Logo Wallberghälsan Skärholmen

Wallberghälsan Skärholmen - Skärholmen, Stockholm

Är det bara äldre personer som bör genomgå en hälsokontroll?

Detta är en relativt vanlig uppfattning men det stämmer inte. Självklart ökar risken för åldersrelaterade sjukdomar ju högre upp i åldern man kommer och det ökar därmed vikten av att löpande kontrollera sin hälsostatus.

Men ju tidigare man upptäcker besvär och sjukdomar ju tidigare kan man också vidta åtgärder. En stor del av en hälsokontroll handlar också om att möjliggöra att man på ett effektivt sätt arbetar preventivt.

Privat eller företag?

Vi erbjuder hälsokontroller och hälsoundersökningar både för privatpersoner och för företag och anställda. Att erbjuda en hälsokontroll för anställda är både väldigt uppskattat men också ett bra sätt att minimera sjukskrivningar både på lång och på kort sikt.

Till Wallberghälsan hittar kunder från hela Stockholm men framförallt från de södra delarna.

Vad ingår i en hälsokontroll hos Wallberghälsan?

Här på Wallberghälsan erbjuder vi två olika hälsokontroller, Hälsokontroll samt Hälsokontroll Plus. Här följer en beskrivning vad som ingår i Hälsokontroll (längre ned på sidan hittar du en länk till Hälsokontroll Plus).

Är du under 50 år så rekommenderar vi Hälsokontroll, detta är också vår vanligaste undersökning. Under ca 60 minuter träffar du vår sjuksköterska och vår hälsopedagog. Efter besöket kommer du att få en skriftlig återkoppling där alla resultat har vidimerats av en läkare.

Dessa specifika delar ingår i besöket:

• Blodtryck och EKG – Små elektroder fästs på handleder, bröst och vrister för att mäta hjärtats elektriska aktivitet. Med hjälp av denna undersökning kan man se om det finns någon hjärtsjukdom eller störning i hjärtrytmen.
  • Synundersökning - ett enkelt syntest där du står från ett visst avstånd och läser upp bokstäver.
  • Hälsodeklaration - en enkät i pappersform som ställer frågor om sjukdomshistoria, livssituation, vanor och ovanor bl.a.
  • Urin- och blodprover – Blodprover tas liggande eller sittande och dessa analyseras sedan i ett labb.
  • BMI, midjeomfång – Body Mass Index är ett sätt att bedöma vikt i förhållande till längd. Kroppsvikten varierar beroende på skelettvikt, muskelmassa och fettmängd.
  • Urin- och blodprover där ett 20-tal olika kontroller görs.
  • Samtal med hälsopedagog -livsstilsdiskussion.
  • Längd, vikt
  • Hörseltest - piptest via hörlurar som mäts i decibel.
  • Lungfunktionsundersökning – PEF-test (Peak Expiratory Flow) eller Spirometri – på så vis kan man mäta lungkapaciteten.

Uppföljningen

Sjuksköterska/hälsopedaogen kommer att skicka en skriftlig återkoppling, en återkoppling som också passerat och godkänts av en läkare. Självklart kommer en närmare kontakt att tas om det ett problem skulle upptäckas.

Då en stor del av hälsokontrollen handlar om att belysa levnadsfaktorer kommer återkoppling även att ge feedback kring detta.

Alla provtagningsresultat skickas också med i den skriftliga återkopplingen. Slutligen lägger sjuksköterska/hälsopedagogen fram en plan för fortsatt uppföljning samt eventuella åtgärder.

Det är viktigt att ha i åtanke att en persons hälsa är föränderlig och att ett resultat från en hälsokontroll inte ger några framtida garantier. En hälsoundersökning är mer en anvisning om aktuellt hälsoläge, det vill säga inget varaktigt.

Informationen uppdaterades 17 januari 2018 av Vården.se

2 295 kr

Stensätravägen 4, Skärholmen - Visa på karta

Om Wallberghälsan Skärholmen

Wallberghälsan är en företagshälsovård i centrala och södra Stockholm som levererar personlig service till vår privat-och företagskunder.

Vad vi på Wallberghälsan erbjuder

Här på Wallberghälsan erbjuder vi företagshälsovård med fokus på hälsokontroller, men vi erbjuder även allergitester, alkohol- & drogrehab, ergonomi, hälso- & livsstilscoaching, hälsoprofilbedömningar, KBT, konditionscykeltest, läkarintyg, privatläkare, ryggvård, rökavvänjningskurs samt vaccinationer. Privatkunder är välkomna.

Varför göra hälsokontroll hos Wallberghälsan?

• En tro på att ha roligt är en del av en hälsosam livsstil.
  • Genomgående hälsokontroller från kunnig medicinsk personal.
  • Undersök stressymptom och psykiska hälsa.
  • Vi ger dig sinnesro, kunskap att vidta åtgärder och motivation att följa en hälsosammare livsstil.
  • Söka efter sjukdom.
  • Vår hälsokontroll tar den tiden Du behöver.
  • Fokus på ’balans i livet’.
  • Konkurrenskraftiga priser utan dolda kostnader.
  • Det är lätt att hitta till oss.
  • Personlig service.

Wallberghälsan hittar du i Skärholmen och på Södermalm

Vi finns på Södermalm väldigt nära Slussen på Bastugatan 2, och i Sätra Industriområde på Stensätravägen 4 nära bilprovningen och Peugeot. I Sätra finns gratis kundparkering och gångavstånd från Sätra tunnelbana (röd linje).

Varmt välkommen till Wallberghälsan!

Övriga behandlingar hos Wallberghälsan Skärholmen

• Hälsokontroll plus

2 995 kr

Syftet med att gå på en hälsokontroll är att tidigt upptäcka samt förebygga sjukdomar och andra besvär. Är det bara äldre personer som bö... Läs mer

• Företagshälsovård

500 kr per person & år eller efter konsultation

Om ett företag vill minska eller ta bort risker i en arbetsmiljö, och själv saknar resurser för detta, kan företaget använda sig av företags... Läs mer

• Läkarintyg

1 000 kr Eller efter konsultation

Någon gång i livet kan man behöva ett frisk- eller läkarintyg, det vill säga ett intyg som verifierar att man är frisk och har genomgått en ... Läs mer

• Vaccination

Med vaccination menas att man ger en kontrollerad dos av ett smittoämne vid ett specifikt tillfälle till en frisk person. Vad händer i k... Läs mer

• Privatläkare

1 700 kr Per timme

Hos Wallberghälsan erbjuder vi besök hos privatläkare med korta väntetider, tidsbokning krävs. Våra kunna och serviceinriktade allmänläka... Läs mer

• Körkortsintyg

1 000 kr Eller efter konsultation

På Wallberghälsan utfärdar vi olika typer av körkortsintyg i enlighet med Transportstyrelsens krav. Vilka körkortsintyg kan Wallberghälsa... Läs mer

• Allergitest

Hos Wallberghälsan erbjuder vi allergitester för bland annat husdamm, kvalster, pälsdjur, pollen och mögelsporer. Vi kan också hjälpa dig me... Läs mer

Karta - Stensätravägen 4, Skärholmen

• 12:29 - 29 dec, 2015 skrev: