1/8
Öppet tisdag från 08:00

Källmarkskliniken

Vretenvägen 8, Solna

Källmarkskliniken

Varmt välkommen till Källmarkskliniken!

Vi är Sverige enda specialistklinik för patienter med torra och rinnande ögon! Undersökningar och behandlingar utförs enligt senaste forskningsrön och sker under ledning av Sveriges ledande experter inom området - Fredrik Källmark och Victoria Rhawi.

Vi behandlar besvär av torra, grusiga eller rinniga ögon

De allra flesta som lever med torra ögon kan med rätt behandling helt slippa sina besvär. På Källmarkskliniken hjälper vi till att ställa individuella diagnoser med hjälp av en grundlig undersökning av ögats olika delar bland annat tårfilmens innehåll, meibografi av ögats fettkörtlar samt undersökning av ögats tårkanaler.

Läs mer om hur vi kan behandla torra ögon eller gör ett test för att se hur svåra dina besvär är här hos oss idag!

Du kan handla produkter från vårt eget ögonapotek på KällmarksÖgonapotek.se

Logga för Källmarksklinikens ögonapotek

​Ögonhälsoundersökningar

Utöver de mer specifika undersökningarna och behandlingarna utför vi också ögonhälsoundersökningar, som säkerställer att allt står rätt till med dina ögon. Vi rekommenderar att alla över fyrtio år regelbundet kontrollerar sina ögon, för att man i god tid ska upptäcka eventuella bekymmer.

Informationen uppdaterades 12:01 - 4 dec, 2020

Demodexbehandling hos Källmarkskliniken i Solna

Pris: 3100 kr

Vad är Demodex?

Demodex är ett släkte bestående av små hårsäckskvalster. Demodex folliculorum samt Demodex brevis är de arter man hittar hos människan. Demodex folliculorum lever i hårsäckar medan Demodex brevis lever i talgkörtlarna.

De vanligaste problemen orsakade av Demodex är hudinflammationer, som till exempel rosacea, vaglar och blefarit. Om blefaritinfektionen eller vaglarna orsakas av Demodexkvalster måste man inte bara ta hand om infektionen utan även kvalstret. Detta kräver alltså två olika behandlingar, då kvalstret inte påverkas av antibiotika.

Hur behandlas Demodex?

För att bli av med Demodexkvalster behövs dels en behandling på kliniken, dels en behandling hemma under en längre tid. Genomförs detta korrekt blir man oftast helt fri från besvär av kvalster framöver.

Välkommen till Källmarkskliniken för hjälp med Demodexbehandling!

Undersökning av torra ögon
hos Källmarkskliniken i Solna

På Källmarkskliniken utför vi ögonundersökningar hos en specialist för torra ögon. Målet är att kartlägga bakgrunden och anledningen till di...

Ögonhälsoundersökning
hos Källmarkskliniken i Solna

Hos oss på Källmarkskliniken genomför vi ögonhälsoundersökning för att skapa en helhetsbild av ögonens kondition. Vad innehåller en ögonh...

Behandling med BlephEx
hos Källmarkskliniken i Solna

Vad är BlephEx? BlephEx är en behandling som används för att behandla blefariter och torra ögon. Om man vid en undersökning kan konstater...

Pris: 2000 kr

E-Eye för torra ögon
hos Källmarkskliniken i Solna

Vi är först i Sverige med ny behandling av torra ögon På Källmarkskliniken använder vi den senaste behandlingen för torra ögon: E-Eye. E-...

Ögonapoteket
hos Källmarkskliniken i Solna

Apoteket för torra ögon På Källmarkskliniken är vi experter på behandling av torra ögon och erbjuder ett utvalt sortiment av produkter so...

LipiFlow
hos Källmarkskliniken i Solna

På Källmarkskliniken erbjuder vi Lipiflow för behandling av MGD (Meibomian gland dysfunction). MGD är en vanlig diagnos för patienter som be...

Pris: 4500 kr

Hjälp mot rinnande ögon
hos Källmarkskliniken i Solna

Hos oss på Källmarkskliniken kan du få hjälp mot dina rinnande ögon. Vi utför ögonundersökningar för att se vad orsaken till dina besvär är....

Frågor och svar

Fråga ställd 11:49 - 20 nov, 2019

Hej, Jag har haft besvär med en blockerad fett körtel i ögonlocket i nästan ett år. Varma kompress och ögonlocks massage har inte hjälpte. Ögonlocket är svullet och röd. Min fråga är: Är det här något som en Lipiflow behandling kan bota?

Källmarkskliniken svarar:

Hej Martin, Det är svårt att helt avgöra dina problem utan att ha sett dig, men på de du beskriver ser det ut som du har en vagel. Dessa kan uppstå spontant men även på grund av t.ex. kvalster. Vaglar kan vara väldigt långvariga men om du fortfarande har ont och är svullen har du även en inflammation. Om du har fler täppa körtlar, men som ännu inte blivit infekterade, kan en LipiFlow vara en god idé för att rensa körtelgångarna och förhindra nya infektioner/vaglar. Vi hjälper dig gärna för att du ska slippa din täppta körtel, men för att vi ska kunna ge dig rätt behandling, rekommenderar vi att du kommer för en första grundlig undersökning av dina ögon och körtlar. Detta tar 1 timma och kostar 1800:- och vi tittar då på hud, hårsäckar , förekomst av kvalster, slemhinnor, fettkörtlar, tårkörtlar hornhinna mm. Efter detta får vi en god bild av ditt problem och men vilken behandling vi bäst hjälper dig. Vänliga hälsningar Fredrik Källmark, klinikchef

Fråga ställd 15:07 - 1 okt, 2019

hej på Er! tidigare gått hos er, nöjd, men min ekonomi klarar inte privata alternativ tyvärr. Försöker Ni fortfarande bli landstingsanslutna? Har läst om lipiflow, kanske vore något för mig, då jag har en livskvalitet som blir sämre och sämre, blundar mig fram i tillvaron,men min ögonklinik i Gävle har ju inte mer behandling att erbjuda och 9000 Kr är för dyrt för mig tyvärr. / Med vänlig hälsning Carina

Källmarkskliniken svarar:

Hej Carina, Tack för din fråga! Så tråkigt att höra att du inte har möjlighet att genomföra de behandlingar hos oss som du är intresserad av. I Sverige är inte torra ögon erkänt som en sjukdom, vilket det är i stora delar av övriga världen där det kallas Dry Eye Disease. Det gör att vi på Källmarkskliniken i dagsläget inte kan ansluta oss till Landstinget då vi inte jobbar med något sjukdomstillstånd. Mycket frustrerande såklart! Vi samarbetar med Medical Finance för att kunna erbjuda en betallösning. Önskar dig en fortsatt bra dag! Vänliga hälsningar, Källmarkskliniken

Fråga ställd 09:17 - 31 maj, 2019

Min dotter har fått blefarit av Isotretinoin Orifarm. Hon har mkt torra ögon samt ytliga sår på hornhinnan och ständig dimsyn. Skulle hon kunna få hjälp hos er? Är oroliga för bestående men.

Källmarkskliniken svarar:

Hej Tina, Det är tyvärr inte ovanligt att de besvär du beskriver är ett resultat av att ha ätit Isotretinoin. Källmarkskliniken har specialiserat sig på alla typer av ögontorrhet och ser dessa besvär dagligen. Vi gör gärna en grundlig undersökning av din dotters ögon så vi kan lägga upp en behandlingsplan för att hjälpa henne. Undersökningen tar ca 1 timme och kostar 1400kr. Välkommen att höra av dig för att boka en tid på telefon: 08-7520100 eller via mail: info@kallmarkskliniken.se Vänliga hälsningar Källmarkskliniken

Fråga ställd 17:20 - 16 maj, 2019

Kan ni hjälpa till vid extremt torra ögon samt svidande som orsakats av sjukdomen Sjögrens syndrom?

