1/9

Slussen Hypnos & Psykoterapi

4.81
Boka behandling

Med anledning av coronaviruset

Under corona-tiden arbetar vi på mottagningen med dig som är symptomfri, samt digitalt med dig som är i karantän eller ej vill åka kommunalt.

Om Slussen Hypnos och Psykoterapi

På Slussen Hypnos & Psykoterapi arbetar vi med psykoterapi enskilt, med par och med familjeterapi. Therapy in English is available. Vi är alla legitimerade psykoterapeuter och erbjuder olika metoder i terapiarbetet; klinisk hypnos, Ego-state terapi, EMDR, KBT och Schematerapi.

Vi arbetar även med handledning, för psykoterapeuter och inom organisationer.

Våra behandlingar

Vi erbjuder kort- och långtidsbehandlingar vid trauma, relationsproblem, stress, sömnstörningar, ångest, fobier, vid sviktande självförtroende/självkänsla, depression, mm.

Psykoterapeuten rådgör med dig och anpassar behandlingsmetod utifrån just dina behov, önskemål och förutsättningar.

Vad innebär det att jobba med klinisk hypnos?

Att arbeta med hypnos är att bjuda in upplevelsedelar av hjärnan, att i ett avslappnat tillstånd nå och använda inre bilder, sinnesintryck mm, vilket ofta är ett mycket verksamt sätt att åstadkomma förändring av olika slag. All terapi är ett arbete, men med hypnos blir det ofta mer lustfyllt, kreativt, och går ofta fortare än vid enbart samtal.

Hypnos är verksamt eller mycket verksamt inom all psykoterapi, men även vid en rad olika symtom såsom sömnstörningar, högt blodtryck, stresskänslighet, IBS, smärtproblematik och fibromyalgi.

Vid beroendeproblematik som att sluta röka/snusa, och socker/viktkontroll, alkohol, är hypnos ofta väldigt effektivt sätt att åstadkomma förändring. Vi tar även emot tandvårdsrädda patienter, för Hypno-birthing (avdragsgill förlossningsförberedelse) och för att förbereda inför operation.

Hypnosutbildning - Vi erbjuder grundkurs samt fortsättningskurs i klinisk hypnos.

Lär dig mer om hypnos i P1:s Kropp & Själ

Den 22 september 2020 diskuterades ämnet hypnos i P1:s program Kropp & Själ. Tillsammans med flera experter var Inger Lundmark med och redde ut de föreställningar som finns kring hypnos och varför det är en metod som ofta uppfattas som hokus pokus. Du kan lyssna på programmet här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1570601

Välkommen att höra av dig!

Informationen uppdaterades 13:31 - 23 feb, 2021

Hypnosutbildning hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Metoden förenar känsla och intellekt och är både upplevande och jagstärkande med kognitiva inslag.

Varje höst sedan 1999 har vi startat en 100 timmars grundkurs i klinisk hypnos. Utbildningen vänder sig till sjuksköterskor, läkare, tandläkare, barnmorskor, sjukgymnaster, behandlingspersonal, kuratorer, psykoterapeuter, psykologer, logopeder, mfl. Klinisk hypnos får användas inom ramen för varje kompetensområde.

För att få använda klinisk hypnos i behandlingsarbete kräver Socialstyrelsen legitimationsgrundande sjukvårdsutbildning. Det är därför vårt intagningskriterium.

Kursen är 100 timmar - 2x2 dagar per termin, plus examination. Kursen bygger på praktiska övningar varvat med teoretiska föreläsningar. Specialiserade gästlärare bjuds in vid ett par tillfällen. Kursen ger stora möjligheter till personlig utveckling.

