Familjerådgivning

Logo Rådgivarhuset

Rådgivarhuset - Södermalm, Stockholm

Familjerådgivning är menat som en trygg plats där man tillsammans med en erfaren familjerådgivare kan hitta ett sätt att prata om allvarliga saker. En ömsesidig möjlighet att få komma tilltals och att bli lyssnad på, vilket ofta innebär ny förståelse av både den andra som av sig själv. Utifrån den ökade förståelsen kan det vara lättare att tillsammans hitta nya vägar.

När passar familjerådgivning?

Familjerådgivning söker man ofta när parrelationen är utsatt för stor stress. De flesta önskar förändring och utveckling av relationen.

Vad innebär familjerådgivning?

• Att du/ni kan vara anonyma om ni vill
  • Inga journaler skrivs
  • En mycket stark sekretess enligt lag omgärdar samtalen

Vad är kostnaden för familjerådgivning?

Familjerådgivning är något som en kommun är skyldig att tillhandahålla. Att familjerådgivningen är kommunal innebär också att den subventioneras ekonomiskt.

Den avgift som familjerådgivaren får ta ut är fastställd av kommunfullmäktige i den kommun man bor. Avgiften varierar mellan olika kommuner.

Rådgivarhuset har avtal med följande kommuner (avgift inom parentes)

Stockholm (450 kr)
Täby (350 kr)
Nacka (270 kr)
Järfälla (230 kr)
Ekerö (180 kr)
Lidingö (520 kr)
Huddinge (225 kr)

Du kan beställa tid direkt hos den familjerådgivare du valt. För Ekerö och Järfälla behöver man dessutom ringa till socialförvaltningen för att få ett kundnummer när man beställt tid.

Ni behöver inte uppge namn eller adress för att få kundnummer.

Informationen uppdaterades 19 oktober 2015 av Vården.se

Tjärhovsgatan 14, Stockholm - Visa på karta

Om Rådgivarhuset

Välkommen till Rådgivarhuset och mig psykoterapeut Mats Wretås!

Jag har över 30 års erfarenhet av att arbeta med psykoterapi och familjerådgivning. Innan jag startade mottagningen i Stockholm var jag under många år verksam i Kalmar, även där var det inom psykoterapi och familjerådgivning har var verksam.

Har du livsproblem som du behöver få hjälp att komma igenom eller känner du behöv att prata med någon. Då är du mer än välkommen att höra av dig så kan vi prata mer om hur psykoterapi kanske kan vara ett verktyg.

Om mottagningen

Mottagningen finner du i fina lokaler på Söder inte långt ifrån Medborgarplatsen.

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Rådgivarhuset

• Parterapi

Ibland kan en parrelation stå inför svårigheter som man har svårt att lösa på egen hand. Det kan till exempel handla om otrohet, ständiga ko... Läs mer

• Psykodynamisk terapi

I denna terapiform söker man tillsammans med psykoterapeuten att förstå sin inre och yttre värld. Man undersöker hur de problem man har kan ... Läs mer

Karta - Tjärhovsgatan 14, Stockholm