Logo Åsö Psykoterapi

Åsö Psykoterapi - Södermalm, Stockholm

Kognitiv och beteendeinriktad terapi utgår ifrån att våra tankar, känslor, beteenden och kroppsliga reaktioner påverkas av mönster som grundläggs tidigt i livet.

Terapin tar sikte på att förstå och förändra de mönster som på olika sätt är destruktiva för individen. Det kan handla om att förändra föreställningarna om sig själv och omvärlden. Att förändra sitt beteende. Eller att utveckla nya förhållningssätt till problematiska upplevelser, t ex olika former av stress- och ångesthantering.

Hur går terapiformen till?

Terapimetoden är målinriktad, vanligtvis tidsbegränsad och bygger på en samarbetsrelation mellan terapeut och patient. Den är lösningsfokuserad och utgår från situationen här och nu.

Historiska återblickar görs för att förstå hela problembilden i sitt sammanhang samt för att bearbeta viktiga händelser. Vid allvarligare problem, svårare livshistoria eller traumatiska upplevelser, krävs en djupare bearbetning som pågår över längre tid.

Vanligt är att kognitiva terapeuter använder olika tilläggsmetoder, t ex mindfulness. KBT är en etablerad och välbeprövad terapiform som bygger på modern forskning.

Studier visar att metoden är effektiv vid ett flertal psykiatriska diagnoser, däribland depression och olika ångesttillstånd.

Läs mer om kognitiv och beteendeinriktad terapi på www.sfkbt.se

Behandlingen utförs av

• Björn Enqvist

Telefon 08-658 64 64

Legitimerad tandläkare, medicine doktor och legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning, auktoriserad av sfKBT.

En lång utbildning i klinisk hypnos väckte nyfikenhet att undersöka om ”hypnosinspelningar” före olika operationer kunde minska oro, smärta, blödning, svullnad och illamående. Detta resulterade i avhandlingen Presurgical hypnosis and suggestions in anesthesia (KI 1996).

Björn arbetar nu som psykoterapeut, handledare och kursgivare. Genom en kombination av KBT, hypnosmetodik och individuellt utformade ljudfiler skapar han genvägar i terapi, vid till exempel ångest, fobier, PTSD, IBS, smärta.

• Christer Lundmark

Telefon 0709-28 48 59

Civilekonom med grundläggande utbildning i psykoterapi (sk steg 1-utbildning) med KBT-inriktning samt utbildning i schematerapi.

Christer arbetar med psykoterapi och utvecklande samtal. Gärna med frågor kring ångest, stress, självkänsla och relationsproblem. Christer tar emot enskilda och par.

Christer har mångårig erfarenhet som konsult inom organisations- och ledarskapsutveckling, samt som coach och karriärstöd till chefer.

• Elisabet Heigard

Telefon 0701-73 13 93

Socionom, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Är auktoriserad av sfKBT och har EMDR-utbildning, nivå 2.

Elisabet arbetar med psykoterapi, konsultation och handledning. Med erfarenhet sedan början av 80-talet integrerar hon KBT med psykodynamisk psykoterapi, EMDR, avspänning, meditation, hypnos och imaginativa metoder.

• Louise Beck-Friis

Telefon 073 720 56 51

Legitimerad specialistsjuksköterska, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning och utbildning i schematerapi, handledare.

Louise har lång erfarenhet av somatik, psykiatri, företagshälsovård och ungdomspsykoterapier. Hon arbetar med att begripliggöra och utmana livsmönster och övertygelser. Louise har arbetat mycket med traumaöverlevare.

Louise är väl förtrogen med relationsproblematik enskilt och med par. Hon ser förtroendet i terapirelationen som styrkan för förändring och har ett existentiellt fokus i sitt arbete.

• Sara Bengtzon

Telefon 0734 32 45 92

Fil.kand, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning samt utbildning i schematerapi.

Sara arbetar med utvecklande samtal och förändringsarbete. Med erfarenhet från många branscher som kommunikationschef arbetar hon med individ och organisation.

• Suzanne Ek Haller

Telefon 0707-97 00 53

Legitimerad sjuksköterska, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning och par- och familjeterapeut med systemisk inriktning. Är auktoriserad av sfKBT och har utbildning i ACT.

Suzanne har mångårig erfarenhet av arbete inom psykiatrin och missbruks- och ätstörningsvården, liksom på vårdcentral och i företagshälsovård

• Tiina Carlstedt

Telefon 073-682 48 33

Fil mag i psykologi, legitimerad psykoterapeut med KBT- inriktning, auktoriserad av sfKBT. Tiina har dessutom utbildning i ACT, parterapi (IBCT) och är väl förtrogen med schematerapi samt mindfulnessbaserade behandlingar.

