1/3
Öppet, idag till 15:30

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Eugeniavägen 3, huvudentrén D3:55, Karolinska Universitetssjukhuset, 171 76 Solna

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Välkommen till Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Eugeniavägen 3 i Solna, vid Nya Karolinska. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska finns på Eugeniavägen 3 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Karolinska Universitetslaboratoriet!

Informationen uppdaterades 13:12 - 16 nov, 2020

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag.

Vad visar en allmän hälsokontroll?

Den allmänna hälsokontrollen är för att ta reda på ditt allmänna hälsotillstånd. Den grundläggande hälsoundersökning som Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska erbjuder, ger dig viktiga insikter om sex viktiga områden för din hälsa:

• Blodstatus - man tittar exempelvis på om du lider av blodbrist, vilket kan förklara ifall man ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - genom att undersöka blodets fett- eller sockernivåer får du en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - ifall du har sämre njurfunktion kan du uppleva symtom såsom illamående, svullnad, högt blodtryck, eller trötthet. Detta värde undersöks.
  • Leverfunktion - levern har bland annat som uppgift att filtrera blodet som kommer från tarmen. Man tittar på leverfunktionen för att se om levern fungerar som den ska.
  • Blodsockernivå - om man mäter nivån på ditt blodsocker kan du tidigt se tecken på ifall du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - här mäter man för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Din allmänna hälsokontroll kommenteras av en legitimerad specialistläkare

Först får du svara på en webbenkät som kommer att ligga till grund för uppfattningen om din hälsa. Därefter lämnar du dina prover på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska på Eugeniavägen 3. Det kan ta några dagar innan du får dina resultat i din digitala journal. Som tillägg till dina provsvar får du en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare, som förklarar mer om vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd. Läkaren ger dig även förslag på hur du kan förbättra dina värden ifall det skulle behövas.

Praktisk information när du ska lämna prover för den allmänna hälsokontrollen

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • är inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol)
  • har/har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion

Få en bra bild av din hälsa redan idag genom en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska vara rätt hälsoko...

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för ...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Solna N...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med ...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjäl...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kropp...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjälpa ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du genom vår h...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Måndag - Torsdag : 07:15 - 15:30
Fredag : 07:15 - 14:00