KBT - behandling vid ADHD/ADD

tiina_carlstedt
Logo Åsö Psykoterapi

Åsö Psykoterapi - Södermalm, Stockholm

ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som innebär att patienten har en uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet (ADD är det samma utan hyperaktivitet).

När en utredning har fastställt ADHD-diagnosen är medicinering den vanligaste behandlingen. För många personer kvarstår dock symptom som kan vara mycket besvärande.

Den första evidensbaserade KBT-behandlingen för ADHD är utarbetad av forskare vid Massachusetts General Hospital i Boston. Behandlingen kan användas som komplement till medicinering eller som ett behandlingsalternativ i de fall där medicinering är ineffektivt.

Behandlingen sker utifrån ett samarbetsklimat i terapirummet och innehåller tre huvudmoduler:

• ADHD-skola med organisering och planering. Patienten lär om funktionshindret och vad han/hon som patient själv kan göra för att lindra och motverka symtomen.

• Tekniker och färdigheter för att minska distraherbarheten.

• Arbete med att öva in ett nytt och mer adaptivt tänkande (kognitiv omstrukturering).

En kompletterande modul som handlar om uppskjutandeproblematik ingår också i behandlingen.

Det är vanligt att ADHD-patienter även har andra psykiska besvär som t ex ångest, depression och låg självkänsla. Därför skräddarsys behandlingen utifrån varje klients specifika behov.

I terapin är det viktigt att lyfta fram och förstärka personens egna styrkor och positiva egenskaper. Kreativitet, djärvhet och handlingskraft är egenskaper som ofta förknippas med ADHD.

Det är vanligt att ADHD försvårar relationen till andra och därför bjuds ofta anhöriga in i behandlingen. De får då kunskaper om diagnosen, de symptom som brukar ingå och hur de som anhöriga på bästa sätt kan stödja patienten.

För vuxna med ADHD/ADD, läs mer på http://www.oup.com/us//ttw

För barn finns stöd- och kunskapscenter, läs mer på www.habilitering.nu/adhd-center

Behandlingen utförs av

• Tiina Carlstedt

Telefon 073-682 48 33

Fil mag i psykologi, legitimerad psykoterapeut med KBT- inriktning, auktoriserad av sfKBT. Tiina har dessutom utbildning i ACT, parterapi (IBCT) och är väl förtrogen med schematerapi samt mindfulnessbaserade behandlingar.

Tiina har länge arbetat med psykoterapier och handledning samt jobbat nära minnesforskningen vid Karolinska Institutet/ARC.

Hon har lång erfarenhet av parterapier och att arbeta med personer med relationssvårigheter, neuropsykiatriska besvär/diagnoser (ADHD). Tiina skräddarsyr terapin utifrån varje individs behov för högre livskvalitet.

Informationen uppdaterades 07 september 2018 av Vården.se

Åsögatan 155, Stockholm - Visa på karta

4,9

Om Åsö Psykoterapi

Välkommen till Åsö Psykoterapi!

Åsö Psykoterapi hittar du på Åsögatan 155, i hjärtat av Södermalm. Här arbetar och samverkar en grupp psykoterapeuter med olika bakgrund och inriktning.

Tillsammans utgör de ett team med såväl bred som djup kompetens inom det psykoterapeutiska fältet. Flertalet terapeuter är legitimerade och övriga har minst grundläggande psykoterapiutbildning, så kallad steg 1-utbildning.

Till Åsö Psykoterapi är alla välkomna. Mottagningen tar emot enskilda privatpersoner, par och familjer, chefer och arbetsgrupper som söker hjälp, vägledning och utveckling.

Här erbjuds psykoterapi, samtalsstöd, handledning och coachning inom ett flertal områden.

Exempel på områden som vi jobbar med

• Stress, utmattning, sömnproblem
  • Psykosomatiska besvär
  • Arbetsrelaterade svårigheter
  • Personlig utveckling
  • Neuropsykiatriska problem

Åsö Psykoterapi är en privat psykoterapimottagning. Ingen av oss är ansluten till det statliga högkostnadsskyddet. Hör mer respektive terapeut om dennes taxa.

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Åsö Psykoterapi

• KBT

Kognitiv och beteendeinriktad terapi utgår ifrån att våra tankar, känslor, beteenden och kroppsliga reaktioner påverkas av mönster som grund... Läs mer

• ACT - Acceptance and Commitment Therapy

ACT är en utveckling av KBT och använder bl. a. acceptans- och mindfulnesstrategier för att öka individens tankeflexibilitet och beteenderep... Läs mer

• Hypnos

Vad är hypnos? Att dagdrömma, att försjunka i minnen kan ge hypnosliknande tillstånd, liksom dans och musik. När terapeuten bjuder in till h... Läs mer

• Par- och familjeterapi på systemisk grund

Till par- och familjeterapi kommer par och familjer som behöver stöd och hjälp av en professionell och utomstående person för att lösa sina ... Läs mer

• Schematerapi

Schematerapi utgår från att våra beteenden styrs av hur vi uppfattar oss själva och omvärlden kopplat till vår samlade erfarenhet av hur vi ... Läs mer

• EMDR (traumabearbetning)

Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) är en behandlingsmetod för traumatiska minnen och de konsekvenser som dessa minnen har ... Läs mer

• Psykodynamisk individualterapi

I denna terapiform söker man tillsammans med psykoterapeuten förstå sin inre och yttre värld, sin relation till andra och sina känslor för d... Läs mer

• Ungdomspsykoterapi (14 – 20 år)

Denna terapi kan handla om ett fåtal samtal eller en längre kontakt beroende på situation och behov. Även en kort kontakt kan så ett frö som... Läs mer

• KBT för par

• Schematerapi för par

• Mindfulness-baserad kognitiv beteendeterapi

I den mindfulness-baserade kognitiva terapin handlar det om att träna sig i att vara medvetet närvarande i sina upplevelser, att acceptera o... Läs mer

• Psykodrama

Vad är psykodrama? Psykodrama är gruppterapi i form av spontan teater och bedrivs vanligen i form av en fast grupp, som träffas regelbund... Läs mer

• Familjekonstruktion

Familjerekonstruktion är en metod utvecklad av Virginia Satir, en av pionjärerna inom familjeterapin. Det innebär att i dramatisk form frams... Läs mer

• Interpersonell terapi, IPT

Vad är interpersonell terapi? IPT är en strukturerad korttidsterapi som fokuserar på hur psykisk ohälsa påverkar relationer och hur relat... Läs mer

Karta - Åsögatan 155, Stockholm

4,9

• 20:09 - 18 sep, 2018

• 16:54 - 15 feb, 2018 skrev:

Tiina Carlstedt är fantastisk - jag är så otroligt tacksam över att ha gått i terapi hos henne.
    Led i många år av ångest och oro, så pass mycket att jag aldrig trodde jag skulle bli frisk.

Med Tiinas hjälp har jag hittat tillbaka till livet, glädjen och åter fått kontroll över mitt liv!
    Tack Tiina!
    Rekommenderar varmt till alla söker efter en bra och kunnig psykolog!

• 16:35 - 07 nov, 2016 skrev:

När jag först kom till Tiina var jag mycket stressad, frustrerad och vilsen. Tiina hjälpte mig att sakta ner tempot, bli medveten om vad jag ser viktigt i mitt liv och sätta upp tydliga mål. Träffarna var uppbyggda kring ACT-metoden, vilket gav mig tydliga verktyg att hjälpa mig i vardagen. Jag fick dessutom konkreta hemuppgifter till varje träff. Tiina är mycket kunnig inom denna terapiform och gav mig tydliga underlag för varje delprocess. Terapiträffarna med Tiina har verkligen hjälpt mig att gå mot att leva ett friare, mer harmoniskt liv och att göra medvetna val som är bra för mig. Jag kan varmt rekommendera Tiina!

• 09:57 - 19 okt, 2016 skrev:

Jag vill verkligen rekomendera Åsö Psykoterapi och Paul Moore i synnerhet. Paul har ett fantastiskt sätt att vara närvarande och skapar en enorm trygghet i sitt arbete. Lyhörd till mina behov som patient samtidigt som han hela tiden har en röd tråd framåt i min personliga utveckling. Paul har verkligen fått mig att växa som människa och han hjälpte mig att se mina negativa mönster. Med hjälp av Paul kan jag nu se dessa, stoppa dem i tid utan att vara dömande mot mig själv. Tveka inte att kontakta Paul, tillsammans kan ni förrändra!

