Nackspärr

Logo Fysioultra

Fysioultra - Sollentuna

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi på Fysioultra hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 19 januari 2016 av Vården.se

Tingsvägen 19 5tr, Sollentuna - Visa på karta

Om Fysioultra

Fysioultra är den personliga naprapatkliniken som erbjuder effektiva och moderna behandlingsmetoder. Vi hjälper dig vid smärta och funktionsnedsättning i rörelseapparaten av både akut och långvarig karaktär samt idrottsskador.

Exempelvis ryggskott, nackspärr, kontorsnacke, hälsporre, tennisarmåge, musarm och mycket mer.

Modern utrustning

Vi på Fysioultra ligger långt fram i användandet av den allra modernaste tekniken. På mottagningen har vi möjlighet att ställa diagnos med hjälpa av ultraljud, sk muskuloskeletal ultraljudsdiagnostik. Detta är ett effektiv och bra sätt att säkerställa rätt diagnos och därmed rätt behandling.

Vår klinik ligger centralt i Sollentuna. Du tar dig enkelt hit med både kollektivtrafik och bil.

Varmt välkommen till Fysioultra i Sollentuna!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Fysioultra

• Naprapatbehandling

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar ... Läs mer

• Stötvågsbehandling

Stötvågbehandling kallas även för shockwave therapy. Behandling med stötvåg är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på ska... Läs mer

• Massage

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle... Läs mer

• Hälsporre

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast... Läs mer

• Tennisarmbåge

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

Karta - Tingsvägen 19 5tr, Sollentuna

• 13:50 - 05 jun, 2014 skrev:

Det finns inget som gänget på fysio 2 inte är beredda att prova på för att hjälpa mig med min axel. Nu med ett långsiktigt program känns det som att jag äntligen kommer att få bukt med smärtan. Tack!

• 10:05 - 27 maj, 2014 skrev:

Varje gång min axel strejkar fixar dessa duktiga naprapater till den