steg 3 - Behandling
När du kommer till kliniken på behandlingsdagen blir du hämtad av en sköterska, som visar dig till ett rum. Här byter du om till underkläder (t-shirt kan behållas på), tofflor och en av våra mjuka fleecerockar. Sköterskan går igenom rutiner inför behandlingen, och du kan ställa frågor. På behandlingsrummet får du ställa dig på en liten pall, så att din doktor kan markera dina åderbråck med en tuschpenna och göra ännu en ultraljudsundersökning.

Du får därefter lägga dig på behandlingsbritsen och doktorn lägger en bedövning. Det tar högst 3-5 minuter. Därefter får du den behandling som överenskommits.

När behandlingen är klar får du ett förband om det behandlade benet (eller benen). Du går tillbaka till ditt rum. Vi kontrollerar att bandaget sitter bra, inte läcker, och att du mår allmänt bra. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Efter c:a en timme kan du återvända hem.

Smärtorna efter behandlingen är i regel små. De flesta återgår till sitt arbete inom en till tre dagar, men man kan även arbeta direkt om man finner det nödvändigt. Det påverkar inte behandlingsresultatet.

Steg 4 - Uppföljning
Venous Centre erbjuder uppföljning till alla patienter som blivit behandlade. De patienter som gjort en laserbehandling kallas automatiskt kontroll efter 12 månader, med klinisk värdering, ultraljudsundersökning samt utvärdering av patientnöjdhet.

Vårdgarantiavtal

Venous Centre har ett vårdgarantiavtal med Region Skåne gällande diagnostik och behandling av åderbråck på benen. Avtalet kan åberopas av andra landsting/ regioner.

Vårdgarantin innebär att du som patient har rätt att få vård hos en annan vårdgivare med kortare väntetid, om den beräknade väntetiden hos din planerade vårdgivare är längre än 3 månader.

Mer information om vårdgarantin hittar du på www.1177.se.

Informationen uppdaterades 07 november 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Venous Centre Stockholm

Behandling av åderbråck hos Venous Centre Stockholm

Behandling av ådernät hos Venous Centre Stockholm

Ådernät finns hos många människor och är helt ofarliga, men upplevs av många som missprydande. Ådernät är spindelliknande, utvidgade blodkär...

Karta - Odengatan 69, Stockholm

16:36 - 11 jan, 2018

14:40 - 01 dec, 2017

09:13 - 25 apr, 2017

10:13 - 10 jan, 2017 skrev:

Bästa läkarna och riktigt bra undersökning

17:27 - 27 jan, 2016 skrev:

Ett mycket fint bemötande från början till slut

• Fråga ställd 11:22 18 mar 2017

Hej!
    Jag undrar om jag kan gå på behandling under graviditeten.

Venous Centre Stockholm svarar:

Hej, vi brukar avråda från behandling under graviditet.
    med vänlig hälsning

• Fråga ställd 10:59 13 feb 2017

Jag heter Monica och undrar om frikort gäller vid konsultation och behandling ?

Venous Centre Stockholm svarar:

Hej, frikort gäller endast vid konsultations besök inte behandling.
    Med vänlig hälsning

• Fråga ställd 13:29 04 jan 2017

Gäller frikort vid 1:a läkarbesöket?

Venous Centre Stockholm svarar:

Hej, ja frikort gäller vid läkarbesök.
    Med vänlig hälsning

• Fråga ställd 11:07 04 nov 2016

Hej.
    Vilka priser har ni och är Ultrajudbehandling gratis?
    När kommer ni till Eskilstuna?
    Hur man bokar tid till er?

Venous Centre Stockholm svarar:

hej, vi kommer till Eskilstuna 10 nov. Då kostar ett läkarbesök med ultraljud 400 kr. du är välkommen att boka på 08-58710133.
    mvh