Kursinnehåll:

Milton Ericsson, Förhållningssätt och Etik, Hypnosens användningsområden, Trans – FMT (Förändrat medvetandetillstånd), Trygghetens betydelse och förankring, Fasorienterat arbete, Formella/informella induktionstekniker, Fördjupningstekniker, Direkta och indirekta suggestioner, Metaforer, hypnossagor, Ideomotoriska signaler, Hypnos och smärta, Jagstärkande arbete, Stress, utmattning, Sömnproblematik, Hypnos med barn o ungdomar, Friskvårdande förändringsarbete, rökstopp, viktminskning, Vad händer i hjärnan? Hypnosstrategier, Orientering i hypnospsykoterapi, Självhypnos samt Hypnosforskning.

Vi som håller i kursen

Kursledare:

• AnnKristin Lundmark, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut, Cert. Hypnosterapeut (ASCH)
  • Inger Lundmark, Fil. Kand, Leg. Psykoterapeut, Familjeterapeut, Handledare, Aukt. Dramapedagog (RAD) Gestaltterapi grund Cert. Hypnosterapeut (ASCH)

Vi är medlemmar i SFKH - Svenska Föreningen för Klinisk Hypnos.

Examinator:
Gunilla Lundmark, Leg. Psykoterapeut, Familjeterapeut, sexolog, Handledare Cert. Hypnosterapeut (ASCH)

Information och anmälan

Nästa grundkurs börjar med introduktion: 15+16 mars 2018
Kursavgift: 1800 kr per dag + moms (Totalt 27 000 kr + moms). Delbetalning accepteras. I kursavgiften ingår allt material och kaffe med tillbehör.
För information och anmälan: För mer information se www.ingerlundmark.nu. För anmälan vänligen kontakta Inger Lundmark på telefonnummer 0705 - 93 24 76 eller mejla till kontakt@ingerlundmark.nu

Sagt om kursen

”Den har inte bara gett mig redskap i arbetet, utan blivit ett sätt att leva!” Sjukgymnast

”Underbart sätt att lära genom att göra. Bra blandning teori och praktik” Psykoterapeut

”Jag har lärt mig massor som jag kan använda med mina patienter. Dessutom har jag utvecklats personligen genom utbildningen!”
Tandhygienist

”Hypnos är ett fantastiskt sätt att arbeta med människor och ni som lärare är kunniga och inspirerande.” Psykoterapeut

Fortsättningsutbildning i hypnospsykoterapi

CHP har även en fortsättningsutbildning i hypnospsykoterapi med traumabearbetning, ego-statesarbete mm, för dig med CHP-grund eller motsvarande + minst steg 1 psykoterapi.
Kursstart: Uppdateras inom kort

Individualterapi
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

På Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi kort- och långtidsterapi på relationell grund. Vi erbjuder även möjligheten att använda hypn...

Parterapi
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Hos oss på Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi parterapi på relationell och systemisk grund, och vi använder hypnosinslag med de pa...

Familjeterapi
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Hos oss på Slussen Hypnos & Psykoterapi tar vi emot familjer för familjesamtal/familjeterapi. Vi välkomnar samkönade par och regnbågs...

Hypnos
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Hypnospsykoterapi är behandlingsarbete med hypnos som metod. Hypnos används för att fördjupa patientens kontakt med sitt inre och förstärka ...

EGO-State Terapi
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Vi erbjuder EGO-State Terapi hos oss. Kontakta oss för att boka en tid!...

EMDR
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

På Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi EMDR. Kontakta oss för att boka en tid!...

Kognitiv beteendeterapi (KBT)
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Kognitiv beteendeterapi (KBT) är ofta en korttidsterapi vilket betyder att du vanligen träffar din terapeut mellan fem och tjugo gånger. Den...

Schematerapi
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

På Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi schematerapi. Hur fungerar schematerapi? Schematerapi är en av flera former av KBT. I...

Handledning
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Vi kan hjälpa er med handledning med inriktning mot psykoterapi och ledarskap/organisation. Kontakta oss för mer information!...

Självhypnos med appen Hypnos & Hälsa
hos Slussen Hypnos & Psykoterapi i Stockholm

Hypnos & Hälsa – ditt hypnosbibliotek Nu har Inger Lundmark släppt sin app Hypnos & Hälsa där du kan hitta en rad olika sköna hyp...

Frågor och svar

Fråga ställd 10:40 - 7 dec, 2020

Hej är intressera att Hypnos behandling pga PTS, kronisk smärta, och bli misshandla y sista relation, men undrar om ni jobbar tillsammans med Landsting, om ni inte gör det, hur mycket kostar behandling. MVH Ana Guerrero

Slussen Hypnos & Psykoterapi svarar:

Hej Ana. Vi arbetar med PTSD och långvariga smärttillstånd, men har för närvarande ej avtal med Landstinget. Du behöver maila behandlaren separat för att diskutera priser och tillgång till tider. Se hemsidan för mailadresser. MVH Inger Lundmark

4.81 / 5

3 feb, 2021 Robert L. skrev:

Idag är det 3 månader sedan jag var hos Inger Lundmark för hypnosterapi för att få hjälp att sluta röka efter 35 år. Jag är fortfarande nikotinfri. Har inte haft något återfall, men någon gång då och då fått en känsla av sorg och saknad. Och jag tycker nog att det luktar gott om någon som röker går förbi mig ute på stan. Men jag klarar mig och tänker fortsätta vara rökfri! Tack för din hjälp! 🙂

1 sep, 2020 Camilla B. skrev:

Anita är en mycket kompetent person med ett stort hjärta och enormt engagemang

31 aug, 2020 Harriet S. skrev:

Jag kan verkligen rekommendera Appen Hypnos &Hälsa! Jag började använda Appen för nästan tre år sedan då jag fick ångest pga svår tinnitus. Den har varit min livlina och idag äter jag inga ångestdämpande mediciner längre! Jag använder appens olika program för att sova bättre och dagtid för att skingra tankar då min tt är högljudd. Detta betyder också att jag kan leva ett normalt liv där vi kan träffa barn o bb och vänner igen 👍❣️ Tack❤️

15 mar, 2020 Catarina J. skrev:

Jag hade rökt i 39 år och av hälsoskäl var jag tvungen att sluta röka. jag hade försökt några år tidigare att sluta röka men började igen efter ca 3 månader. Dessutom tyckte jag väldigt mycket om att röka, så det var inte så lätt. Jag insåg att jag inte skulle klara av det själv så jag letade efter olika metoder och fastnade för hypnos. bokade tid i Nov 2018 och fick tid i januari 2019. Efter 2 sessioner med Inger Lundmark så skulle jag vara rökfri.... den 25 januari gick jag ifrån Pustegränd och har inte rökt sedan dess. för mig är det som jag aldrig har rökt och jag har inte haft några som helst problem, inga abstinenser och inte heller speciellt mycket småätande efteråt. Idag 15/3- 2020 har jag varit rökfri i ett år och två månader, och är så nöjd. Min psoriasis som jag led av har helt försvunnit. / Catarina

17 jul, 2019 Stephanie N. skrev:

Jag har gått hos Inger Lundmark i flera år, perioder av tätare kontakt och perioder med mindre på grund av olika skäl. Jag avslutade min terapi i december 2018 och det var min största och stoltaste milstople i livet. Jag trodde aldrig att jag skulle läka och klara mig själv men det gick visst hur bra som helst, jag hamnade i dem bästa händerna enligt vad som fungerade för mig. Alla mina trauman är läkta och resten av livets sår med hjälp av hypnos, psykoterapi, stöttande samtal, vägledning och hopp och tillit till min egna process. Jag har fått all tid jag har behövt utan att behöva skynda på. Jag har fått nöta och upprepa, gråta och göra om tills saker på riktigt har läkt och slutat hemsöka mig, för mig har tiden varit avgörande då jag behöver lång till att bygga upp tillit och våga släppa in. För mig har min tid hos Inger varit den bästa i mitt liv.

Måndag - Fredag : 08:00 - 19:30 Enligt överenskommelse

Inger Lundmark: