Depression hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

Skeppsbron 10, Stockholm - Visa på karta

Depression

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depression däremot kännetecknas av djup nedstämdhet under en längre period. Var gränsen mellan nedstämdhet och djup nedstämdhet går är dock individuell.

Vad kan orsaka en depression?

Orsaken till varför en person blir deprimerad varierar, ibland kan det vara flera saker som påverkar. En svår upplevelse, ett sjukdomsbesked, stark stress eller ett förlorat jobb kan bland annat vara utlösande faktorer. En person kan också bli deprimerad utan någon påtaglig orsak.

Finns det några typiska kännetecken för en depression?

En depression kan upplevas olika hos personer, det finns dock en del vanliga kännetecken. Bortsett från djup nedstämdhet upplever personer ofta sömnproblem, minskad aptit, koncentrationssvårigheter och lättretlighet.

Hur kan man få hjälp att komma ur en depression?

Samtalsterapi eller samtalsterapi i kombination med läkemedel.

Har du känt dig nedstämd under en lägre tid, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 03 september 2018 av Vården.se

Om Skeppsbron 10 Psykoterapi

Hos oss på Skeppsbron 10 tar vi emot patienter med olika bekymmer och tankar. Exempel på varför man söker sig hit kan vara väldigt varierande, allt från livskriser till svårare personlighets problematik.

Oavsett vad ska du känna dig välkommen till oss!

Informationen uppdaterades 03 september 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Skeppsbron 10 Psykoterapi

Aggressionsproblematik hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

Alla människor kan känna aggression gentemot någon eller något och bakgrunden till varför aggression föreligger varierar från person till pe...

Depression hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

KBT (kognitiv beteendeterapi) hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

KBT handlar om hur tankar, känslor, handlingar samt kroppens fysiologi inbördes påverkar varandra. Tonvikten ligger på samspelet mellan dig ...

MBT hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

MBT står för mentaliseringsbaserad terapi. Det är en psykodynamisk behandlingsmetod som kan utföras genom både individuell- och gruppterapi....

Parterapi hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

Ett vanligt skäl till att man söker samtalsstöd och terapi är att man har problem i relationen till sin livspartner. Terapin kan ske individ...

Stress/Utmattning hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

När något hotar oss slås alarmsystemet på, vi upplever stress. Det är i grunden något bra, vi gör oss redo för att slåss eller fly, pulsen ö...

Ångest hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan ...

Psykoterapi hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

Hur går psykoterapi till? En psykoterapeutisk behandling kan se ut på olika sätt beroende på vilken metod och utbildning terapeuten har. ...

Psykodynamisk terapi hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

Varför söker man terapi? De flesta som söker terapeutisk hjälp vill ha en förändring och för att uppnå en bestående förändring krävs det ...

Självskadebeteende hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

Självskadande, problem med att inte kunna hitta andra sätt att reglera känslor och tankar än genom att skada sig själv. Det kan handla om a...

ACT - Acceptance and Commitment Therapy hos Skeppsbron 10 Psykoterapi i Stockholm

Vad är ACT? Acceptance and Commitment Therapy, ACT, är en utveckling av Kognitiv Beteende Terapi (KBT). Metoden hjälper patienter att lev...

Tove Hultman-Boye

Telefon: 0704-61 88 49

Leg psykolog, KBT med vidareutbildning inom Acceptance Commitment Therapy (ACT)

Tove Hultman-Boye arbetar för närvarande i egen verksamhet, Hultman-Boye Psykologtjänst, med mottagning på Skeppsbron 10, Gamla stan med smärta, depression, ångest, sömn, brist på livskvalitet och föräldrahandledning mm.

Tove tar även uppdrag som konsult/handledare till pedagoger, föräldrar och barn där det förekommer problembeteenden. Hon arbetar parallellt på Södertälje smärtmottagning (SLL), med ACT-baserad multimodal rehabilitering av patienter med långvarig smärta och på Mindler, en ehälsotjänst mot psykisk ohälsa (SLL).

Tidigare erfarenhet bl a av beteendeträning av barn med autism, föräldrar samt pedagoger på Autismcenter Små barn, Habilitering och hälsa (SLL), personalstöd på Visavi AB (nuvarande Falck Healthcare) och som skolpsykolog (Pysslingen AB/Academedia).

Tove har tidigare arbetat som operasångerska i Göteborg och Stockholm, men är nu en hängiven amatör och mer aktiv inom jazz.

Medlem i Beteendeterapeutiska föreningen och Psykologföretagarna

Kerstin Dybrandt Svanborg

Telefon: 0735-25 95 31

Leg sjuksköterska, leg psykoterapeut, vårdlärare. Auktoriserad av Svenska föreningen för kognitiva och beteendeinriktade psykoterapier.

Jag har arbetat inom psykiatrin sedan 1976, med behandling av ungdomar, inom akut- och vuxenpsykiatrin samt under ett antal år varit chef för en psykiatrisk mottagning inom beroendevården, där jag också bedrivit forskning.

