Bett- / snarkskena hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

Götgatan 92, 5 tr - Visa på karta

Bett- / snarkskena

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Pris snarkskena: Efter konsultation

Pris bettskena: 4700 kr

Kontakta oss gärna så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med bett-/snarkskenor!

Informationen uppdaterades 27 april 2017 av Vården.se

Om Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg

Götgatstandläkarna består av två tandläkarteam: Team Göran Grahn och Team Kary Villberg.

Götgatstandläkarna

Hos oss på Götgatstandläkarna får du professionell tandvård anpassade efter dina behov. Vi erbjuder allt från förebyggande tandvård till mer avancerade ingrepp.

Vi är en praktik med 25 års erfarenhet som ligger centralt nära Skanstulls T-bana. Vi är anslutna till Försäkringskassan och medlemmar av Sveriges Tandläkarförbund.

enter image description here

Vi kan erbjuda all typ av tandvård

• Allmän tandvård

Tandvårdsrädda är välkomna.

Varmt välkommen!

Informationen uppdaterades 27 april 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg

Undersökning av ny patient hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

1 250 kr Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss. Röntgenbilder och tandstensborttagning, samt även puts med Airflow (Saltspray) ingår

Röntgenbilder och tandstensborttagning ingår, samt även puts med Airflow (saltspray). Vi gör oftast allt under samma behandling så att du ...

Tandutdragning hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

fr. 1 200 kr Vanlig utdragning av en tand. Alla moment ingår. Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.

En tand kan skadas eller infekteras så pass illa att den måste tas bort. Andra exempel på när man behöver dra ut en tand är om man har en vi...

Tandlagning hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

fr. 850 kr Lagning med plastfyllning, inklusive material.

Om man får ett hål i en tand eller om en gammal lagning gått sönder så behöver tanden lagas. Hur går behandlingen till? Behandlingen ...

Rotfyllning av framtand hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

3 500 kr Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

När behövs en rotfyllning? En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad,...

Krona på enstaka tand, metall och porslin hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

4 700 kr Priset gäller när man gör en enda krona. I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig o...

Krona på enstaka tand, helkeramisk hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

5 700 kr Priset gäller när man gör en enda krona. I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Tandblekning hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

3 600 kr Inkl material och 4 st blekningssprutor

Tandimplantat hos Götgatstandläkarna - Team Göran Grahn & Team Kary Villberg i Stockholm

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan...

Göran Grahn

Leg Tandläkare