Tiina har länge arbetat med psykoterapier och handledning samt jobbat nära minnesforskningen vid Karolinska Institutet/ARC.

Hon har lång erfarenhet av parterapier och att arbeta med personer med relationssvårigheter, neuropsykiatriska besvär/diagnoser (ADHD). Tiina skräddarsyr terapin utifrån varje individs behov för högre livskvalitet.

• Ulrika Sturidsson

Telefon 070-309 20 25

Auktoriserad socionom, leg psykoterapeut med KBT-inriktning (auktoriserad av sfKBT) samt handledare.

Ulrika arbetar med psykoterapi, handledning samt psykosociala utredningar inom företag och organisationer. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med relationsproblematik, kris- och traumahantering, existentiella frågor, depression och ångest.

I det kognitiva samtalet vävs vid behov andra tekniker in – såsom mindfulness, inre visualisering, avspänning.

• Annette Fredriksson

Telefon 070 - 4659250

Socionom, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning och par- och familjeterapeut med systemisk inriktning.

Annette är utbildad i ACT och mindfulnessbaserad behandling och har utvecklat en metod för att göra meditationer enligt mindfulness och ACT tillgängliga för döva och hörselskadade.

Annette utgår i sitt arbete från överenskomna mål om vad du vill förändra i din livssituation, i relation till dig själv och andra. Annette har lång erfarenhet av psykoterapi, kris-och traumabearbetning, stresshantering, föräldrastöd/utbildning och relationell problematik. Hon har arbetat på vårdcentral, beroendemottagning, familjerådgivning och inom psykiatri.

Informationen uppdaterades 30 maj 2017 av Vården.se

Åsögatan 155, Stockholm - Visa på karta

4,9

Om Åsö Psykoterapi

Åsö Psykoterapi hittar du på Åsögatan 155, i hjärtat av Södermalm. Här arbetar och samverkar en grupp psykoterapeuter med olika bakgrund och inriktning.

Tillsammans utgör de ett team med såväl bred som djup kompetens inom det psykoterapeutiska fältet. Flertalet terapeuter är legitimerade och övriga har minst grundläggande psykoterapiutbildning, så kallad steg 1-utbildning.

Till Åsö Psykoterapi är alla välkomna. Mottagningen tar emot enskilda privatpersoner, par och familjer, chefer och arbetsgrupper som söker hjälp, vägledning och utveckling.

Här erbjuds psykoterapi, samtalsstöd, handledning och coachning inom ett flertal områden.

Exempel på områden som vi jobbar med

• Stress, utmattning, sömnproblem
  • Psykosomatiska besvär
  • Arbetsrelaterade svårigheter
  • Personlig utveckling
  • Neuropsykiatriska problem

Välkommen till Åsö Psykoterapi!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Åsö Psykoterapi

• ACT - Acceptance and Commitment Therapy

ACT är en utveckling av KBT och använder bl. a. acceptans- och mindfulnesstrategier för att öka individens tankeflexibilitet och beteenderep... Läs mer

• Hypnos

Vad är hypnos? Att dagdrömma, att försjunka i minnen kan ge hypnosliknande tillstånd, liksom dans och musik. När terapeuten bjuder in till h... Läs mer

• KBT - behandling vid ADHD/ADD

ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som innebär att patienten har en uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet (ADD är det samma u... Läs mer

• Par- och familjeterapi på systemisk grund

Till par- och familjeterapi kommer par och familjer som behöver stöd och hjälp av en professionell och utomstående person för att lösa sina ... Läs mer

• Schematerapi

Schematerapi utgår från att våra beteenden styrs av hur vi uppfattar oss själva och omvärlden kopplat till vår samlade erfarenhet av hur vi ... Läs mer

• EMDR (traumabearbetning)

Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) är en behandlingsmetod för traumatiska minnen och de konsekvenser som dessa minnen har ... Läs mer

• Psykodynamisk individualterapi

I denna terapiform söker man tillsammans med psykoterapeuten förstå sin inre och yttre värld, sin relation till andra och sina känslor för d... Läs mer

• Ungdomspsykoterapi (14 – 20 år)

Denna terapi kan handla om ett fåtal samtal eller en längre kontakt beroende på situation och behov. Även en kort kontakt kan så ett frö som... Läs mer

• KBT för par

• Schematerapi för par

• Mindfulness-baserad kognitiv beteendeterapi

I den mindfulness-baserade kognitiva terapin handlar det om att träna sig i att vara medvetet närvarande i sina upplevelser, att acceptera o... Läs mer

• Psykodrama

Vad är psykodrama? Psykodrama är gruppterapi i form av spontan teater och bedrivs vanligen i form av en fast grupp, som träffas regelbund... Läs mer

• Familjekonstruktion

Familjerekonstruktion är en metod utvecklad av Virginia Satir, en av pionjärerna inom familjeterapin. Det innebär att i dramatisk form frams... Läs mer

