Logo Tandea Skogås

Tandea Skogås - Skogås, Huddinge

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 08 december 2014 av Vården.se

Skogåsplan 9, Skogås - Visa på karta

Om Tandea Skogås

Din tandläkare i Stockholm

Tandea är ett tandvårdsföretag i Stockholm med erfarna tandläkare belägen på tre separata mottagningar.

Vi har kombinerat förstklassig allmäntandvård med ett lågt pris, hög service och långa öppettider. Detta gör oss onekligen till ett av Stockholms förmånligaste tandvårdsföretag i dagsläget.

Vi har s.k befolkningsansvar på uppdrag av Stockholms Landsting och arbetar i anslutning till Försäkringskassan, med omtanke och omsorg som viktiga ledord i vårt arbete, och har som mål att alltid ligga i framkant när det gäller moderna metoder och utrustning.

Vad kan Tandea Skogås hjälpa dig med?

Som kund kan du få allt ifrån tandproteser och tandimplantat till bettskenor och visdomstandsoperationer. Du som söker efter en pålitlig tandläkare i Stockholm kan glädjas åt att du nu kan, både som barn och som vuxen, se till att ha friska tänder livet ut till ett minst sagt resonligt pris.

Vi erbjuder även delbetalning.

Både allmän och specialiserad tandvård

Vi erbjuder allmän såväl som specialiserad tandvård till människor i alla åldrar. Det finns inget om din mun vi inte kan, inget om dina tänder vi inte känner till och ingen åkomma som inte har ett ingrepp vi är kapabla att göra.

Övriga behandlingar hos Tandea Skogås

• Tandläkarundersökning

660 kr

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandhygienist

620 kr

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

• Tandblekning

2 800 kr

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Tandimplantat

29 000 kr Kampanjpris! (Ord. pris 34 000 kr). Fri konsultation.

Tandimplantat ser ut, känns och fungerar precis som naturliga tänder. Du får perfekt tuggförmåga och ett vackert leende som ger dig frihet r... Läs mer

• Fillerbehandling

Naturligt skönhet - är det möjligt? Nu kan vi även behandla dina rynkor och läppar med STYLAGE fillers, som är tredje generationens hudfille... Läs mer

Karta - Skogåsplan 9, Skogås

• 23:58 - 21 jul, 2013 skrev:

Det är en jätte bra tandläkaren