Bettskena

Logo Tandläkare Siv Sladius

Tandläkare Siv Sladius - Odenplan, Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi hos Tandläkare Siv Sladius kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och den verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 30 september 2016 av Vården.se

Visa telefonnummer

Odengatan 83, Stockholm - Visa på karta

4,9

Om Tandläkare Siv Sladius

Välkommen till Tandläkare Siv Sladius på Tandläkarhuset Odenplan.

Vi har många års erfarenhet av allmäntandvård, estetisk tandvård, blekning, protetik (t ex kronor och broar), endodonti (rotfyllning) samt akuttandvård. Du har även möjlighet att boka tid hos vår tandhygienist om du som patient önskar få hygienistbehandling.

Vårt mål är att alla våra patienter skall känna sig väl omhändertagna och trivas hos oss, och att alla, inte minst patienter med tandvårdsrädsla skall känna sig trygga.

Vår praktik ligger vid Odenplan med goda kommunikationsmöjligheter.

Varmt välkommen!

Övriga behandlingar hos Tandläkare Siv Sladius

• Estetisk tandvård

Efter konsultation

Hos oss kan vi erbjuda en mängd olika behandlingar inom estetisk tandvård. Oavsett vilken behandling du vill ha hjälp med kan du vara trygg ... Läs mer

• Tandläkarundersökning

Efter konsultation

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på en tandläkarundersökning vid vuxen ål... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Akuttandvård

Har du drabbats av tandvärk eller andra akuta besvär? Vi tar emot patienter akut. Du betalar som vanligt för besöket och får utifrån unde... Läs mer

• Borttagning av visdomstand

Har man problem med sina visdomständer är det vanligast att man tar bort dem, besvären brukar annars bara bli värre med tiden. Antingen drar... Läs mer

Karta - Odengatan 83, Stockholm

4,9

• 02:06 - 03 okt, 2017 skrev:

Siv är den mest varsamma och inkännande tandläkaren jag varit hos. Enorm skillnad mot de tandläkare/tandhygienister som behandlat min tandsten tidigare. Spännande att lära sig nya saker om tandhälsa och samband med resten av kroppen under besöken.

• 19:59 - 17 jan, 2017 skrev:

Bästa !