Kognitiv beteendeterapi (KBT)

Logo Slussen Hypnos & Psykoterapi

Slussen Hypnos & Psykoterapi - Södermalm, Stockholm

Kognitiv beteendeterapi (KBT) är ofta en korttidsterapi vilket betyder att du vanligen träffar din terapeut mellan fem och tjugo gånger. Den kan även vara betydligt längre.

KBT är:

• Målinriktat
  • Konkret
  • Evidensbaserat

Kognitiv beteendeterapi kan leda till snabb positiv förbättring när det gäller symptom som depression, ångest, och paniksyndrom. Med hjälp av kognitiv beteendeterapi kan du få bättre förståelse för känslomässiga svårigheter, öka din självkänsla, och förebygga starka känslosvängningar.

Välkommen att kontakta oss på Slussen Hypnos & Psykoterapi!

Behandlingen utförs av

• Lina Skantze

Telefon 070-433 70 71 E-post lina.slussen@gmail.com

Arbetar med individuell psykoterapi med eller utan klinisk hypnos. Även KBT, schematerapi, traumaterapi, stresshantering.

Socionom
    Ek. Mag MBA
    Leg. Psykoterapeut

www.samtalsterapi-stockholm.se

• Anita Wijk

Telefon 070-830 11 81 E-post anita.wijk3@gmail.com

Arbetar med individuell psykoterapi, parterapi och familjeterapi med eller utan klinisk hypnos. Även KBT och EMDR. Anitas specialitet är terapi med barn och ungdomar.

Pedagog

Visa telefonnummer

Pustegränd 6, (Vid Hornsgatspuckeln), Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 19:30 Enligt överenskommelse

Om Slussen Hypnos & Psykoterapi

Mottagningarna Grinden, Aktiv Psykoterapi och Samtalsterapi Stockholm har flyttat ihop och tillsammans är vi Slussen Hypnos & Psykoterapi.

På Slussen Hypnos & Psykoterapi arbetar vi med psykoterapi enskilt, med par och med familjeterapi. Vi är alla legitimerade psykoterapeuter och erbjuder olika metoder i terapiarbetet; klinisk hypnos, Ego-state terapi, EMDR, KBT och Schematerapi.

Vi arbetar även med handledning, för psykoterapeuter och inom organisationer.

Samkönade par och regnbågsfamiljer välkomnas. Therapy in English is available.

Våra behandlingar

Vi erbjuder kort- och långtidsbehandlingar vid trauma, relationsproblem, stress, sömnstörningar, ångest, fobier, vid sviktande självförtroende/självkänsla, depression, mm.

Psykoterapeuten rådgör med dig och anpassar behandlingsmetod utifrån just dina behov, önskemål och förutsättningar.

Vad innebär det att jobba med klinisk hypnos?

Att arbeta med hypnos är att bjuda in upplevelsedelar av hjärnan, att i ett avslappnat tillstånd nå och använda inre bilder, sinnesintryck mm, vilket ofta är ett mycket verksamt sätt att åstadkomma förändring av olika slag. All terapi är ett arbete, men med hypnos blir det ofta mer lustfyllt, kreativt, och går ofta fortare än vid enbart samtal.

Hypnos är verksamt eller mycket verksamt inom all psykoterapi, men även vid en rad olika symtom såsom sömnstörningar, högt blodtryck, stresskänslighet, IBS, smärtproblematik och fibromyalgi.

Vid beroendeproblematik som att sluta röka/snusa, och socker/viktkontroll, alkohol, är hypnos ofta väldigt effektivt sätt att åstadkomma förändring. Vi tar även emot tandvårdsrädda patienter, för Hypno-birthing (förlossningsförberedelse) och för att förbereda inför operation.

Hypnosutbildning - Vi erbjuder grundkurs samt fortsättningskurs i klinisk hypnos.

Välkommen att höra av dig!

Galleri Anigo på Pustegränd 6

På Slussen Hypnos & Psykoterapi har vi en galleri-del där vi driver Galleri Anigo. Du kan läsa mer om den på www.anigo.se

Galleri Anigo hos Slussen Hypnos & Psykoterapi

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Slussen Hypnos & Psykoterapi

• Individualterapi

På Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi kort- och långtidsterapi på relationell grund. Vi erbjuder även möjligheten att använda hypn... Läs mer

• Parterapi

Hos oss på Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi parterapi på relationell och systemisk grund, och vi använder hypnosinslag med de pa... Läs mer

• Familjeterapi

Hos oss på Slussen Hypnos & Psykoterapi tar vi emot familjer för familjesamtal/familjeterapi. När behöver man gå i familjeterapi? ... Läs mer

• Hypnos

Hypnospsykoterapi är behandlingsarbete med hypnos som metod. Hypnos används för att fördjupa patientens kontakt med sitt inre och förstärka ... Läs mer

• EGO-State Terapi

Vi erbjuder EGO-State Terapi hos oss. Kontakta oss för att boka en tid! Läs mer

• EMDR

På Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi EMDR hos Marianne. Kontakta oss för att boka en tid! Läs mer

• Schematerapi

På Slussen Hypnos & Psykoterapi erbjuder vi schematerapi. Hur fungerar schematerapi? Schematerapi är en av flera former av KBT. I... Läs mer

• Handledning

Vi kan hjälpa er med handledning med inriktning mot psykoterapi och ledarskap/organisation. Kontakta oss för mer information! Läs mer

• Hypnosutbildning

Metoden förenar känsla och intellekt och är både upplevande och jagstärkande med kognitiva inslag. Varje höst sedan 1999 har vi startat e... Läs mer

• Självhypnos

Hypnos & Hälsa – ditt hypnosbibliotek Nu har Inger Lundmark släppt sin app Hypnos & Hälsa där du kan hitta en rad olika sköna hyp... Läs mer