1/3
Öppet, idag till 16:00

Svensk Provtagning Sollentuna

Tingsvägen 19, Sollentuna

Svensk Provtagning Sollentuna

Välkommen till Svensk Provtagning Sollentuna!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sollentuna. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Tingsvägen 19 i Sollentuna. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför ska du boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sollentuna

Genom blodprov kan man tidigt se tecken på avvikande värden som kan göra att du ligger i riskzonen för sjukdomar som hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. När sådana indikatorer upptäcks i ett tidigt stadium finns det större möjligheter till behandling som i sin tur gör att du kan undvika problem med hälsan senare i livet. För dig som vill få ett långt och friskt liv är hälsokontroller kombinerat med bra kost och hälsosamma vanor ett bra sätt att kunna må bra riktigt länge!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

Du väljer och bokar valfri hälsokontroll online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator. På vardagar får du normalt sett en remiss för provtagning samma dag som du gör din beställning och remissen är giltig i tre månader. Därefter besöker du ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov.

Svensk Provtagning Sollentuna samarbetar med Karolinska Universitetslaboratoriet, där du kan lämna in blodprov för att analyseras. När dina provresultat är klara får du både mejl och sms från oss. Oftast får du dina provsvar redan efter 1-2 dagar, men i vissa fall kan det dröja något längre. Resultaten och all din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. Journalen sparas online och det är bara du som kan se informationen. Precis som vid bokningen loggar du in med Mobilt BankID eller BankID för att få tillgång till din digitala journal.

Varmt välkommen att boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Sollentuna!

Informationen uppdaterades 10:01 - 19 nov, 2020

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Sollentuna

Vi på Svensk Provtagning Sollentuna erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar.

Få en tydlig bild av din hälsa

Vår omfattande hälsokontroll för män ger dig mer information om ditt hälsotillstånd när det gäller njurfunktion, prostata, testosteron, vitaminer och mineraler och kolesterol. Det här analyserar vi:

• Blodstatus - visar om du eventuellt lider av blodbrist. Tecken på det kan vara att du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - ger en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar, genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion - visar om du har en försämrad njurfunktion, vilket kan ge symtom som illamående, svullnad, högt blodtryck eller trötthet.
  • Leverfunktion - visar om din lever fungerar som den ska.
  • B-celler - ger en indikation på immunförsvarets funktion och status genom att analysera de vita blodkropparna.
  • Prostataprov/Testosteron - visar om det finns tecken på prostatacancer, genom att analysera testosteron och nivån av PSA (prostataspecifik antigen).
  • Vitaminer/mineraler - visar om du har några brister när det gäller mineraler eller vitaminer.
  • Sköldkörtel - visar om du har någon sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation - visar om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker - kan ge en indikation på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Så går det till att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Sollentuna

Du får alltid börja med att fylla i en webbenkät, som ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter det kan du lämna in dina prover på Tingsvägen 19. Efter några dagar får du dina resultat, och de hamnar i din digitala journal, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Kommentaren hjälper dig att få en bättre bild av vad värdena betyder för ditt allmänna hälsotillstånd och du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Innan du lämnar blodprover för hälsokontrollen

Allmänt

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Tingsvägen 19.
  • Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.

Fasta innan

• Ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.

Medicinering:

• Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen. Du kan inte lämna prover om du:
  • tar medicin med NSAID-preparat
  • tar Levaxin
  • tar medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Sollentuna ger en omfattande bild av din hälsa. Boka redan idag!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Sollentuna

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Sollentuna. ...

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Svensk Provtagning Sollentuna erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor ...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Sollentuna! D...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Hos Svensk Provtagning Sollentuna erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av din...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Sollentuna hjälpa dig! ...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Vill du veta om du har några tecken på prostatacancer? Då kan du beställa ett prostatatest hos oss på Svensk Provtagning Sollentuna, där vi ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Sollentuna

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Måndag - Torsdag : 08:00 - 16:00
Fredag : 08:00 - 14:00