Snark- och bettskena hos Tandläkare Malin Bornesjö i Stockholm

Skånegatan 67, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Tisdag 07:45 - 17:15

Snark- och bettskena

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Jag kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan jag se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Jag undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket du kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Hör gärna av dig så kan jag berätta mer om hur jag kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 23 juni 2016 av Vården.se

Om Tandläkare Malin Bornesjö

Tandläkare Malin Bornesjö erbjuder all typ tandvård. På mottagningen finns tandläkare, tandhygienist och tandsköterska. Kontakta oss för tidsbokning!

Privata munhälsan

Jag är medlem i Privata MunHälsan (PMH). Det är en sammanslutning av 60 privattandläkare i Stockholm. Vi arbetar för att ge bästa kvalitet, trygghet och service för hela familjen.

Varmt välkommen till Tandläkare Malin Bornesjö med team!

Informationen uppdaterades 23 juni 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Malin Bornesjö

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Malin Bornesjö i Stockholm

Snark- och bettskena hos Tandläkare Malin Bornesjö i Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Tandblekning hos Tandläkare Malin Bornesjö i Stockholm

Tandhygienistbehandling hos Tandläkare Malin Bornesjö i Stockholm

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord arbetar de med förebyggande munhälsa. Vad gör tandhygienisten under en beha...

Malin Bornesjö

Sofia Wallenstein

Tandsköterska

Karta - Skånegatan 67, Stockholm

15:28 - 07 sep, 2018 skrev:

Jag har gått hos Malin sedan 2001 och känner mig alltid trygg med henne som tandläkare, både personligt och kvalitetsmässigt.

08:12 - 15 jun, 2018 skrev:

Gått hos Malin i 12 år och jag har aldrig haft tandvärk eller andra besvär med tänderna sen dess; det säger det mesta.

19:15 - 06 jan, 2018 skrev:

Professionell och vill alltid kundens bästa. Informativ och godhjärtad.

08:53 - 11 sep, 2017 skrev:

Gå till Malin. Det blir inte bättre.

13:38 - 10 aug, 2017 skrev:

Malin är kunnig, snabb och smärtfri

12:40 - 15 jul, 2017

22:21 - 29 jun, 2017