• BVC +
    46812340000; Nyfödda/nyinflyttande +46812338379

Vaccination barn hos Barnängens BVC i Stockholm

Barnängsgatan 21, Stockholm - Visa på karta

Vaccination barn

Hos Barnängens Barnhälsovård erbjuder vi vaccin till alla barn enligt det svenska barnvaccinationsprogrammet. Vissa barn erbjuds även vaccin mot tuberkulos enligt speciella riktlinjer.

Syftet med vaccinationsprogrammet är att ge barnet skydd mot sjukdomarna och samtidigt förebygga smitta.

När genomförs vaccinationerna?

Vaccinationerna i det svenska barnvaccinationsprogrammet ges från det att barnet är nyfött fram till dess att barnet fyller sexton år. För att ge ett långvarigt skydd måste några av vaccinerna ges flera gånger. Vid vissa vaccinationstillfällen kan flera vaccin ges med samma spruta.

Vilka vaccin ingår i vaccinationsprogrammet i Stockholms län?

Hos oss på Barnängens BHV vaccinerar vi enligt det svenska barnvaccinationsprogrammet tills barnet är 6 år. I vaccinationsprogrammet för barn födda 2002 eller senare ingår då:

3 månader: Difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib. Dessa vaccin ges som en kombinationsspruta, dvs i en och samma spruta. Vid samma tillfälle får barnet även en spruta med vaccin mot pneumokocker.

5 månader: Andra vaccinering med kombinationsspruta mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib. Vid samma tillfälle får barnet även en andra spruta med vaccin mot pneumokocker.

12 månader: Vid ett års ålder får barnet den tredje kombinationssprutan mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib, samt tredje dosen med vaccin mot pneumokocker.

18 månader: Vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund som en kombinationsspruta, dvs i en och samma spruta.

5-6 år: Fjärde sprutan mot difteri, stelkramp, kikhosta och polio.

För barn som är födda 1 mars 2014 eller senare ingår även vaccination mot rotavirus. Det är ett oralt vaccin som ges via munnen tidigast vid 6 veckors ålder.

Om ni ska åka utomlands

Om ni ska åka utomlands kan ditt barn behöva andra vaccinationer. Då behöver ni kontakta en vaccinationsmottagning för att få aktuell information och vaccinering.

Tänk på att informera BHV om barnet fått vaccin utanför det svenska vaccinationsprogrammet, det finns nämligen speciella rekommendationer gällande kombination och intervall mellan olika vacciner.

Hör av dig till oss på Barnängens Barnhälsovård om du har några frågor kring vaccination!

Informationen uppdaterades 15 maj 2017 av Vården.se

Om Barnängens BVC

Varmt välkommen till Barnängens Barnhälsovård!

Barnängens BVC/BHV ligger i ljusa, fina och nyrenoverade lokaler i Barnängsfabrikens gamla tegelbyggnad på Södermalm. Här arbetar barnsjuksköterskor och distriktssköterskor med stor erfarenhet och kunskap om barn och barns utveckling.

Vi välkomnar varje barn och familj med ett öppet sinne och anpassar oss efter era behov. Vi arbetar utifrån barnhälsovårdens mål som är att främja barnens hälsa, trygghet och utveckling.

Vad vi på Barnängens BHV hjälper er med

Hos oss arbetar vi med förebyggande hälsovård och följer ditt barns utveckling från födelse till skolstart. Utöver de besök som ingår i barnhälsovårdens basprogram, erbjuder vi även individanpassad rådgivning och stöd utifrån ditt och ditt barns behov i allt som rör utveckling och föräldraskap.

Vi erbjuder föräldragrupper för alla enligt önskemål t.ex. regnbågsfamiljer, tvillingar, ensamstående och för tidigt födda.

Vill du lista ditt barn hos oss?

Skriv ut en listningsblankett och ta med dig till oss vid ditt första besök!

Om ditt barn är sjuk

Tänk på att inte ta med ditt barn till BHV när hen är sjuk, utan vänd dig till din vårdcentral/Vårdguiden 1177. Vi har många nyfödda som besöker oss och som vi vill utsätta för så få infektionsrisker som möjligt.

Kontakta oss på Barnängens Barnhälsovård om ni har några frågor!

Informationen uppdaterades 15 maj 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Barnängens BVC

Barnhälsovård (BVC) hos Barnängens BVC i Stockholm

Vad vi på Barnängen Barnhälsovård kan hjälpa er med Hos oss på Barnängens BHV kan vi hjälpa dig med hälsoundersökningar och vaccinationer...

BVC Basprogram hos Barnängens BVC i Stockholm

Hos oss på Barnängens Barnhälsovård kan du lista ditt barn för att få tillgång till vårt Basprogram. Alla besök på barnavårdscentralen är gr...

Hälsokontroll barn 0-6 år hos Barnängens BVC i Stockholm

Alla besök hos oss på Barnängens Barnhälsovård är gratis. Vad gör Barnhälsovården (BHV)? BHV/BVC gör kontroller av nyfödda och yngre b...

Vaccination barn hos Barnängens BVC i Stockholm

Föräldragrupper hos Barnängens BVC i Stockholm

Välkommen till Barnängens föräldragrupper för mammor och pappor! Vill du träffa andra föräldrar som har ett eller flera barn? Till vår fö...

Marie Palm

Charlotte Gother

Telefon: 08-123 383 37

Karta - Barnängsgatan 21, Stockholm

22:17 - 11 maj, 2018 skrev:

Jag har haft Åsa w till båda barnen och hon är toppen! Lätt att få tag i när man undrar över något. Inte fördummande alls bara faktamässigt på ett engagerande å vänligt sätt. Super nöjd!!