• 23:14 - 25 sep, 2016 skrev:

Jag vill rekommendera Louise Beck-Friis.
    Jag började hos Luise via företagshälsovården efter att jag en längre tid gick runt med oro, ältande och ångest som började påverka mitt arbete, relationer och sömn. Hos Luise fick jag en förståelse för kopplingen mellan tankar, känslor och beteenden och hur jag själv kunde påverka dessa. Via introduktion till schematerapi kunde jag nu identifiera vilka livsmönster som jag hade använt i barndomen och hur de levde vidare i vuxen ålder. Från att ha varit frågande till om terapi kunde hjälpa mig kunde jag efter några samtal hitta styrkan till att förändra mig själv och börja jobba med en manual för mig själv att leva efter för att må bättre. Luise guidade mig hur jag skulle kunna bryta negativa tankemönster, se efter mina behov och känslor och prova nya infallsvinklar genom att agera tvärtom för att få till en förändring. Idag är jag mer medveten, mindre ångestfylld, sover bättre och orkar vara social och ta hand om mitt jobb.

• 13:01 - 16 maj, 2016 skrev:

Hej och tack Ulrika för många fantastiska möten! Det har givit mig sådan ro och läkning att ha fått träffa dig. Så många gånger som jag varit tung i sinnet och samtidigt rådvill. Att ha fått lätta sitt hjärta för dig Ulrika har gett mig styrka många gånger. Tack för en behaglig känsla. Mina varmaste rekommendationer. Hälsningar Maria

4,2

• 19:34 - 14 dec, 2015 skrev:

Jag blev rekommenderad att söka psykodynamisk terapi av öppenvården för en depression och hittade Åsö Psykoterapi och terapeuten Monika Thelin. Mitt arbete med Monika har varit väldigt värdefullt och onekligen förändrat mitt liv till det bättre. Idag har jag tagit mig ur min depression och även fått en livsglädje som jag inte har varit van vid. Terapin har hjälpt mig på ett djupare plan och inte bara fixat några beteenden. Jag kan varmt rekommendera Monika och Åsa Psykoterapi.

• 20:13 - 12 aug, 2015 skrev:

De samtal och arbete som jag hade ihop med Tiina Carlstedt ser jag som en väldigt viktig vändpunkt i mitt liv. Vi jobbade tillsammans med ACT-Metoden. Hon hjälpte mig att se det stora och vackra i att det är jag som mångt och mycket väljer hur jag vill leva mitt liv. Jag fick ordentliga och konkreta verktyg samt hemuppgifter. Det är ett jobb som fortfarande pågår. Men utan Tiina så hade jag aldrig fått syn på mig själv som jag gjorde. Jag rekomenderar Tiina varmt!

4,2

• 15:04 - 06 jul, 2015 skrev:

Jag behövde hjälp med att hitta tillbaka till mig själv efter skilsmässan. Jag ville inte bli bitter men hade svårt att släppa taget om det gamla. Jag har tidigare prövat Gestalt men kände inte att det tog mig vidare den här gången och fick nys om ACT och Åsö Psykoterapi. Vilken lycka! Tiina fick mig att acceptera och bli medveten om mina beteenden och vilka rädslor som triggade dem. Jag fick fundera på hur jag vill ha mitt liv och vad jag behöver göra för att nå dit. I dag känner jag mig värdefull och gör medvetna val för att skapa det liv jag vill leva.

• 10:07 - 13 feb, 2015 skrev:

Rekommenderas varmt! Mycket kunnig och professionell terapeut. Tack!

• 09:51 - 21 aug, 2014 skrev:

Jag kan varmt rekommendera Suzanne.
    Hon har fungerat som en kompass i mitt liv de senaste åren. Med en varsam och stadig hand har hon hjälpt mig att finna riktningen framåt i en tillvaro som varit fylld av sorg, ångest och stor oro. Jag har kunnat fungera som småbarnsmamma, överlevt sorgen efter min mammas bortgång och fått hjälp att reda ut stormar i mitt äktenskap.
    Jag är evigt tacksam att hennes långa erfarenhet och stora profession har kommit mig till del. Att efter ett samtal med henne känna att " ja, nog fixar jag det här, trots allt", att veta att hon finns där med ett stort hjärta och enorm klokskap är ovärderligt. Tack Suzanne!

