Bettskenor hos Tandläkare Stephan Johansson AB i STOCKHOLM

Götgatan 9, 2 tr STOCKHOLM - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 09:00 - 17:00 Lunchstängt12-13

Bettskenor

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Odengatans läkarhus kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 04 december 2017 av Vården.se

Om Tandläkare Stephan Johansson AB

Välkommen till mig Tandläkare Stephan Johansson!

Jag har varit verksam som tandläkare sedan 1979. Efter åtta år inom Folktandvården flyttade jag 1987 hit till Götgatan och till egen praktik.

Jag arbetar här tillsammans med tandsköterskor Eva och Sanaz. I lokalerna har det funnits en tandläkarmottagning sedan 20-talet så traditionen av att hjälpa patienter sitter i väggarna.

Jag älskar mitt arbete och hoppas att det är något som lyser igenom.

Varmt välkommen!

Informationen uppdaterades 04 december 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Stephan Johansson AB

Bettskenor hos Tandläkare Stephan Johansson AB i STOCKHOLM

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Tandblekning hos Tandläkare Stephan Johansson AB i STOCKHOLM

Tandhygienist hos Tandläkare Stephan Johansson AB i STOCKHOLM

Tandhygienisten jobbar framförallt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ...

Tandimplantat hos Tandläkare Stephan Johansson AB i STOCKHOLM

Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titanskruvar som fästs i tandbenet,...

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Stephan Johansson AB i STOCKHOLM

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på allmän undersökning vid vuxen ålder b...

Karta - Götgatan 9, 2 tr STOCKHOLM

18:11 - 19 feb, 2018

10:12 - 15 feb, 2018 skrev:

Stefan är pedagogisk och suverän för mig med tandläkarskräck!

09:53 - 06 maj, 2017

00:22 - 29 sep, 2016 skrev:

Thumbs up!!!

11:02 - 21 sep, 2016

01:16 - 02 feb, 2014 skrev:

Trygg och pedagogisk, och förstående men ändå personlig, Saknar min gamla tandläkare sen jag flyttade söderut i landet, det måste ju vara den bästa reklamen!