Psykoterapi har varit en del av mitt arbetsområde sedan början av 90-talet, och jag blev kognitiv leg psykoterapeut 2001.

Kognitiv psykoterapi handlar om att våga vara nyfiken och tillsammans utforska de problem och symtom som klienten kommer med, på en jämlik nivå. Du som klient är specialist på dig och jag besitter andra specialkunskaper inom psykiatri, psykologi och psykoterapi.

Jag jobbar gärna med såväl unga som gamla, har lång erfarenhet av ångest- och depressionstillstånd, stressrelaterade problem, men också av kriser, relationsproblem, beroende mm.

Att arbeta med coaching och personlig utveckling inom arbetslivet är också väldigt roligt och spännande. En del av min tid ägnar jag åt gruppterapi i utbildningssammanhang, och periodvis deltar jag i forskningsprojekt kring beroendebehandling.

Owe Larsols

Telefon: 0739-15 47 27

Leg sjukskötare, leg psykoterapeut och vårdpedagog.

Människor söker sig till mig med varierade problematik, allt ifrån livskriser och s.k. traumatiska kriser (övergrepp både fysiska och sexuella, mobbning, sjukdom i familjen, oväntade dödsfall) till svårare personlighetsproblematik.

Människor som upplever svårigheter och som får problem med att hantera sin aggressivitet har jag arbetat mycket med. Ibland kan problemen handla om att man inte riktigt vet vad man vill med livet eller att livet saknar mening och mål. Ibland kan det handla om att vilja lära känna sig bättre och hitta en stabilare grund att stå på i tillvaron.

Min grundsyn är psykodynamisk. Jag använder mig av de psykoanalytiska metoder som utvecklats under de senaste åren och jag har fokuserat på metoder som riktar sig mot svårare personlighetsproblematik.

Anknytnings/mentaliseringsteori har då varit grunden för ett sådant psykoterapeutiskt nytänkande hos mig. Jag har de senaste åren arbetat mycket med MBT (Mentaliseringsbaserad behandling) och har erfarenhet av denna metod vid många tillstånd och psykologiska svårigheter.

MBT bygger bl a på teorier om mentalisering, det vill säga, förmågan att reflektera och tänka och känna omkring sina egna och andras mentala tillstånd och föreställningar.

TFP (Tranference Focused Psychtherapy) är en annan psykoterapiform som jag är utbildad i och som huvudsakligen vänder sig till människor med Borderlineproblematik.

En stor del av mitt arbete ägnar jag mig åt handledning, både individuellt och i grupp.

Torbjörn Edlund

Telefon: 08-20 25 19

Specialist i allmänpsykiatri

Torbjörn tar emot nya patienter med ångest och depressionsproblematik enligt överenskommelse.

Mino Yazdiha

Telefon: 0739-28 00 21

Leg. psykoterapeut, handledare, socialantropolog.

Jag är legitimerad psykoterapeut och handledare, med en magister inom socialantropologi från Stockholms universitet som grund, med studier inom pedagogik, psykologi, socialantropologi samt socialt arbete.

Jag har mångårig erfarenhet från arbete inom kommun och landsting och arbetar integrativt. Jag använder mig av relationell psykoterapi, affektfokuserad terapi, kognitiv beteendeterapi (KBT) samt EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing).

Till mig är du välkommen om du behöver akut stöd en kortare tid eller om du söker en samtalspartner för att arbeta med dina frågor under längre tid. Jag hjälper dig att hitta svaren och verktygen för att kunna gå vidare och återfå balansen i livet.

Hos mig kan du söka behandling för exempelvis depression, oro och ångest, stressyndrom, trauma och PTSD, kris- och konflikthantering, relationsproblematik, äktenskapsrådgivning, separation och skilsmässa, familjeterapi eller rådgivning.

Jag bedriver psykoterapi och handledning på svenska och persiska.

Karta - Skeppsbron 10, Stockholm

10:29 - 04 dec, 2017 skrev:

Vill bara tacka för att ni finns här för mig. Ni har räddat mig några gånger från suisid.

10:34 - 01 dec, 2017 skrev:

Trevligt väntrum, lugn stämning, trygg plats.

13:17 - 30 nov, 2017 skrev:

Känner mig väldigt trygg hos er. Ni är varma och kompetenta och jag trodde aldrig att det skulle vara så smidigt/tryggt/tillfredsställande inom vården. Tack så jättemycket för allt stöd.

08:57 - 18 sep, 2017 skrev:

En mkt gedigen och trygg mottagning. Kan rekommenderas. Förtjänstfullt patientbemötande.

09:12 - 15 sep, 2017 skrev:

Bra stöd och hjälp i min situation, ngn förstår mig, mindre ensam

4,2

16:06 - 13 sep, 2017 skrev:

Jag fick fantastiskt bra hjälp att gå igenom en svår livskris. Detta hade jag aldrig klarat av själv. Tack så hemskt mycket för att ni finns och för att ni är så grymma på det ni gör!

13:41 - 11 sep, 2017 skrev:

Har gått hos Owe i två år. Alltid nöjd. Mycket hjälp och stöd.