Boka här

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Eugeniavägen 3, huvudentrén D3:55, Karolinska Universitetssjukhuset, 171 76 Solna - Visa på karta

Hälsokontroll kost

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på kost passa dig, något du enkelt beställer hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska.

Kosten spelar roll

Vår kost är otroligt viktig då vitaminerna och mineralerna som vi behöver oftast kommer ifrån maten vi äter. Missar vi att få i oss det kroppen behöver ökar risken att drabbas av brister, vilket kan orsaka en rad symtom. Har du besvär såsom trötthet och muskelsvaghet kan det bero på exempelvis D-vitaminbrist eller magnesiumbrist. Dock finns det även de som har brister utan att de märker av det. Det är därför hälsokontroller kan vara viktiga för att veta mer.

Vad analyserar hälsokontrollen för kost?

Den hälsokontroll för kost som vi erbjuder kallas också för “Vegan och vegetariskt kostpaket” hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. I den analyseras sex viktiga områden som är kopplade till kosten och som kan ge dig en indikation på om du lider av några brister: '

• Blodstatus. Är du ofta trött, yr eller andfådd? Det kan bero på blodbrist. Vi analyserar detta och därmed även ditt immunförsvar.
  • Hjärta / Kärl. Du får insikter i blodets fett- eller sockernivåer, för att se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion. Om du har sämre njurfunktion märker du det genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi tittar på det i denna analys.
  • Blodsocker. Genom att mäta nivån på ditt blodsocker går det att se om det finns tidiga tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Vitaminer / mineraler. Detta test analyserar mängden av vitaminer och mineraler för att se att du har en lagom nivå.
  • Sköldkörtel. Sköldkörteln är viktig då den reglerar ämnesomsättningen i kroppen. Är den över- eller underaktiv kan det ge många olika symtom.

Behöver du justera kosten?

Det kan ta några dagar innan du har fått dina resultat efter att du lämnat blodprov hos Svensk Provtagning [Ort]. Förutom dina provsvar får du en kommentar av en legitimerad speciliastläkare som förklarar lite mer ingående vad resultaten faktiskt betyder. Dessutom får du förslag på vad du kan göra för att förbättra dina värden.

Viktiga saker att tänka på inför prov för hälsokontrollen för kost:

Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Eugeniavägen 3.

• Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Du kan inte lämna prover om något av detta gäller:

• Du tar medicin med NSAID-preparat
  • Du tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Du har/har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Om du är nyfiken på om du får allt via din kost - gör hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Välkommen till Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Eugeniavägen 3 i Solna, vid Nya Karolinska. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska finns på Eugeniavägen 3 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Karolinska Universitetslaboratoriet!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska vara rätt hälsoko...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för ...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Solna N...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag....

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med ...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjäl...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kropp...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjälpa ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du genom vår h...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Karta - Eugeniavägen 3, huvudentrén D3:55, Karolinska Universitetssjukhuset, 171 76 Solna