Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Eugeniavägen 3, huvudentrén D3:55, Karolinska Universitetssjukhuset, 171 76 Solna - Visa på karta

Hälsokontroll man

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska.

Vår hälsokontroll anpassad för män

Med vår omfattande hälsokontroll för män kan du undersöka särskilda nivåer av exempelvis testosteron och din prostata. Andra hälsoområden som är viktiga för män i alla åldrar är hur det står till med vitaminer och mineralerna i kroppen, kolestrol, samt njurfunktion. Vi erbjuder en omfattande hälsokontroll som tittar på följande tio områden:

• Din blodstatus - här undersöker vi eventuell blodbrist, vilken kan förklara om du ofta känner dig trött, yr eller andfådd.
  • Ditt hjärta/kärl - löper du större risk för hjärt- och kärlsjukdomar? Vi undersöker det genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Din njurfunktion - har du symtom såsom illamående, svullnad, eller högt blodtryck? Det kan bero på sämre njurfunktion. Vi undersöker därför dina njurar.
  • Din leverfunktion - fungerar din lever som den ska? Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi undersöker hur väl din lever fungerar.
  • Dina B-celler - funderar du över hur bra ditt immunförsvar är? Vi kan analysera detta genom att titta på de vita blodkropparna.
  • Dina testosteronnivåer/prostata - förutom att vi mäter testosteronnivåer så tittar vi även på nivån av PSA (prostataspecifik antigen). Har man prostatacancer kan PSA-nivån förhöjas.
  • Dina vitaminer/mineraler - får du i dig dem i tillräckliga mängder? Vi analyserar förekomsten vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Din sköldkörtel - denna ansvarar för att bland annat kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Om du upplevt symtom såsom trötthet, viktökning, depression, kan det bero på en eventuell sköldkörtelrubbning. Därför tittar vi på det i denna hälsokontroll.
  • Eventuell inflammation - vi undersöker ifall du har en temporär inflammation eller infektion i kroppen.
  • Ditt blodsocker - kan du vara på väg att utveckla typ-2 diabetes? Genom att mäta nivån på ditt blodsocker mäts kan du tidigt se tecken på om du ligger i riskzonen.

Förståelse för vad dina värden innebär för din hälsa

Du blir ombedd att fylla i en webbenkät innan du lämnar in dina blodprover på Eugeniavägen 3. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter din provtagning kan det ta några dagar innan du får se dina provsvar i din digitala journal. Tillsammans med provsvaren får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare, så att du förstår vad dina värden betyder för din hälsa. Läkaren ger även förslag på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontroll man

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Eugeniavägen 3. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om något av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Beställ din hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska redan idag för att få en tydlig bild av din hälsa!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Välkommen till Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Eugeniavägen 3 i Solna, vid Nya Karolinska. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska finns på Eugeniavägen 3 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Karolinska Universitetslaboratoriet!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska vara rätt hälsoko...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för ...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag....

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med ...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjäl...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kropp...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjälpa ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du genom vår h...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Karta - Eugeniavägen 3, huvudentrén D3:55, Karolinska Universitetssjukhuset, 171 76 Solna