Rotfyllning av framtand

Natand - Tandläkare Ulla Öwall - Spånga, Stockholm

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 04 november 2015 av Vården.se

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

08-760 00 19
Visa telefonnummer

Skogsbacken 29, Spånga - visa på karta

Om Natand - Tandläkare Ulla Öwall

Nya och återkommande patienter är varmt välkomna till Natand och tandläkare Ulla Öwall i Spånga. Jag erbjuder all typ av tandvård, allt från en vanlig undersökning till mer avancerad tandvård.

Om Ulla Öwall

Jag har varit tandläkare sedan 1980 och haft en egen praktik sedan 1981. Mitt främsta mål är att ge mina patienter friska tänder och ett friskt tandkött.

Jag välkomnar patienter i alla åldrar och barn ligger mig varmt om hjärtat.

Akut tandvård

Om du är i behov av akut tandvård ordnar vi en tid åt dig så snart som möjligt så att du kan få ditt problem åtgärdat.

Varmt välkommen till Natand!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Natand - Tandläkare Ulla Öwall

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Solna Husläkarmottagning i Frösunda Bästa vårdcentral och bästa läkare. - Familj Isaksson
    • Sätra Din hälsocentral Jag blev hundbiten av en okänd hund i måndags och förstod att jag behövde träffa en läkare och även få en stelkramsspruta. Jag gick då in ... - Elisabeth Wike
    • Novakliniken Tomelilla Fantastiska människor som arbetar i Tomelilla Novakliniken. Alltid lika glad lugnande sköterskan Maria. Kvinnlig doktor tyvärr tappat na... - Anetta Jönsson
    • Rosa Gynekologmottagning Tack för väl omhänder tagande och mycket professionell gyn läkare - Atyaf Yahia
    • Aktivera Kiropraktik och Privatvård Tillgängligheten verkar bättre hos er än konkurrenter men ni har mycket bokat. - Gustav Cedenholm