1/3
Öppet, idag till 15:30

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Eugeniavägen 3, huvudentrén D3:55, Karolinska Universitetssjukhuset, 171 76 Solna

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Välkommen till Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Eugeniavägen 3 i Solna, vid Nya Karolinska. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.

Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska finns på Eugeniavägen 3 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.

Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Karolinska Universitetslaboratoriet!

Informationen uppdaterades 13:12 - 16 nov, 2020

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för att ge dig som kvinna en bra bild av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för kvinnor

Denna hälsokontroll är särskilt framtagen för kvinnor och analyserar flera områden såsom blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Främst tittar vi på nio hälsoområden som påverkar kvinnor:

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd kan det vara bra att mäta ifall du har en potentiell blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. En analys av dina vita blodkroppar kan ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Sköldkörtel. Denna ansvarar för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Analysen görs för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler. En analys görs av vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  • Blodsocker. Nivån på ditt blodsocker mäts så att du tidigt kan se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation. Denna analys kan se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Provsvaren kompletteras med kommentar från läkare

Innan du ska göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska får du fylla i en webbenkät, som kommer att till grund för uppfattningen om din hälsa. Därefter lämnar du dina blodprover på Eugeniavägen 3. Du meddelas på mejl och sms när dina provsvar finns inlagda i din digitala journal. Oftast tar det några dagar. I samband med provsvaren får du också en kommentar från en legitimerad specialistläkare. Detta är så att du ska förstå vad dina värden betyder och vad du kan göra ifall du behöver förbättra dem.

Att tänka på innan man lämnar prov

Glöm inte att medtaga giltig legitimation till provtagningsenheten på Eugeniavägen 3. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen.

Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning. Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol)
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Vill du veta hur bra din hälsa är? Beställ då hälsokontrollen för kvinnor hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska vara rätt hälsoko...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du veta hur dina värden ser ut för exempelvis ditt testosteron? Då kan du beställa hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Solna N...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag....

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med ...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjäl...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kropp...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska hjälpa ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska kan du genom vår h...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Solna Nya Karolinska

Vet du om du får i dig allt din kropp behöver via kosten? Misstänker du att du har brist av något ämne? Då kan vår hälsokontroll inriktad på...

Måndag - Torsdag : 07:15 - 15:30
Fredag : 07:15 - 14:00