1/3
Öppet måndag från 07:15

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Eugeniavägen 3, huvudentrén D3:55, Karolinska Universitetssjukhuset, 171 76 Solna

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Välkommen till Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Eugeniavägen 3 i Solna, vid Nya Karolinska. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska finns på Eugeniavägen 3 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Karolinska Universitetslaboratoriet!

Informationen uppdaterades 13:12 - 16 nov, 2020

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du genom vår hälsokontroll för ledvärk och muskelvärk få en bra bild av din allmänna hälsa.

Vad ingår i hälsokontrollen?

Vid vår hälsokontroll för ledvärk och muskelvärk går vi igenom 14 stycken analyter som är kopplade till sju olika områden som är viktiga för din hälsa.

• Blodstatus - kan ge en indikation på hur ditt immunförsvar fungerar och om du lider av blodbrist.
  • Inflammation - vi mäter dina värden för att se om det finns tecken på någon inflammation.
  • Njurfunktion - njurarna fyller många viktiga funktioner i kroppen och därför är det viktigt att de fungerar som de ska.
  • Leverfunktion - levern är ett av kroppens största organ och har som huvudsakliga uppgift att filtrera blodet som kommer från tarmen.
  • Enzymer - enzymer är ett särskilt sorts protein som bland annat fyller en viktig funktion för matsmältning och omvandling av socker till energi.
  • Sköldkörtel - rubbningar i sköldkörteln kan ge många och varierande symtom, och den kan både vara över- och underaktiv.
  • Reumatism - det finns olika typer av reumatiska sjukdomar och de påverkar i första hand leder, muskler och skelett, med symtom som smärta och svullnad.

Kommentar från legitimerad läkare

När du lämnat ditt prov hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska får du oftast dina provsvar inom 1-2 dagar, men ibland kan det ta lite längre tid. Du får också en kommentar från en legitimerad läkare, för att du ska få en tydligare bild av dina resultat och vilka åtgärder som eventuellt kan behövas för att förbättra dina värden.

Att ha i åtanke innan du lämnar blodprov på Eugeniavägen 3

Gör detta

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten.
  • Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Fasta innan du lämnar blodprovet, det vill säga ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går dock bra att dricka vatten, svart kaffe och te utan tillsatser av socker eller mjölk.

Gör inte detta

• Träna innan provtagningen.
  • Ät fet mat och drick alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat
  • tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har/har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Varmt välkommen att beställa en hälsokontroll för ledvärk och muskelvärk hos oss på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska vara rätt hälsoko...

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för ...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Solna N...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag....

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med ...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjäl...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kropp...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjälpa ...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Måndag - Torsdag : 07:15 - 15:30
Fredag : 07:15 - 14:00