Massage

Logo Fysioultra

Fysioultra - Sollentuna

Vad är massage bra för?

Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och flexibla. Massage kan även öka blodcirkulationen, frigöra endorfiner som har en smärtlindrande effekt och hormonet oxytocin som kallas ”lugn-och-ro-hormon”.

Rätt utförd massage har få biverkningar, många upplever dock en kortvarig men ökad stelhet dagen efter massagen men när det lagt sig brukar rörligheten vara bättre än innan massagetillfället.

Man kan bli trött och dåsig efter en massage. Många blir också kissnödiga och törstiga av massage, detta beror på att blodcirkulationen ökar.

När är massage inte bra?

En kraftig och djupgående helkroppsmassage kan vara olämpligt för personer med högt blodtryck, pågående infektion med feber, cancer, hjärtsjukdom, blodpropp, benskörhet eller andra svåra sjukdomar.

Nästan alla kan däremot få mjuk och lätt massage. Man ska inte få massage kring ett öppet sår, benbrott, inflammerade leder, åderbråck, skadade muskler, trasiga senor och ledband eller stora blåmärken.

Klassisk svensk massage

En relativt kraftig massage där massören bearbetar huden och musklerna både ytligt och på djupet. Den metod som oftast avses när man bara säger massage. Massören använder sig av knådningar, tryck och strykningar.

Ökar rörligheten, mjukar upp spända och stela muskler, ger avslappning och stärker immunförsvaret.

Informationen uppdaterades 19 januari 2016 av Vården.se

Tingsvägen 19 5tr, Sollentuna - Visa på karta

Om Fysioultra

Fysioultra är den personliga naprapatkliniken som erbjuder effektiva och moderna behandlingsmetoder. Vi hjälper dig vid smärta och funktionsnedsättning i rörelseapparaten av både akut och långvarig karaktär samt idrottsskador.

Exempelvis ryggskott, nackspärr, kontorsnacke, hälsporre, tennisarmåge, musarm och mycket mer.

Modern utrustning

Vi på Fysioultra ligger långt fram i användandet av den allra modernaste tekniken. På mottagningen har vi möjlighet att ställa diagnos med hjälpa av ultraljud, sk muskuloskeletal ultraljudsdiagnostik. Detta är ett effektiv och bra sätt att säkerställa rätt diagnos och därmed rätt behandling.

Vår klinik ligger centralt i Sollentuna. Du tar dig enkelt hit med både kollektivtrafik och bil.

Varmt välkommen till Fysioultra i Sollentuna!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Fysioultra

• Naprapatbehandling

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar ... Läs mer

• Stötvågsbehandling

Stötvågbehandling kallas även för shockwave therapy. Behandling med stötvåg är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på ska... Läs mer

• Nackspärr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n... Läs mer

• Hälsporre

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast... Läs mer

• Tennisarmbåge

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

Karta - Tingsvägen 19 5tr, Sollentuna

• 13:50 - 05 jun, 2014 skrev:

Det finns inget som gänget på fysio 2 inte är beredda att prova på för att hjälpa mig med min axel. Nu med ett långsiktigt program känns det som att jag äntligen kommer att få bukt med smärtan. Tack!

• 10:05 - 27 maj, 2014 skrev:

Varje gång min axel strejkar fixar dessa duktiga naprapater till den