• 21:38 - 15 jul, 2014 skrev:

När jag kom till Tiina Carlstedt var jag en vilsen och deprimerad 24 åring som cirka ett år tidigare hade fått diagnosen ADHD. Men tack vara Tiinas mycket goda kunskap om ADHD gav hon mig en strukturerad och professionell KBT som fått mig att bli funktionell och livsglad igen!
    Jag hoppas att ni som känner igen er försöker ta kontakt med Tiina för hennes KBT har varit det bästa som hänt mig!

• 18:51 - 03 jul, 2014 skrev:

Vi tog kontakt med Tina då vi prövat andra former av parsamtal i och inte varit nöjda. Tina tog snabbt tag i problematiken och hjälpte oss att fokusera på tydliga mål och hur vi skulle nå dit. På kort tid har vi förbättrat vår kommunikation, tagit ansvar för våra egna svårigheter och kommit mycket närmare varandra. Vi lämnar Tina med nya verktyg, ett stort leende och vi är förälskade igen! Tack!

• 09:29 - 03 jun, 2014 skrev:

När jag kom till Tiina så hade jag inte kunnat jobba alls på 2 år p g a utbrändhet och stressymtom. Mitt liv var totalt på ända och ingenting fungerade. Med hjälp av konkreta hjälpmedelsverktyg i KBT:n, så kan jag idag hantera både jobb, stress och planera mitt liv. Utan Tiinas hjälp vet jag inte var jag hade varit idag! Önskar så att alla hade kunnat fått samma hjälp! TUSEN TACK!!

• 12:27 - 27 maj, 2014 skrev:

Det är vad Sara givit mig under en tid då min tillvaro ställdes på ända vid en separation. Mina sessioner med Sara gav mig insikt i varför jag reagerar som jag gör men också verktyg för hur jag kan välja att hantera det jobbiga. Hon gav mig också alltid känslan av att hon fanns i min ringhörna att backa tillbaka till när konflikterna var jobbiga och jag behövde någon att bolla mina känslor med.
    Jag kan varmt rekommendera Sara som samtalspartner när situationer dyker upp som är svåra att hantera och när man behöver ta en närmare titt på sig själv och sina reaktioner.

• 21:43 - 28 apr, 2014 skrev:

Louise Beck-Friis är en extraordinär kvinna som inte bara hjälpt mig att hantera sorgen som satt både i min kropp&själ, även har hjälpt mig att stärka min själ.

Louise har skapat förtroende hos mig på kort tid och vi tillsammans har bearbetat trauman jag hade varit med.. Trauman jag inte kunde bearbeta tidigare fast jag hade träffat över tio-tal kurator, psykolog, psykiatris och annan vårdpersonal. Efter möten med de flesta hade jag känt mig blottad, naken.. Vissa av dem kunde hjälpa kortsiktigt.

Tre år senare efter mitt första möte med henne lämnade jag Åsögatan 155 hel, smärtfri och fridfull.

Louise är en utmärkt psykoterapeut som jag rekommenderar varmt.

• 17:09 - 26 apr, 2014 skrev:

Många äldre kanske tror att de är för gamla för att börja med psykoterapi. Själv är jag ett bevis på motsatsen. Jag är 83 år och går på Åsö Psykoterapi hos Björn. I fem års tid hade jag svåra attacker av bröstsmärtor, ofta så att jag måste åka in akut till sjukhus. Smärtstillande injektion var oftast det enda som hjälpte. Man undersökte mig noga och fann inget fel på hjärtat eller något annat som kunde förklara smärtorna. Spasm-angina var en möjlig diagnos. Jag beslöt att prova hypnos. Min dotter hittade Björn på nätet. Efter endast två behandlingar var det slut med akutresorna! Jag kan känna lite hugg någon gång, men det går snart över. Det är rena miraklet! Och det är en enorm lättnad att slippa den ständiga oron. Andra besvär har jag också blivit av med, bland annat alltför starka kräkreflexer vid tandläkarbesök och t o m vid tandborstning. Det finns ännu sådant som jag behöver bearbeta - ett långt liv innebär mycket av sorg och problem, men självklart också mycken glädje.. Om jag någonsin blir "färdig" vet jag inte! Men jag får den bästa tänkbara hjälp och ser med nyfikenhet och tillförsikt framtiden an. Tack, Björn, för att du inte ser till åldern utan till möjligheterna!