Karta - Åsögatan 155, Stockholm

4,9

• 16:35 - 07 nov, 2016 skrev:

När jag först kom till Tiina var jag mycket stressad, frustrerad och vilsen. Tiina hjälpte mig att sakta ner tempot, bli medveten om vad jag ser viktigt i mitt liv och sätta upp tydliga mål. Träffarna var uppbyggda kring ACT-metoden, vilket gav mig tydliga verktyg att hjälpa mig i vardagen. Jag fick dessutom konkreta hemuppgifter till varje träff. Tiina är mycket kunnig inom denna terapiform och gav mig tydliga underlag för varje delprocess. Terapiträffarna med Tiina har verkligen hjälpt mig att gå mot att leva ett friare, mer harmoniskt liv och att göra medvetna val som är bra för mig. Jag kan varmt rekommendera Tiina!

• 09:57 - 19 okt, 2016 skrev:

Jag vill verkligen rekomendera Åsö Psykoterapi och Paul Moore i synnerhet. Paul har ett fantastiskt sätt att vara närvarande och skapar en enorm trygghet i sitt arbete. Lyhörd till mina behov som patient samtidigt som han hela tiden har en röd tråd framåt i min personliga utveckling. Paul har verkligen fått mig att växa som människa och han hjälpte mig att se mina negativa mönster. Med hjälp av Paul kan jag nu se dessa, stoppa dem i tid utan att vara dömande mot mig själv. Tveka inte att kontakta Paul, tillsammans kan ni förrändra!

• 23:14 - 25 sep, 2016 skrev:

Jag vill rekommendera Louise Beck-Friis.
    Jag började hos Luise via företagshälsovården efter att jag en längre tid gick runt med oro, ältande och ångest som började påverka mitt arbete, relationer och sömn. Hos Luise fick jag en förståelse för kopplingen mellan tankar, känslor och beteenden och hur jag själv kunde påverka dessa. Via introduktion till schematerapi kunde jag nu identifiera vilka livsmönster som jag hade använt i barndomen och hur de levde vidare i vuxen ålder. Från att ha varit frågande till om terapi kunde hjälpa mig kunde jag efter några samtal hitta styrkan till att förändra mig själv och börja jobba med en manual för mig själv att leva efter för att må bättre. Luise guidade mig hur jag skulle kunna bryta negativa tankemönster, se efter mina behov och känslor och prova nya infallsvinklar genom att agera tvärtom för att få till en förändring. Idag är jag mer medveten, mindre ångestfylld, sover bättre och orkar vara social och ta hand om mitt jobb.

• 13:01 - 16 maj, 2016 skrev:

Hej och tack Ulrika för många fantastiska möten! Det har givit mig sådan ro och läkning att ha fått träffa dig. Så många gånger som jag varit tung i sinnet och samtidigt rådvill. Att ha fått lätta sitt hjärta för dig Ulrika har gett mig styrka många gånger. Tack för en behaglig känsla. Mina varmaste rekommendationer. Hälsningar Maria

4,2

• 19:34 - 14 dec, 2015 skrev:

Jag blev rekommenderad att söka psykodynamisk terapi av öppenvården för en depression och hittade Åsö Psykoterapi och terapeuten Monika Thelin. Mitt arbete med Monika har varit väldigt värdefullt och onekligen förändrat mitt liv till det bättre. Idag har jag tagit mig ur min depression och även fått en livsglädje som jag inte har varit van vid. Terapin har hjälpt mig på ett djupare plan och inte bara fixat några beteenden. Jag kan varmt rekommendera Monika och Åsa Psykoterapi.

• Fråga ställd 16:57 23 okt 2013

Har ni högkostnadskort/skydd?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej!
    Nej vi har inte högkostnadskort/frikort. Alla terapeuter på Åsö Psykoterapi arbetar privat och ingen har avtal med landstinget eller andra bidrag som ger nedsatt taxa.
    Vänliga hälsningar,
    Elisabet Heigard

• Fråga ställd 15:45 01 okt 2013

Hej. Jag undrar om man får vänta länge på en tid och vad det kostar per gång.
    Tack.

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej!
    Hos oss arbetar många psykoterapeuter och ofta brukar någon kunna ta emot snabbt, inom en till två veckor. Det kan ta längre tid beroende på vad du söker för och om du önskar någon specifik metod. Läs gärna mer under fliken behandlingar. Vad gäller kostnaden så kan den variera. Terapeuterna här arbetar privat och bestämmer själva sin taxa. Att gå i KBT hos legitimerad psykoterapeut i Stockholm kostar vanligtvis från 900kr/timme och uppåt. Du får själv höra med respektiva terapeut.
    Vänliga hälsningar,
    Elisabet Heigard