Källmarkskliniken svarar:

Hej Annika, Sjögrens syndrom är ofta mer än bara dålig tårproduktion. Vi är specialiserade på att undersöka och behandla detta och ofta kan man göra mycket för att förbättra. Välkommen att höra av dig för att boka tid för en grundlig undersökning. Vänliga hälsningar Källmarkskliniken

Fråga ställd 14:00 - 7 mar, 2019

Jag besväras mycket av rinnande ögon och rinnande näsa. Jag upplever inte själv att ögonen är torra men har hört att så kan vara. Jag har under sista året fått kraftigt försämrad syn vi läsning på skärm och bok. Bokstäverna går efter en stund inte att urskilja. De blir som ett grått hopkok och jag kan över huvud taget inte läsa. Har använt ögondroppar Oftagel och Artelac drygt ett halvår utan effekt. Jag har reumatoid artrit och sekundär Sjögren med kraftig muntorrhet. Äter b la cortison, metotrexat, tar veckovis sprutor med biologiskt läkmedel (Enbrel), tidigare flera år remicade i dropp var 6:e vecka. Är detta problem som ni kan bedöma vara något för er att undersöka och förhoppningsvis kunna föreslå behandling för?

Källmarkskliniken svarar:

Hej Margareta, Den ökade tårbildningen kan, som du nämner, bero på att ögat i grunden är torrt. Denna ökade tårbildning kan också vara orsaken till den dimsyn och svårighet vid läsning som du beskriver. Ögondroppar är bara en tillfällig lindring och kan inte "bota" något. Vill man få en bra förutsättning för att bli av med sina besvär, bör man göra en grundlig undersökning först för att utreda vad som är den egentliga orsaken till dina besvär. Först då kan man ge riktad behandling. Många av våra patienter har reumatoid artrit och Sjögrens Syndrom, som båda är vanliga orsaker till torra ögon. Med rätt behandling kan dina ögonbesvär lindras. En undersökning tar ca 1 tim och inbegriper bl.a. undersökning av tårkörtlar, slemhinnor, ögonlock, fettkörtlar, tårfilmens innehåll och fettkvalitet och fettkvantitet m.m. och kostar 1400:- Om du är intresserad hjälper vi dig gärna! Kontakta oss på tel: 08 -752 01 00 eller info@kallmarkskliniken.se så bokar vi en tid

4.75 / 5

12 okt, 2020 Johan N. skrev:

Inget fel på servicen när du väl är på plats, väldigt professionellt och omhändertagande. Men ni behöver lösa kundsupport-frågan genom ytterligare en anställd eller på annat vis. Testat ringa flera gånger över en veckas tid men ingen svarat, utan någon respons på mailen heller. Villig att ändra betyg och uppfattning men inte innan jag fått kontakt..

23 sep, 2020 Elvy L. skrev:

Efter tre besök hos ögonspecialister för rinnande ögon fick jag en förklaring till orsaken till rinnande ögon och dessutom med egna ögon se det på foto och film. Hoppas nu att symptomen dämpas och kanske försvinner och inte behöver använda antibiotika, cortison och en mängd dyra ögondroppar. Kan inte förstå hur man ordinerar behandlingar som bara ger tillfällig lindring eller ingen alls. Dessutom är det svårt, särskilt för äldre människor att applicera salvor och droppar i ögonen. Antar att det är många som har besvär med rinnande, kliande ögon. Kvalitetssäkra ögon läkarna.

8 sep, 2020 Anette T. skrev:

5 sep, 2020 Isabella s. skrev:

Efter långvariga stora besvär med ögonen ,som påverka livet tillslut väldigt negativt och trots sökt hjälp hos ögonläkare och annan vård ,så va det inte förens jag kom till källmarsklinken jag blev så mkt bättre av deras behandling och tagen på allvar. Rekommenderar stark besöka dem vid besvär. Man kände stor kunskap hos den som undersökte och förståelse.

19 aug, 2020 Christina H. skrev:

Äntligen fick jag hjälp för mina ögon, som inte vanlig sjukvård kunde hjälpa mig med, inte ens specialistläkare

Tisdag - Onsdag : 08:00 - 16:00

Tisdag - Onsdag : 08:00 - 16:00