• 07:40 - 28 jan, 2014 skrev:

Tiina gav mig ord och inga visor. Jag är en viljestark person men här satt hon stopp för mig. Hon plockade fram det som jag haft problem med att inse i åratal om min personlighet. Har varit hos andra förut och rekomenderar Tiina. Är du villig att höra sanningen och acceptera den för ett bättre mående så går du till Tiina. Hon är en färgstark karaktär som inte tar i med silkeshandskar ifall du själv tål det. Kanon!

• 16:16 - 16 jun, 2013 skrev:

Jag hittade Sara på nätet av en slump när jag sökte efter en kognitiv terapeut för att hjälpa mig igenom en svår situation i livet. Sara har under en begränsad tid inte bara gett mig verktygen, utan också fått mig att hitta delar av mig själv som varit stängda under lång tid.
    Sara Bentzon ger jag mina allra bästa rekommendationer. Sara är inte bara professionell och duktig, utan även en mycket underbar och fin person som jag är mycket glad att jag fått möta i livet.

• 22:23 - 14 jan, 2013 skrev:

Jag har gått i schematerapi hos Sara Bengtzon och har under denna tid stärkts i mig själv tack vare nya redskap att hantera olika situationer. Jag är sk. HSP (highly sensitive personality) och känner hur schematerapin och Sara hjälpt mig att bättre förstå mig själv vilket lett till att jag accepterar mig själv mer och har fått det lättare att hantera mitt liv.

• 02:28 - 21 jun, 2012 skrev:

På mycket kort tid, hjälpte Sara Bengtzon mig att identifiera vad mina "frågor" var och att utveckla en effektiv strategi för att hantera dem. Verktygen hon gav mig kommer att hjälpa mig i framtiden och har haft en bestående effekt.Jag rekommenderar henne starkt.

• Fråga ställd 09:19 07 feb 2018

Hej. Hur lång kötid har ni för att få börja gå hos er? Och gäller frikort?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej och tack för din fråga!
    Hos oss är det psykoterapeut Tiina Carlstedt som har den inriktning som du efterfrågar. Skriv direkt till henne och fråga om väntelista. Du hittar hennes kontaktuppgifter på vården.se eller på vår egen hemsida åsöpsykoterapi.se. Frikort gäller inte hos oss.
    Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykotrapi

• Fråga ställd 15:33 15 mar 2016

Har en son på 28 år som bor hemma . Han har Add och ångest. Han är mycket isolerad I hemmet. Vad finns för hjälp att få? Har sökt hjälp I flera år utan resultat.

Hej Sara!

Delar av Stockholms psykiatri har nyss genomgått en omorganisation. Du får vända dig för information till närmaste öppenvårdsmottagning där bör man veta till vilken specialistmottagning som din son tillhör.
    Psykiatri södras områdesansvar är Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Skarpnäck och Södermalm. Specialistmottagningen för neuropsykiatriska funktionshinder ligger i Hagsätra, Hagsätra torg 13.

Kan vara till praktisk hjälp: www.habilitering.nu/klaramera .

Vänliga hälsningar,
    Tiina Carlstedt, Leg Psykoterapeut (KBT)
    www.tiinacarlstedt.se

• Fråga ställd 15:03 21 jan 2016

Gör ni adhd utredningar och finns det platser?

Hej!
    Hos oss görs det inga neuropsykiatriska utredningar, dvs. adhd utredningar. Hänvisar till: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Psykisk-halsa/Soka-vard-och-hjalp/Soka-vard/Att-genomga-en-neuropsykiatrisk-utredning-som-vuxen/. Det finns också privata aktörer som gör utredningar och dem får man söka efter på nätet.
    Vänliga hälsningar,
    Tiina Carlstedt, Leg. Psykoterapeut (KBT)