1/3
Öppet, idag till 16:00

Svensk Provtagning Märsta

Södergatan 19, Sigtuna

Svensk Provtagning Märsta

Välkommen till Svensk Provtagning Märsta!

Svensk Provtagning är en digital hälsotjänst. Hos oss kan du boka skräddarsydda hälsokontroller för att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden och se om det är något i din livsstil du borde förändra.

Att göra sin hälsokontroll online är ett bra och smidigt alternativ. Allt du behöver göra är att lämna blodprov på vårt provtagningsställe på Södergatan 19 i Sigtuna. Bokningen gör du på nätet och dina provsvar och all hälsodata samlas i en digital journal tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vårt utbud av hälsokontroller

Vi på Svensk Provtagning Märsta erbjuder många olika hälsokontroller, beroende på vad det är du vill testa:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Läs gärna mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför ska du boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Märsta?

Genom blodprov kan man tidigt se tecken på avvikande värden som kan göra att du ligger i riskzonen för sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. När sådana indikatorer upptäcks i ett tidigt stadium finns det större möjligheter till behandling som i sin tur gör att du kan undvika problem med hälsan senare i livet. För dig som vill få ett långt och friskt liv är hälsokontroller kombinerat med bra kost och hälsosamma vanor ett bra sätt att kunna må bra riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Märsta

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Märsta hittar du på Södergatan 19 i Sigtuna och vi samarbetar med SYNLAB Medilab.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Märsta!

Informationen uppdaterades 13:37 - 16 nov, 2020

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Märsta. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för att ge dig som kvinna en bra bild av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för kvinnor

Denna hälsokontroll är särskilt framtagen för kvinnor och analyserar flera områden såsom blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Främst tittar vi på nio hälsoområden som påverkar kvinnor:

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd kan det vara bra att mäta ifall du har en potentiell blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. En analys av dina vita blodkroppar kan ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Sköldkörtel. Denna ansvarar för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Analysen görs för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler. En analys görs av vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  • Blodsocker. Nivån på ditt blodsocker mäts så att du tidigt kan se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation. Denna analys kan se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Provsvaren kompletteras med kommentar från läkare

Innan du ska göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Märsta får du fylla i en webbenkät, som kommer att till grund för uppfattningen om din hälsa. Därefter lämnar du dina blodprover på Södergatan 19. Du meddelas på mejl och sms när dina provsvar finns inlagda i din digitala journal. Oftast tar det några dagar. I samband med provsvaren får du också en kommentar från en legitimerad specialistläkare. Detta är så att du ska förstå vad dina värden betyder och vad du kan göra ifall du behöver förbättra dem.

Viktig information innan du lämnar dina prov på Södergatan 19

• Glöm inte giltig legitimation.
  • Sikta på att lämna provet innan klockan 10:00.
  • Träna inte före provtagningen.
  • Ta provet på fastande mage, det vill säga att du inte äter något 10-12 timmar innan provtagningen. Du kan däremot dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.

Tänk på detta dagen innan:

• Ät inte fet mat.
  • Drick inte alkohol.
  • Ta inte järnmedicin.

Lämna inte prover om något av detta stämmer in på dig:

• Du tar medicin med NSAID-preparat.
  • Du har tagit Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln några timmar precis innan provtagningen.
  • Du har eller har nyss haft en pågående infektion eller antibiotikabehandling.

Vill du veta hur bra din hälsa är? Beställ då hälsokontrollen för kvinnor hos Svensk Provtagning Märsta!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Vill du vara säker på att du har kollat allt? Då kan vår Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Märsta vara rätt hälsokontroll för dig...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Vi på Svensk Provtagning Märsta erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din hälsa...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Hos Svensk Provtagning Märsta är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad visar ...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Hos oss på Svensk Provtagning Märsta kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid tes...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

För att vi ska må så bra som möjligt är det viktigt att vi får i oss alla vitaminer vi behöver, men ibland kan man ha en brist utan att veta...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Svensk Provtagning Märsta erbjuder prostatatest, för de män som vill testa sitt PSA-värde. Det kan hjälpa till att upptäcka tecken på prosta...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Märsta kan du genom vår hälsokontroll f...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Märsta i Sigtuna

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Måndag - Torsdag : 07:45 - 16:00
Fredag : 07:45 - 14:00