Kognitiv beteendeterapi

WeMind - Södermalm - Södermalm, Stockholm

Vårdprogrammen rekommenderar i de flesta fall kognitiv beteendeterapi (KBT) eftersom det är den terapi som har bäst bevisad effekt vid flertalet psykiska besvär.

WeMind är Sveriges största enhet för KBT och behandlingen ges enbart av legitimerade psykologer med utbildning i denna terapiform.

Terapin ser olika ut vid olika diagnoser och anpassas alltid till patientens behov och livssituation. Det gemensamma arbetet i terapin inleds med en kartläggning av hur besvären ser ut och utifrån den utformas en individuell plan för behandling.

KBT är en tidsbegränsad behandling där patienten arbetar med hemuppgifter mellan varje session eftersom förändringar ofta behöver göras i praktiken, inte bara i samtal med psykologen.

Vad händer när KBT terapin är slut?

Mot slutet av terapin kan man glesa ut kontakten för att öva på att arbeta självständigt. Inför terapins avslutning skrivs en plan för hur man ska arbeta vidare med det man lärt sig.

Syftet med KBT är att ta sig ur de svårigheter man hamnat i och lära sig principer så att man framöver själv kan hantera liknande problem.

Informationen uppdaterades 14 december 2016 av Vården.se

08-409 418 67
Visa telefonnummer

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Tidsbokning/telefontid

Kocksgatan 1, Stockholm - visa på karta

Om WeMind - Södermalm

Hos oss på WeMind Söder erbjuds du behandlingar för relationsproblem, ångest, depression, sömnproblem, stress, ätstörningar och livskriser.

På WeMind Söder arbetar sju legitimerade psykologer och psykoterapeuter som har ett tydligt fokus på evidensbaserad parterapi.

Evidensbaserad vård

Vårt arbete kännetecknas framför allt av att vi ger evidensbaserad vård. Med det menas att de metoder vi använder oss av har visat sig effektiva i forskningsstudier. Vi är transparenta gällande vår vårds resultat samt ser till att kontinuerligt utvärdera oss.

Kort om WeMind Söders behandlingsmetoder:

Evidensbaserad parterapi

• bygger på två metoder som visat sig effektiva; traditionell beteendeterapi för par med fokus på förändringsarbete samt integrerad beteendeterapi för par (IBCT) med fokus på acceptans och förståelse av den andres perspektiv.

Kognitiv beteendeterapi, KBT

• används bland annat för behandling av depression, ångest, sömnsvårigheter och ätstörningar.

Medicinering

• i de fall behov av medicinering finns så samarbetar vi med psykiatriker på vår andra mottagning i WeMind Rehnsgatan i Vasastan.

Kort om WeMind:

Vi grundades 2007 och har två psykiatrimottagningar i Stockholm och en i Göteborg. Vår grundtanke är att erbjuda bästa tänkbara vård med patienten i fokus samt att öka tillgängligheten till modern psykiatrisk vård för ALLA de som behöver den allra mest.

Vi jobbar ständigt för att förbättra våra rutiner, verktyg och instruktioner. Vi strävar alltid efter att motsvara eller överträffa våra användares förväntningar.

Om du bor någon annan stans i Sverige kan vi istället erbjuda distansterapi med hjälp av videotelefoni.

Välkommen att ringa oss för att göra din tidsbokning!

Varmt välkommen till WeMind Söder!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos WeMind - Södermalm

• Evidensbaserad parterapi

Evidensbaserad parterapi är en blandning av integrerad beteendeterapi för par (IBCT) och traditionell beteendeterapi (KBT) för par. Det är e... Läs mer

• Distansterapi - KBT via webben

Tillgången till kognitiv beteendeterapi varierar mycket i olika delar av landet. Många bor också långt ifrån en mottagning. Därför erbjuder ... Läs mer

• Ångest

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan ... Läs mer

• Depression

Depression kallas ibland ”själens förkylning” eftersom det är ett så vanligt problem. Mellan 5 och 10 % av alla svenskar är deprimerade, och... Läs mer

• Sömnsvårigheter

Sömnsvårigheter kan definieras med begreppet insomni som innebär upprepade besvär med insomning, uppvaknanden, för tidigt morgonuppvaknande ... Läs mer

• Ätstörningar

De flesta människor oroar sig över sitt utseende ibland. Många försöker äta någorlunda hälsosamt och träna regelbundet. Extrem bantning ... Läs mer

Vägbeskrivning

Mottagningen ligger på Kocksgatan 1 på Södermalm i Stockholm.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd